Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad är meningen med att skjuta RAW+JPG?
- Trådstartare Digi
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Digi skrev:
Hej, jag undrar vad som egentligen är meningen med att skjuta Raw+Jpg.
Finns det någon orsak varför många sport, press och t.o.m reklamfotografer gör så?
Mvh Markus
Min kamera kan inte visa preview i bara RAW. Därför är kör jag RAW+JPG. Kunde den det skulle detta alternativ vara onödigt för mig. Så är det förmodligen för fler.
Sandell
Medlem
Jag brukar använda mig av det när jag fotar konserter. Av den anledningen att när jag efteråt ska kolla igenom bilderna, vilket kan bli väldigt många, så går det snabbare att bläddra igenom bilderna i jpeg i text ACDSee än att hålla på att kolla på raw i PS. Sen när jag valt ut mina favoriter så går jag över och arbetar med den i raw i PS.
/Tobias
/Tobias
ArtbyRyman
Aktiv medlem
.Av samma anledning som de ovan nämner plus att du har "färdiga" bilder och format till webben, gallerier mm.
Du slipper helt enkelt ett arbetsmoment genom att redan ha små lr stora jpg bilder.
Jag kör alltid med små-jpg..för de räcker till webben och tar ingen plats på minnet.
Du slipper helt enkelt ett arbetsmoment genom att redan ha små lr stora jpg bilder.
Jag kör alltid med små-jpg..för de räcker till webben och tar ingen plats på minnet.
Ablo
Aktiv medlem
RAW + Jpeg på Canon EOS 300D
Hej..
En dum fråga..
Jag plåtar nästan uteslutande i RAW format... har en Canon EOS300D...
Mestadels så öppnar jag ju bara dom filer som jag vill arbeta med i Photoshop CS och sparar sedan ner dom som TIFF:ar..
Mina tumnaglar(.thm) blir väldigt små.. går detta att ställa in.. t ex. om jag vill ha RAW + Jpeg 72dpi... är det RAW + Jpeg jag kör i nuläget? Hur ser jag det?
För att förenkla frågan..
Vad finns det för inställnings möjligheter för det fil som sparas "paralellt" med RAW filen...
Tacksam för svar.. )
/Johan
Hej..
En dum fråga..
Jag plåtar nästan uteslutande i RAW format... har en Canon EOS300D...
Mestadels så öppnar jag ju bara dom filer som jag vill arbeta med i Photoshop CS och sparar sedan ner dom som TIFF:ar..
Mina tumnaglar(.thm) blir väldigt små.. går detta att ställa in.. t ex. om jag vill ha RAW + Jpeg 72dpi... är det RAW + Jpeg jag kör i nuläget? Hur ser jag det?
För att förenkla frågan..
Vad finns det för inställnings möjligheter för det fil som sparas "paralellt" med RAW filen...
Tacksam för svar.. )
/Johan
Mazy
Aktiv medlem
I 300D, samt 10D så finns inte möjligheten att spara 2 separata filer, istället sparas en jpgfil med i rawfilen, något som vissa program man utnyttja för att snabbare visa "raw" bilder.
I 300D utan rysshacket kan man nog inte bestämma kvaliten på den inbäddade jpeggen, i 10D så kan man det.
I 300D utan rysshacket kan man nog inte bestämma kvaliten på den inbäddade jpeggen, i 10D så kan man det.
Ablo
Aktiv medlem
Mazy skrev:
I 300D, samt 10D så finns inte möjligheten att spara 2 separata filer, istället sparas en jpgfil med i rawfilen, något som vissa program man utnyttja för att snabbare visa "raw" bilder.
Bättre svar kunde jag inte få! Tack!
Digi
Aktiv medlem
Sandell skrev:
Jag brukar använda mig av det när jag fotar konserter. Av den anledningen att när jag efteråt ska kolla igenom bilderna, vilket kan bli väldigt många, så går det snabbare att bläddra igenom bilderna i jpeg i text ACDSee än att hålla på att kolla på raw i PS. Sen när jag valt ut mina favoriter så går jag över och arbetar med den i raw i PS.
/Tobias
Men när jag öppnar dem med ACD See 8.0 så kommer den väl att visa Jpeg och Raw filen, eller hur går det till?
Mvh markus
estranged
Aktiv medlem
Mazy skrev:
Vet du hur?
Jag vet också att det ska gå men än har jag inte luskat ut hur. Det står inte mycket om det i instruktionerna.
D Gulliksson
Aktiv medlem
Numera så fotar jag alltid RAW+Jpg , pga att arbetsflödet går snabbare när man ska gå igenom filerna.
Det tråkiga med D70:n är att man inte kan skjuta RAW+ JPG Fine då det vore kanon att kunna få både RAW + bästa jpg kvalitet om man känner att någon enstaka rawbild känns overkill att meka med i rawprogrammet.
Det tråkiga med D70:n är att man inte kan skjuta RAW+ JPG Fine då det vore kanon att kunna få både RAW + bästa jpg kvalitet om man känner att någon enstaka rawbild känns overkill att meka med i rawprogrammet.
Mazy
Aktiv medlem
estranged skrev:
Vet du hur?
Jag vet också att det ska gå men än har jag inte luskat ut hur. Det står inte mycket om det i instruktionerna.
Tyvärr inte (har 10D). men jag antar att om det går så kommer det upp i egna inställningar (C.Fn), där ligger det i 10D:n