Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är maxkomprimering av jpg för dagstidningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej!

Ni som plåtar för dagstidningar och skickar in bilderna har säkert bredband. Men snart ska jag göra ett jobb och skicka bilder med långsamt modem och det får INTE ta evigheter som en halvtimme att få iväg bilderna.

a) Har ni alltid Fine i kameran eller motsvarande för att få så liten komprimering som möjligt eller duger det med normal eller basic? (Detta förutsatt att storleken i pixlar är den största och att ni inte använder råformat vid snabba lägen.)

b) Hur mycket vågar ni komprimera jpg-bilderna när de är klara i datorn? Någon har skrivit 8 av 12 på skalan. Vågar någon gå ännu lägre eller blir kvaliteten alltför dålig då?

Tacksam för goda råd
Fride

PS jo, jag vet att jag också ska fråga på tidningen men jag är också vetgirig och vill ha lite koll på hur ni gör. Tack!

Komprimering 7 eller 8 brukar funka. Lägre ser inte för kul ut. Men i nödfall om det är viktiga bilder som måste snabbt iväg kan man ju plocka ner dem i storlek. Det behövs inte alltid 6-8 megapixel. Hälften kan säkert räcka.

Jag har ställt upp min kamera på komprimering 9 av 10 i JPG. Men jag är lite av kvalitetsfreak. För det mesta kör jag RAW. Standard på min kamera är jpg 8.

Ett annat tips är att inte skicka för många bilder. De flesta som inte är vara vid tidningsfotografering skickar in massor av bilder. Man lär sig med tiden att veta vad som behövs och funkar.

Glöm inte:

att gärna skicka både en vågrät och en lodrät bild så att layoutaren slipper beskära dina noga komponerade verk.

Det är väl snarare bättre att minska lite i storlek än att komprimera mer. Om det skulle behövas alltså.

mina erfarenheter från svenska dagbladet är att man inte behöver ha Fine i kameran, snarare normal. Man behöver inte heller ha kameran inställd på maximal upplösning. En av fotograferna som arbetar där brukar ställa in sin D100 på mellanupplösning och normal vilket ger alldeles tillräckligt. Vad gäller att komprimera i datorn brukar de alltid köra på högsta i och med att de oftast sitter på redaktionen men jag har hört nån gång att de när de är ute på uppdrag skickar tillbaka med komprimeringen runt 8.

man får ju avgöra lite efter hur man jobbar. Jag vill gärna ha så bra "negativ" som möjligt och kör därför RAW, men givetvis skalar jag gärna ner en bild och komprimerar innan jag skickar iväg den. Vet jag att det inte blir en stor bild i tidningen kan jag direkt plocka bort hälften av pixlatrna. De återstående 4 megapixlarna är ändå väldigt mycket.

Men jag vill alltid ha kvar mina fina "negativ". Tar man Årets bild vill man ju kunna göra snygga förstoringar... :) Jag säljer också en del arkivbilder och då vore det synd om jag redan i kameran uteslutit kunder med bättre tryck.

Så: Plåta i hög kvalitet, men anpassa sedan bilden efter användningsområdet när du skickar.

Stort tack för dessa snabba svar.

Jag kommer nog att fota med högsta kvalitet eftersom det ändå får plats på minneskortet och i datorn och så dra ner storleken till önskade spalter/centimeter och pixlar till tidningens 170 ppi och komprimera på åtta av tolv i PS.

Detta är snabbt gjort. Då borde det sedan gå fort på telfonlinjen.

Årets bild lär jag aldrig ta men det händer att artisterna hör av sig och vill ha en bild, och då kan det ju vara bra att kunna jobba vidare med den.

Tack
Fride

save for web också

Glöm inte att ta "save for web" om det nu är photoshop du jobbar med om du vill spara storlek på bilderna. En bild sparad i save for web är mindre än en bild som bara är sparad rakt från ps så att säga (trots att de är lika komprimerade). Vet inte exakt vad det är den tar bort men jag är ganska säker på att det inte är nåt tidningen behöver.

Re: save for web också

Fegraeus skrev:
...Vet inte exakt vad det är den tar bort men jag är ganska säker på att det inte är nåt tidningen behöver.
Den tar bort EXIF (under file info i Photoshop) vilket gör att all info jag lägger i bilderna om ©, datum, sökord, med mera inte följer med filen.

När jag skickar bilder till Sydsvenskan uppskattar de att jag lagt in all den informationen när de skall söka bilderna i arkivet.

Re: Re: save for web också

mipert skrev:
När jag skickar bilder till Sydsvenskan uppskattar de att jag lagt in all den informationen när de skall söka bilderna i arkivet.

Det är jätteviktigt att "file info"n kommer med. Tidningarna kollar på bilderna i Fotostation och då kommer informationen upp direkt.

Så: SPARA INTE FÖR WEBB

ni pratar om mega pixlar menar ni i ps eller i utforskaren. Hur stor i pixlar bör bilden minst vara för att kunna användas över allt i tidningen?

o.f skrev:
ni pratar om mega pixlar menar ni i ps eller i utforskaren. Hur stor i pixlar bör bilden minst vara för att kunna användas över allt i tidningen?

De första digitala presskamerorna hade 2 magapixel. Även idag används 2-2,8 Megapixelskameror på tidningarna. Nikon har precis gått från 2,8 till 4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar