ANNONS
Annons

Vad är korrekt vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vitbalans är när en vit eller neutralgrå yta i motivet återges som vitt eller neutralgrått i bilden, på papper eller skärm.

Att man justerar färgtemperatur eller färgstick efter tycke och smak är en annan femma.

MVH J O
 
Situationen är en mysig liten middag hemma med släkt och vänner i vardagsrummet på kvällen. Ljuset i rummet är stearinljus och kanske någon dimmad lampa tänd i rummet någonstans.

Hur gör ni? Kör ni med blixt och gulfärgad plast? Utan blixt? Auto WB eller något annat sätt?

Jag brukar försöka blanda lite. Tar ganska många bilder i Av med full öppning och hög ISO. Tiderna blir väl ändå rätt långa så det blir en och annan oskarp bild men ändå rätt så skön mysig känsla.

Sedan tar jag några med i princip samma inställningar fast med blixt.

Det tredje är att jag kör med blixt, M-läget, kanske bl 5.6 och 1/100 sekund, ISO 200-400.

Blixten slår jag nästan alltid i taket, ofta snett bakåt över axeln.

Genom att använda tre olika metoder så får jag bilder med lite olika karraktär som alla har sin charm tycker jag.

Jag fotar allt med AWB och RAW. Det innebär att jag i princip justera vitbalansen manuellt i efterhand på alla mina bilder. Jag gör det i Lightroom så i praktiken innebär det att jag sätter vitbalansen på en bild och sedan applicerar den på samtliga bilder med samma ljusförhållanden. Det går ganska fort tycker och känns inte betungande. I och med att man ofta blandar lite olika ljus under kvällens gång (glödlampor, ljus, blixt) osv så kan det förstås bli en del pill.

Att försöka sätta rätt WB redan i kameran tycker jag är meningslöst. Varför hålla på och fippla med det när man har gäster och vill umgås. Det är ändå redan tillräckligt många som ojar sig över att "nu skall han hålla på och fota igen" :)
 
Fota RAW och kör på dagsljus som vitbalans. Då blir histogrammet någorlunda tillförlitligt (om du nu använder det). Justera sedan i efterhand i RAW-konvertern till något du tycker ser bra ut.

(Så länge man har någorlunda koll vid fototillfället)

Varför ska man lägga tid på att justera vitbalansen så att det blir "någorlunda" vid fototillfället, istället för att ta bilder? Att det på något sätt skulle spara tid att använda JPEG köper jag inte. Ska du vitbalansera alla bilder manuellt kommer det att ta tid med JPEG åxå. Att automatisera det hela kan man göra med både RAW och JPEG, med den skillnaden att JPEG:en har normaliserats och fått gammakurvor applicerade osv, så resultatet är svårare att få bra och framför allt är det svårare att automatisera det hela.
In med en av bilderna i RAW-konverteraren justera och applicera på resten av bilderna så är det klart. Nu kan man låta datorn stå och konvertera medan man själv tar en kort fika.
Exponeringe, däremot, är en helt annan grej. Ska man rädda en felaktig exponering så BLIR det sämre. Rättar man till vitbalansen i efterhand blir resultatet samma, om man bortser från att JPEG:en kan innehålla klippta högdagrar i någon av kanalerna där information fortfarande finns kvar i RAW-filen, något man då kan välja att ta vara på.
Vid vitbalansering i extrema färgtemperaturer, som tex här, kommer det dock alltid att bli en viss försämring då man får brus. I detta fallet kommer man att få brus i den blå kanalen. Ska man komma till rätta med det måste man köra "old school" och använda ett blått filter så att ljuset är vitbalanserat redan innan det når sensorn.
 
Stackars Christer kollras helt bort i frågan.

(kommer ju från rätt teknikfjant...) :)

Men i det här fallet är det ju ganska tydligt vad han frågar efter. INTE "på vilket sätt gör jag det bäst", utan "vilket resultat vill ni ha?".

Jag är själv lite kontroversiell här, jag behåller gärna lite av orginal-"temperaturen" på ljuset på platsen. Just för stämningens skull. Naturligtvis korrigerar jag bortt det allra mesta av skillnaden mellan foto-WB och presentations-WB, men lite kan man faktiskt ha kvar tycker jag.

Om glödljuset egentligen behöver 2500K för att bli rätt kanske jag använder 2800K. Om jag fotar i kontorsmiljö behåller jag LITE av det gröna färgsticket man får av lysrören. Inte mycket, men så att man ser det om man tittar noga. Fotar jag i djup skugga/blå himmel sätter jag 8000K i stället för 10.000K. Allt beroende på vad bilderna ska vara till naturligtvis... :)

Allting kan inte se ut som om man haft med sig 5kWs studioblixtar till platsen, alla platser HAR sin egen lilla "prägel".

För övrigt är råfil bäst, framför allt om man ska ändra i vitbalanserna.... Ändrar du WB i en jpg kommer du få helt olika resultat av ändringen beroende på hur ljust bildavsnittet i bilden är. Ljusa partier och mörka partier kommer påverkas på helt olika sätt, och dessutom olika mycket..

:)
 
Jag fotar alltid i RAW. Men jag tillhör typen som helst får det så rätt som möjligt i kameran för att tjäna så mycket tid som möjligt efteråt. Men det är klart att handlar det om finlir med färgtemperaturer så kan det ju vara bra att kunna justera efteråt.

Misstolka mig inte nu. Detta har inte med vitbalans att göra och inte på något sätt kritik mot din kommentar men jag har i allmänhet lite svårt för när man ofta talar lyriskt om Raw och säger att man kan rädda över eller underexponerade bilder efteråt. Möjligheterna med Raw gör att man kanske blir lite latare som fotograf. Jag är nog lite fördomsfull men tror ändå det kan vara så i många fall. En "räddad" felexponerad raw-bild har garanterat mer brus än en rätt exponerad bild och är med andra ord en sämre bild av vad den skulle kunna vara.

Raw snabbar di workflow. resultatet blir bättre eftersom du inte behöver "rädda" dina bilder med tidskrävande ps arbete utan när du öppnar din rawkonverterade bild i ps har du en bra grund att utgå ifrån. att bestämma vitbalansen utgående från din lilla kameraskärm som visar bilden i jpg i ett utrymme vars ljusomständigheter inte är anpassade för bildbehandling (typ ett mysigt middagsbord med stämningsfullt ljus) är inte att föredra då du kan göra det arbetet betydligt snabbare under rätta omständigheter med rätta verktygen.
 
Jag fotar alltid i RAW. Men jag tillhör typen som helst får det så rätt som möjligt i kameran för att tjäna så mycket tid som möjligt efteråt. Men det är klart att handlar det om finlir med färgtemperaturer så kan det ju vara bra att kunna justera efteråt.

Misstolka mig inte nu. Detta har inte med vitbalans att göra och inte på något sätt kritik mot din kommentar men jag har i allmänhet lite svårt för när man ofta talar lyriskt om Raw och säger att man kan rädda över eller underexponerade bilder efteråt. Möjligheterna med Raw gör att man kanske blir lite latare som fotograf. Jag är nog lite fördomsfull men tror ändå det kan vara så i många fall. En "räddad" felexponerad raw-bild har garanterat mer brus än en rätt exponerad bild och är med andra ord en sämre bild av vad den skulle kunna vara.

Du har helt rätt! Det är alltid bra att ha en så bra RAW-fil som möjligt. Då ökar möjligheten att skapa ett bra fotografi, men att hålla på att pilla med vitbalansen i kameran tillför ju ingenting till bildens kvaliteter, annat än som tittkopia på skärmen.
Då är det viktigare att tänka på exponering, komposition och inte minst beskärning.
Jag har en känsla att vi ofta slarvar med detta.
 
Fota i RAW är odiskutabelt bäst.
Jpg finns inte på kartan längre utan används enbart för webb där faktiskt png tar över mer o mer.

Vitbalansen är subjektiv beroende på vad du vill uppnå.
Egentligen totalt ovesäntligt vad kameran står på numera när du kör rawjustering.
Auto är väl ok eller en fast siffra som jag vet många naturfotografer använder.
Visst kan du köra pre med gråkort eller annat men det beror som sagt på situationen.
Studio är ju ett sådant.

Vitbalanserar du en bild i serien kan sen resten synkas.
Lätt som en plätt.
 
Det går faktiskt utmärkt att ändra vitbalansen efteråt även på JPG bilder. Bättre att försöka få till det vid fototillfället.

Njaej.......
Det går att köra femväxlade bilar och bara använda tvåans växel, det går.... men det är betydligt bättre att använda alla fem växlarna ;-)

Mvh.

/Janne
Plåtar alltid RAW och oftast AWB.
 
Det kan ju diskuteras, många kör ju mest stadstrafik och då behövs knappast femman, eller ens fyran vissa dagar. ;)

Jag kör mest raw, men i enkla ljusförhållanden och om jag ska ta väldigt många bilder på t.ex. en motortävling går det lika bra med JPEG. Det kan vara bra att ha flera verktyg i lådan.
 
Fota RAW och kör på dagsljus som vitbalans. Då blir histogrammet någorlunda tillförlitligt (om du nu använder det). Justera sedan i efterhand i RAW-konvertern till något du tycker ser bra ut.



Varför ska man lägga tid på att justera vitbalansen så att det blir "någorlunda" vid fototillfället, istället för att ta bilder? Att det på något sätt skulle spara tid att använda JPEG köper jag inte. Ska du vitbalansera alla bilder manuellt kommer det att ta tid med JPEG åxå. Att automatisera det hela kan man göra med både RAW och JPEG, med den skillnaden att JPEG:en har normaliserats och fått gammakurvor applicerade osv, så resultatet är svårare att få bra och framför allt är det svårare att automatisera det hela.
In med en av bilderna i RAW-konverteraren justera och applicera på resten av bilderna så är det klart. Nu kan man låta datorn stå och konvertera medan man själv tar en kort fika.
Exponeringe, däremot, är en helt annan grej. Ska man rädda en felaktig exponering så BLIR det sämre. Rättar man till vitbalansen i efterhand blir resultatet samma, om man bortser från att JPEG:en kan innehålla klippta högdagrar i någon av kanalerna där information fortfarande finns kvar i RAW-filen, något man då kan välja att ta vara på.
Vid vitbalansering i extrema färgtemperaturer, som tex här, kommer det dock alltid att bli en viss försämring då man får brus. I detta fallet kommer man att få brus i den blå kanalen. Ska man komma till rätta med det måste man köra "old school" och använda ett blått filter så att ljuset är vitbalanserat redan innan det når sensorn.

Robert, det finns olika sätt att jobba. Såvitt jag förstår lever du inte på foto och då kan man kosta på sig att spendera tid för att få perfekta pixlar. Om man däremot lever på foto, som jag gör, är det bra att vara rationell. Trots att jag jobbat professionellt med digitala bilder sedan 1988 som retuschör m.m. tycker jag att det är värt att lägga ner tid och omsorg vid fototillfället. Kalla mig gammaldags, men ett bra utgångsläge är alltid bättre en ett dåligt. Jag plåtar råformat för det mesta, men i studion blir det ofta Jpeg. Anledningen är att de bilderna alltid behöver tas upp i PS för friläggningar, dammplock, partiell skärpning mm. Då sparar man tid genom att hoppa över råkonverteraren. Det bygger så klart på att man har koll och det har man i en studio.

Jag brukar nämna slutanvändningen när den här frågan kommer upp. Mina bilder slutar oftast i en trycksak eller små bilder på webben. Visst är det snyggt att betrakta bilden i en välkalibrerad skärm i 100 %. Men hör och häpna - så använder inte mina kunder bilderna! De hamnar i tryck eller web som sagt och då kan inte någon se om urspunget har varit råformat, Tiff eller jpeg.
 
Jpeg. Anledningen är att de bilderna alltid behöver tas upp i PS för friläggningar, dammplock, partiell skärpning mm. Då sparar man tid genom att hoppa över råkonverteraren.

Okej, du sparar 1min på justering av vitbalans och 1-2s medan den första bilden konverteras, sedan kan du ju börja jobba med första bilden i PS medan resten av bilderna konverteras i bakgrunden. Du måste ha ett rätt pressat schema...
 
Okej, du sparar 1min på justering av vitbalans och 1-2s medan den första bilden konverteras, sedan kan du ju börja jobba med första bilden i PS medan resten av bilderna konverteras i bakgrunden. Du måste ha ett rätt pressat schema...

Tro vad du vill, och jobba hur du vill. Övertron på råformatet härskar i detta forum....
 
Ok, denna tråden som egentligen handlar om hur man föredrar att jobba för att få till en "kreativt korrekt" vitbalans vid lite extremare ljusförhållanden istället för en "tekniskt korrekt" har väl mer eller mindre glidit över till RAW mot Jpg och jobba med bilden på plats eller efteråt..

Min erfarnehet är. Det tar en j-----vla tid med postprocessing om du har många bilder vilket man nästa alltid har när man fotar på och skall fixa det i post. Batcha jobb kan man ju egentligen bara göra så länge ljusförhålandena är de samma. I verkligheten förändras förhållandena ofta och snabbt, även på samma plats. Så det blir rätt mycket korrigeringar för varje bild.

Min erfarenhet är att försöker man få till bilden så bra som möjligt vid fototillfället. Får man kan inte med sig lika många bilder, men i gengäld går efterarbetet snabbare och de bilder man trots allt får med sig är GENERELLT SETT lite mer genomtänkta. Kunden skall ju i slutändan ofta inte ha en bråkdel av alla bilder man tagit.

Dock använder jag RAW formatet. Mest för att kompensera andra brister i utrustning. Tex brus vid höga ISO, Kromatisk justering och skärpning. Med raw konverterar jag alltid bilden till 16bit Tiff för att sedan brusredusera. Med 16bits bilder är det lättare för ritkigt bra brusreduceringsverktyg att se vad som är brus i bilden och vad som är detaljer. Även skärpning förbättras om verktygen har mer information att jobba med. Ok, det kanske inte spelar någon roll till fotoalbumet men det spelar definitivt roll om man framkallar stiora kopior.
 
Hej

Använd en "expodisc" . Sätt den på objektivet och rikta den mot ljuskällan i "custom" i kamerans vitballans läge. Då får du rätt vitballans för just det ljuset och värdet får du i kelvingrader.
Gå till läget där du kan ställa kelvin värdet manuelt
Vill du ha bilden varmare justera ned kelvingraderna i läget för "kelvin" i vitballans läget eller upp för att få en kallare ton.
Använder själv expodisc och är helnöjd, sparar tid i pp.

Nisse
 
"Värdet får du i Kelvingrader" ?

Kan du utveckla det lite, det är nog kameraberoende hur man ställer in en egen vitbalans.
 
Jag använder Sony och där kan man ställa kelvinvärdet om man vill, vet ej hur det fungerar med andra tillverkares kameror, men skulle bli förvånad om det inte går.
Expodiscen talar om för mig kelvinvärdet för ett visst ljus och om jag vill kan jag då justera upp eller ned detta värdet i läge "custom".
Ned för varmare ljus eller upp för kallare.
Finns även billigare alternativ till expodiscen såsom objektivlock med ett grått centrum som man riktar mot ljuset.

Nisse
 
Med Canon kan man ställa in ett visst Kelvinvärde men du kan inte mäta det som med Sony. Plus i kanten för Sony för den funktionen, det vore bra att ha om man t.ex. vill matcha blixtljus med filter till det existerande ljuset.

Jag tar normalt bara en testbild (med t.ex. Expodisc eller mot ett gråkort) och säger till kameran att sätta vitbalans efter den.
 
Ibland när jag tar bilder vid privata tillfällen. Typ middagsbjudningar osv så är ofta värmeljus i små ljuslyktor den belysning man har att tillgå.

Jag använder ett Sigma 30mm 1,4f vid dessa tillfällen.

Dock blir jag inte klok på det här med vitbalansen. Om jag ställer in vitbalans manuellt försvinner det varma ljuset som bidrar till känslan när man är på plats. Det är kanske korrekt vitbalans rent tekniskt men det återspeglar ju inte ljuset och känslan man har på plats. Jag kör ibland på den förprogrammerade vitbalansen "glödlampan". Denna tycker jag bäst återger situationens ljus.

Finns det något bättre sätt när man vill vitbalansera manuellt i en miljö och faktiskt inte vill ha helt neutralt ljus????

Du har fått många svar. Det här är mina:

Precis som du skriver så handlar det om att i efterhand återge det man ville avbilda när man tog bilden. För att slippa fixa allt för mycket med den delen vid själva fototillfället kan du fota i RAW. Då kan du - utan kvalitetsförlust - i efterhand återskapa precis den färgtemperatur du upplevde vid fototillfället. Fotar du i JPG tycker jag att du ska försöka hitta rätt redan på plats, och göra det genom ett par testexponeringar. Du kan justera vitbalansen på JPG-bilder efterhand, men det innebär en kvalitetsförlust och kan i värsta fall göra bilden onödigt dålig.
 
Ibland när jag tar bilder vid privata tillfällen. Typ middagsbjudningar osv så är ofta värmeljus i små ljuslyktor den belysning man har att tillgå...

Problemmet är att det inte finns någon mall att tillgå för kamertillverkare för vitbalans. Så alla kör med sina egna vitbalanser. Sedan man kan diskutera om det rätt eller inte. Du nämner små ljuslyktor. De skapar en röd färg och den färgen är svårast att återskapa för digitalkameror. Jag märkte på Samsung, Canon och Nikon att ingen av deras vitbalans var nära som jag kunde vara nöjd med. Så, alltid använde jag "auto" och sedan små justeringar.
Det som vi ser och så verkar enkelt att återskapa på en bild är nästan omöjligt för en digitalkamera. Du kan göra ett prov. Ställ kameran på "direkt sol" (inte auto) till exempel. Gör en bild i gryningen, mitt på dagen och när solen går ner. Du kan se vilka färgskillnader kameran måste justera.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar