Annons

Vad är korrekt vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ibland när jag tar bilder vid privata tillfällen. Typ middagsbjudningar osv så är ofta värmeljus i små ljuslyktor den belysning man har att tillgå.
Även om du fotar i RAW (vilket man ska göra inomhus) fota en bild mot en vit yta (dörr eller medhavd vit papper) i den befintliga ljuset. Sedan ställer du in egen WB på denna bild.
Det blir ofta bättre, än andra inställningar, och visserligen bör du i program ställa om några bilder, men de flesta blir bra.

Jag kan ha missat något men bidrar gärna med vad jag tycker är STORA vinsten med RAW vs JPG. Inte är det temperaturen utan framförallt räddning/ta fram detaljer från mer eller mindre utbrända områden (typ himlar - eller tvärtom, där det är nästan svart). Temperaturen, dvs WB går som regel lika bra att ändra i en JPG som RAW om du inte tokfelexponerar. Det tycker iaf jag, och god jul på er alla :)

jag kör alltid raw men ibland får jag jpg bilder från kunder som dom vill jag ska fixa till. Du kan öppna jpg i rawkonverteraren i photoshop o ha tillgång till alla funktioner men vad jag antar så har man mindre ändringsmöjligheter eftersom jpg innehåller mindre information än raw. Oavsett så ställde jag vitbalansen + andra ändringar på 50 jpg bilder i veckan åt en kund.
Problemet var inte att ändra vitbalansen utan att bilderna var tagna med en kompakt på högre iso så det såg ut att vara grynkrig på bilderna. Jag är inte van att se brusiga bilder för jag kör på så lågt iso som möjligt med ff kameror o hellre stativ än högt iso om det går att välja.

Jag är själv urtrött på alla Raw-jpeg diskussioner. Så var och en för väl bli salig på sin tro.
Vad jag själv skulle vilja lyfta fram är att använda typ X-rete Colorchecker card eller liknande.
det ger en möjligheten att se vad som är rätt vitbalans och kompensera färsgstick saamt sedan backa tillbaka till en temperatur som ger rätt känsla.
Skapar man sedan en färgprofil för det ljuset så får man också ut en bättre bild under kontrollerade former.

Fast det är ju en klockren dödare av spontana bilder i sken från tända ljus att springa fram med en färgkarta och be att få ta en testbild först ... ;-)

Fast det är ju en klockren dödare av spontana bilder i sken från tända ljus att springa fram med en färgkarta och be att få ta en testbild först ... ;-)

Man kan gå till väga på två sätt. Ikväll inför julfesten o mörkret hade fallit så tog.jag foto med vitkort på olika ställen i rummen.
Andra sättet är att ta spontanfoton först o sen vitkort om man ser på displayen att detta var ett foto man vill gå vidare med så slipper man döda spontankänslan.

Man kan också skapa en mer generell kameraprofil. Då fotar man av kortet i direkt bekysning samt en bild tagen i skugga. En sådan profil stämmer väldigt bra så länge man har samma typ av belysning.

Det kan ju diskuteras, många kör ju mest stadstrafik och då behövs knappast femman, eller ens fyran vissa dagar. ;)

Jag kör mest raw, men i enkla ljusförhållanden och om jag ska ta väldigt många bilder på t.ex. en motortävling går det lika bra med JPEG. Det kan vara bra att ha flera verktyg i lådan.

Bra sagt, tok för många verkar att ha missat att i dagens morderna kameror finns en uppsjö av finesser, och även illa sedda motivprogram som faktiskt fungerar, visst det finns många alltför för tokiga också.
om man sållar bort dom tokiga, så är dagens kameror sin egen Raw-behandlare.

Det vimlar av trevliga hjälpmedel i dagens kameror, skuggupplättning, flerbilds HDR, den gamla finessen bracketing som fixar 3 bilder med olika expon.

Man behöver inte berätta för Fotogrannen, utan man kan själv undersöka dessa finesser och bli storligen förvånad vad bra många av dom fungerar, när jag bytte bil för några år sedan så fick jag en enkel finess som jag bara uppskattar mer och mer, när jag slår av motorn så tänds en mängd lampor i kupen, även runt golvet, så himla bra när man skall plocka med sig olika saker innan man går ut.

//Bengt.

Rätt bra att belysa ett "problem" med bildex.
Denna tog jag igår på julafton

1. Kamerans autovitbalans
2. Lightrooms autovitbalans
3. Tungsten (enligt belysning som existerade)
4. Vitbalanserat med vitkort
5. Bitalanserat med vitkort + uppvärmning i HSL (Lightroom)

Smaken är som baken och jag tror att mitt öga uppfattade belysningen som något mellanting av 2 och 5.

/Stefan

Bilagor

• 20101224-IMG_9507.jpg
    20101224-IMG_9507.jpg
    17.8 KB · Visningar: 209
  • 20101224-IMG_9507-2.jpg
    20101224-IMG_9507-2.jpg
    17.8 KB · Visningar: 133
  • 20101224-IMG_9507-3.jpg
    20101224-IMG_9507-3.jpg
    17.8 KB · Visningar: 208
  • 20101224-IMG_9507-4.jpg
    20101224-IMG_9507-4.jpg
    92.9 KB · Visningar: 210
  • 20101224-IMG_9507-5.jpg
    20101224-IMG_9507-5.jpg
    94.6 KB · Visningar: 209
Femman tycker jag känns bra, nummer fyra (som väl egentligen är mer "rätt") har mer känslan av kallt ljus från sidofönster. Jag antar att belysningen är normal innerbelysning. Ett bra exempel på att "behålla gerundstämningen", men inte ta till i överkant.

Det där är ganska mycket ett missförstånd, det är i stort sett BARA om man fotograferar produktfotografering, eller är extremt petig man behöver en profil för varje tillfälle. Jag räknar mig själv som "mer än lite petig", och jag kör på sammanlagt fem standardprofiler som jag plockar fram för mina kameror efter hand som jag köper dom.

*Solljus
*Molnigt
*Djup skugga/blå himmel
*Glödljusbelysning
*Generell lysrörsbelysning.

Den enda av dem som egentligen behövs ändras lite då och då är lysrörsvarianten, det finns ju ett otal olika lysrörstyper. Alla med fullständigt olika färgåtergivning.
...........................

Jag vet inte om jag skrivit detta i tråden tidigare, men just glödlampsbelysning blir inte rätt med kamerans egen Auto-WB. De flesta kameror har ett minimital för K som de kan justera ner till, i vissa Nikon-kameror ligger detta så högt som 3400-3500K. Detta ger en ganska ordentlig gulfärgning av vitt om ljuset är en 15W glödlampa (2600K?).

Förutom vitbalansen för olika belysning så tycker jag att en bra profil lyfter fram vissa färger bättre än standard. Att Canonkameror gärna avbildar orange vägkoner som röda är ett exempel.
Gräs blir gärna för ljusgrönt med tendens år gult.
Jag gör precis som Joakim och skapar färgprofiler för olika typer av standard belysning och lagrar sedan ett antal presets i LR med inlagd ungefärlig vitbalans för de med innebelysnning.
Att profilen också korrigerar för sensorns svagheter i vissa nyanser gör att jag inte behöver dra så mycket i reglagen för färgmättnad.
Precis som Joakim säger så räcker dessa standardprofiler i 99% av fallen.
Slutligen är ju vitbalans och färgmättnad subjektivt. Att avbilda en bild med glödlampor så att vitt blir som i dagsljus dödar ju känslan i bilden helt.

Fota raw, o sen i dattan hemma letar du upp nåt du tycker ser rätt vitt ut (ögon brukar funka) o kör pipetten där så har du en bra vitbalans att utgå ifrån. Sen drar du tempen lite åt nåt håll för att få rätt stämning i bilden.
Gråkort är iaf det löjligaste som finns imo. Bara för att det är "vetenskapligt" korrekt så behöver det inte betyda att det är snyggt.

...
Slutligen är ju vitbalans och färgmättnad subjektivt. Att avbilda en bild med glödlampor så att vitt blir som i dagsljus dödar ju känslan i bilden helt.

Det var ungefär vad jag tänkte. Nu vet jag inte hur detta barns julhelgedom var upplyst, men var det så trist, ljust o vitt som det ser ut i bilderna - inte minst från de vitbalans-"korrekta", så är det så långt från julstämning man kan komma tycker jag. Kanske känns rätt i södra Australien nu, men inte här :)

Fota raw, o sen i dattan hemma letar du upp nåt du tycker ser rätt vitt ut (ögon brukar funka) o kör pipetten där så har du en bra vitbalans att utgå ifrån. Sen drar du tempen lite åt nåt håll för att få rätt stämning i bilden.
Gråkort är iaf det löjligaste som finns imo. Bara för att det är "vetenskapligt" korrekt så behöver det inte betyda att det är snyggt.

"Det löjligaste som finns" ... och du tycker det är någon skillnad på att använda pipetten på något vitt i bilden istället för ett gråkort? Det är väl lite hårklyveri tycker jag ... och hur gör du om du har en bild där det inte finns något lämpligt vitt eller grått att klicka på? ;-)

"Det löjligaste som finns" ... och du tycker det är någon skillnad på att använda pipetten på något vitt i bilden istället för ett gråkort? Det är väl lite hårklyveri tycker jag ... och hur gör du om du har en bild där det inte finns något lämpligt vitt eller grått att klicka på? ;-)

Att jollra runt med ett gråkort för att få EXAKT rätt vitbalans ser inte jag som samma sak att utnyttja det som finns för att få nåt som kanske ser bra ut. Finns det inget så litar jag på att autovitbalansen funkar, eller så drar jag lite själv tills det ser bra ut.

Att jollra runt med ett gråkort för att få EXAKT rätt vitbalans ser inte jag som samma sak att utnyttja det som finns för att få nåt som kanske ser bra ut. Finns det inget så litar jag på att autovitbalansen funkar, eller så drar jag lite själv tills det ser bra ut.

Jo, men det finns tillfällen då det är viktigt att reproducera äkthet i färger och det finns tillfällen då man vill ha myskänslan,
I mitt exempel så visade både Kamera och Lightrooms auto felaktigt resultat. Även då man satte vitbalansen efter rådande färgtemperatur. Dock anser jag inte att myskänslan vann över äktheten. Tvärtom så kändes det tråkigt rött. Men det var säkert nästan den färgtonen för en som kommer in i rummet. För mig som vant mig så rättar hjärnan till sig och den rödaktiga tonen försvinner i mitt sinne och den myskänslan som exiterar är falsk.

Men att du tycker det är löjligt att dra fram ett gråkort är nog mer att du är rädd att bli kallad nörd eller lathet på plats.

Men de finns de som kör exakthet från start till stop. Dvs rätt vitbalans och exponering direkt på plats. Kilbrerad skärm med en proffsskrivare med 7-8 patroner och softproof innan utskrift samt granskar i ett rum där belysningen är kontrollerad.

Att ha fotografi som hobby är inte alltid enbart att ta själva fotot, det är även allt omkring. Och var man vill lägga vikten och tiden på jobbet är upp till var och en.

Du vill fippla i Lightroom kanske och hoppas du kommer ihåg färgtemperaturen i rummet eller kommer ihåg känslan. Att hitta en vitpunkt/gråpunkt är inte alltid lätt och ibland existerar de inte. Då kan du lägga tid på dra i spakar, särskilt då du anser att exakthet inte är viktigt så antar jag att du inte har kalibrerat skärm så då kvittar det för då kanske det ser annorlunda ut på min skärm, särkilt då jag kanske har en laptop som inte har samma ljusintensitet som du har.

Att ta fram ett vitabalanserande kort och fotografera av det går snabbt och alla bilder kommer justeras efter denna utan att slippa fippla. Att ta med sig det och "låta sig förlöjligas" beror ju på din självkänsla.
En av mina kompisar säger. Nörd och jag svarar TACK. De flesta säger dock OJ vad proffsig du har blivit och jag säger TACK.

/Stefan

Jag har redan med mig min kamera ~överallt, så att vara rädd för att bli kallad nörd (eller vad annat som helst) är jag verkligen inte rädd för. Sen både klär jag mig lite annorlunda och gör en del saker som andra tycker är rejält konstiga. Så att jag har dålig självkänsla kan jag inte hålla med om. :p
Kalibrerad skärm har jag iaf, eftersom det faktiskt är just där den slutgiltiga bilden blir till. Och själv har jag inget intresse av nån 100% äkthet, utan bara att bilden blir bra.
Men dock har jag respekt för att det i vissa fall krävs EXAKT vitbalans o sådär. T ex om man på mitt jobb ska integrera en CG-karaktär i filmat material (Boxer Robert t ex). Alltså både filmas och fotas en color chart (vad heter det på svenska?) för att kunna matcha upp färgerna i det filmade materialet mot det som tas till HDR-bollen (som CG-karaktären ljussätts med).

Men i vanliga fotosituationer spelar det väl ingen som helst roll hur vitbalansen är sålänge den slutgiltiga bilden ser bra ut?
Dock måste jag iofs säga att när det gäller inomhus på kvällen så har både min D700 och fd D90 inge vidare lätt med det om jag kör på auto. Därför brukar jag alltid vrida den till 2500 kelvin för att få någorlunda korrekta färger att previewa bilderna med.

Jag har redan med mig min kamera ~överallt, så att vara rädd för att bli kallad nörd (eller vad annat som helst) är jag verkligen inte rädd för. Sen både klär jag mig lite annorlunda och gör en del saker som andra tycker är rejält konstiga. Så att jag har dålig självkänsla kan jag inte hålla med om. :p
Kalibrerad skärm har jag iaf, eftersom det faktiskt är just där den slutgiltiga bilden blir till. Och själv har jag inget intresse av nån 100% äkthet, utan bara att bilden blir bra.
Men dock har jag respekt för att det i vissa fall krävs EXAKT vitbalans o sådär. T ex om man på mitt jobb ska integrera en CG-karaktär i filmat material (Boxer Robert t ex). Alltså både filmas och fotas en color chart (vad heter det på svenska?) för att kunna matcha upp färgerna i det filmade materialet mot det som tas till HDR-bollen (som CG-karaktären ljussätts med).

Men i vanliga fotosituationer spelar det väl ingen som helst roll hur vitbalansen är sålänge den slutgiltiga bilden ser bra ut?
Dock måste jag iofs säga att när det gäller inomhus på kvällen så har både min D700 och fd D90 inge vidare lätt med det om jag kör på auto. Därför brukar jag alltid vrida den till 2500 kelvin för att få någorlunda korrekta färger att previewa bilderna med.

Så sant så. Det är därför jag inte använder vitkort när det är bra normalbelysning och heller inte på fotopromenader. Vore ju att överdirva. Men som i ett kontrollerad rum som tex nu o julafton när väl mörkret hade fallit så fick jag omkring i 1 min och fotograferade av mitt vitkort på olika ställen.

Nu n'är jag granskar bilderna så är temperaturen rätt ofta på 2000 K. Kan man ändra "Tint" direkt i kameran med? Även om jag kommer köra med extra bild med ett vitkort vid speciella tillf'ällen skadar det ju inte att ställa kameran så nära "sanningen" som möjlig.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar