Annons

Vad är konstfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för stöttande kommentarer. Synd att det skulle gå så långt att jag kände att jag inte orkade mer. Jag var ju en av dem som starkt jobbade för att införa konstpoolen, så att bli poolvärd för den kändes ju jätteskoj, då...

Hoppas att konstpoolen kommer att finnas kvar! Men jag håller med dig Johan om att det är många bilder som är malplacerade i konstpoolen, synd att fotograferna inte inser det själv. Men men, det är väl bara att låta allt möjligt laddas upp - så blir alla nöjda och glada.

silversaga skrev:
Men jag håller med dig Johan om att det är många bilder som är malplacerade i konstpoolen, synd att fotograferna inte inser det själv. Men men, det är väl bara att låta allt möjligt laddas upp - så blir alla nöjda och glada.
Jag håller också med er, eller iaf har jag svårt att se vad som gjort att en hel del bilder placerats där. Men jag tror det finns andra lösningar än att låta allt möjligt ligga. Att det finns andra sätt att bibehålla tanken utan att ta bort rakt av.

Om det skulle funka..
Då kanske du skulle kunna känna det kul att gå tillbaks sen t.o.m? Eller?

Ingenting är omöjligt, allting är bara olika djävligt!

Jag skulle gärna komma tillbaks och försöka hjälpa konstpoolen åt rätt riktning... men jag fick jag ett mail från en äldre man som tyckte att jag inte hade tillräcklig kompetens för detta uppdrag. Så då går det ju absolut inte, kanske skulle vi ha en tester för att pröva fram vem som är mest kompetent bland oss? :D

silversaga skrev:
kanske skulle vi ha en tester för att pröva fram vem som är mest kompetent bland oss? :D
Nänä, låt inte den mannnen ta poolen;)
Jag tror du är kompetent, väldigt kompetent för konstfoto. Men samtidigt så krävs ju mer än den kompetensen om man drabbas av otrevliga mail. Kompetensen att slå ifrån sig dem eller att svara så trevligt så det inte frestar den berörda att fortsätta otrevligheterna kanske. Kommunikation är viktig, inte minst när den är jobbig tyvärr..

Vad tror du om ny beskrivning och annan taktik?
Jag skulle kunna tänka mig "vikariera" isf medan du är trött om det skulle hjälpa, men lämnar mer än gärna tillbaks när du blivit piggare..

silversaga skrev:
Jag skulle gärna komma tillbaks och försöka hjälpa konstpoolen åt rätt riktning... men jag fick jag ett mail från en äldre man som tyckte att jag inte hade tillräcklig kompetens för detta uppdrag. Så då går det ju absolut inte, kanske skulle vi ha en tester för att pröva fram vem som är mest kompetent bland oss? :D

Det lät ju inte skoj. Jag hade nog inte kunna hålla mig att svara ganska fränt tillbaka. Men, men tomtar finns det överallt. Tycker inte du ska ta åt dig i alla fall.

Men ang poolen. Jag tror att en ganska tydlig poolbeskrivning är nödvändig. En idé skulle även kunna vara att man på nåt sätt måste beskriva sin tanke bakom bilden för att förhindra "okynnesuppladdning" dvs att man bara klickar i konstfotopoolen utan att direkt ha tänkt igenom sitt val.

Jag håller även med om att det finns många bilder som inte jag personligen skulle placerat i den poolen men problemet är ju på vilka grunder de ska diskrimineras? För att någon med en annan syn har tolkningsföreträde? Det känns inte riktigt bra utan riskerar att leda till likriktning och elitism i värsta fall.

Av den anledningen lutar jag nog åt att vara mer generös med att låta bilder ligga där och i tveksamma fall kanske kontakta fotografen. Tanken är ju på nåt sätt ändå att människor med ambitionen att skapa konstfotografier ska kunna få kritik och utvecklas utan att direkt bli raderade.

Hur som helst ett svårt dilemma.

mvh
David

Poolen är öppen igen:)

Och efter jag sovit, mellan lite jobb imorron så spånar jag gärna på ny beskrivning (och tar tag i lite ifrågasättande mailskrivning också kanske.) Visst är ni väl också med och fixar fram en ny tydlig beskrivning nu när poolen lever?

Fotografi är för mig en konstnärlig disciplin precis som måleri, grafik, skulptur och teckning.
Har nån hört talas om konstmåleri, konstskulptur, konstgrafik eller konstteckning?

Konstfoto låter i mina öron helt absurdt, ungefär som: fotskor, ljudradio, handhandske, trädgran, husvilla, liggsäng, sportfotboll och så vidare...
Jag tror man brukar kalla det för en tautologi, det vill säga när det blir "tårta på tårta".

Ja, det är vad lilla jag tycker. Det är såklart möjligt att jag har missuppfattat allting och att jag är ensam om att tycka så.

Senast ändrad:
Experimentell eller Konceptuell fotografi

Eftersom jag var så ohövlig att jag sågade namnet konstfoto så kanske jag bör komma med ett eget namnförslag för poolen och det jag tror bäst överenstämmer med poolens intentioner skulle kunna vara
Experimentell fotografi

eller varför inte slå till med
Konceptuell fotografi

eller både och?

Experimentell och konceptuell fotografi

Namnet visar på att man förhåller sig nonkonformistiskt till disciplinen och att man avser att tänja på gränserna, o.s.v...

Senast ändrad:
FredrikArvidsson skrev:
Fotografi är för mig en konstnärlig disciplin precis som måleri, grafik, skulptur och teckning.
Har nån hört talas om konstmåleri, konstskulptur, konstgrafik eller konstteckning?

Mja.. fast till skillnad från de så används ju begreppet konstfotografi (liksom många andra tautologier). Frågan är ju dock vad som inbegrips i begreppet. Jag håller heller inte med om att all fotografi är att betrakta som konst. Jag tror t.ex. det är få sportfotografer som betraktar sin gärning i termer av konstfotografi (lika lite som betraktarna gör det när de bläddrar i sportbilagan). Detsamma gäller nog flera andra områden.

Men det är möjligt att ett poolnamn som "experimentell och konceptuell fotografi" är en bättre beskrivning.

mvh
David

Jag väljer att inte bemöta David Björkéns inlägg i alla enskildheter. Vad jag däremot kan konstatera är att det tydligen finns ett vedertaget och väl inarbetat begrepp som heter Konstfotografi. Men, det hindrar inte det faktum att jag får små tics runt höger öga och ilningar längs ryggraden när jag hör ordet "konstfoto".

Om nån presenterar sig som sportfotograf skulle jag fatta vad han var, samma sak med naturfotograf eller porträttfotograf. Men, om nån kom och sa "Hej, jag heter Börje och jag är Konstfotograf", skulle jag nog först undra vad han menade sedan skulle jag sluta mig till att han är en fotograf som fotograferar konst. Alltså, en slags fotgraf som fotograferar olika muséers konstsamlingar.

Nej, mitt förslag är att poolen döps till Experimentell och konceptuell fotografi.

Väljer ni att bibehålla nuvarande namn "Konstfoto" på poolen kommer jag inte sätta min fot där p.g.a. psykosomatiska besvär.

Senast ändrad:
FredrikArvidsson skrev:
Nej, men däremot konstmusik är ett begrepp.

"Googla" lite så ser man hur och att begreppet konstfoto används - tex i en artikel om Tuija Lindström:
Studerar man Lindströms verk genom dryga 20-talet år blir man också varse betydande delar av de variationer och transformationer som den fotografiska bilden gått igenom på sin resa från konstfoto till fotokonst.
Så ett begrepp inom foto är det ju helt klart, som också konstaterats av andra, men tydligen inte tillräckligt speciellt känt och använt - därför gillar jag de alternativa namn som föreslagits här. Men jag är också nyfiken på vad som ryms inom begreppet "konstfoto"...

Men en fotograf som gör verk för att sälja till väggar, hänga ut på utställningar och för att beröra med på andra sätt än en porträttfotgraf då?

Jag ser skillnader i konstfoto, dokumentärt, porträtt, sport mm. Klart det finns konst inom fotografi, lika mycket som det finns olika sätt och orsaker att rita på. Några ritar t.ex när de ska bygga ett hus, några för att få ut sina känslor, avbilda eller hänga på väggen.

Jag tycker konstfoto är ett bra poolnamn, men begreppet är brett och stort. Det innefattar mycket.. Vad jag funderar på i stället är om det skulle vara smart att trycka på "artistiskt fotografi" mer i poolbeskrivningen än på ordet konstfoto som upprepning många gånger, fast det kan säkert ratas av vissa det med kanske. Men oavsett vad några anser här är konstfoto ett begrepp som faktiskt används på fler ställen än fotosidan.

Foto som konstart har och är fortfarande inte lika accepterat som målad konst, men visst är det väl dags till förändring? Visst skapar väl vi fotografer också konst?

Jag anser att ni som motarbetar begreppet motarbetar fotokonsten på samma sätt som vissa gallerier också fortfarande gör. Det vore väl bättre att låta världen se både konsten och bredde?. Att arbeta för att nå ut med fotot som konstart.

lottawe skrev:

Foto som konstart har och är fortfarande inte lika accepterat som målad konst, men visst är det väl dags till förändring? Visst skapar väl vi fotografer också konst?

Men ååhh! Du har ju totalt missuppfattat mig! Hur är det möjligt!? Jag anser ju att det är att underkänna fotografin som konstform att behöva sätta termen "konst" framför fotografi. Fattar inte hur jag kunde bli så missförstådd. Det är ju det som hela min kritik mot termen konstfoto går ut på.

Ungefär som ett par som nyss har förlovat sig och sätter ut en annons i tidningen om att de har förlovat sig av kärlek. Att anse sig behöva bedyra att man har förlovat sig p.g.a. kärleken visar ju på motsatsen. Man börjar ana att allting inte står rätt till.

Att använda sig av epitetet konstfoto på en pool är ugefär som att påstå att all fotografi UTANFÖR denna pool INTE är konst. Snacka om att underkänna fotografin som konstform!

silversaga skrev:
synd att fotograferna inte inser det själv. Men men, det är väl bara att låta allt möjligt laddas upp - så blir alla nöjda och glada.

Jomenvisst. Jag fattar din tanke nu, som är bra! Skippa bara introtexten om "konstfoto" - det är för belastat, så kan det bli riktigt bra. En oas för bilder som berör och intresserar!

Och angående allt junk och spam som laddas upp, så undrar jag ibland. Var finns självkritiken?

Fotosidan kanske behöver ett filter liknande dom man har i epostprogrammen; "Den här bilden verkar vara skräp" Radera?

Jag skulle nog trycka OK i sisådär 75% av fallen.

/urbano

FredrikArvidsson skrev:
Att använda sig av epitetet konstfoto på en pool är ugefär som att påstå att all fotografi UTANFÖR denna pool INTE är konst. Snacka om att underkänna fotografin som konstform!
Jag anser inte att all fotografi är konst. Konstfoto kan vara ett känslofullt uttrycksmedel medan produktfoto nog har ett anant syfte. Det är inte att underkänna foto som konstform. Det kan vara en "konst" att få till ett bra produktfoto, en avbildning, men syftet att göra avbildningen är annorlunda än konstfotografens. Enkelt va?

Förslag på ny poolbeskrivning

Både innehåll och formuleringar kan ju diskuteras. Till poolen fetas vissa meningar och något läggs i infobox, men här hoppas jag texten räcker för diskussion. (det är skillnad på [] och <> och jag är lat ibland.)

Konstfoto
I denna poolen placerar vi bilder som framställts i artistiskt syfte. Poolen är menad att fungera som en plats där vi känner, lär, förmedlar och tar till oss av fotografiet som konstnärligt uttrycksmedel.

Konst är ett omfattande begrepp som innefattar mycket. Några exempel på bilder som inte godkänns i poolen finns ändå och kan bl.a vara produktfoto, sportfoto, porträttfoto och reklamfoto. Även om det kan ses som en "konst" att framställa dessa på ett snyggt bra sätt så är oftast inte syftet det samma som konstfotografens. Nämligen att visa på fotografiet som ett känslofullt uttrycksmedel.

Innan du laddar upp en bild önskar vi att du funderar noga på poolvalet. Är bilden skapad för att förmedla en känsla eller är den skapad för att avbilda eller för att bevara ett ögonblick? Det förstnämnda är en orsak att lägga bilden i konstfotopoolen medan de två senare alternativen inte är det.

Fotografer som misstänks ha felplacerat bilder kommer att få en fråga och kanske begäran om att lägga till en motiverande bildbeskrivning. Vid uteblivet svar, handling på såna frågor kommer berörda bilder att raderas efter ett dygn.

Vill du läsa mer om poolens syfte eller diskutera den så kan du göra det i forumet. Befintlig diskussion finner du här (här=länkas till kons/artpool under Diskussioner om pooler.)

Ställer mig bakom denna beskrivning!

Att bli refuserad är ok, rentav nyttigt. För att ta sig frammåt i den konstnärliga processen krävs respons. Hoppas att poolens regler lyckas åstadkomma detta! Upplever personligen dessa regler som "funktionella", de lämnar mindre utrymme för chansartat tyckande om vad som skall finnas i poolen. Detta kan bli mera självsanerande.

Ser fram emot detta!
/M

Jag tycker att det är oansvarigt av fotosidan att lägga ansvaret för flera pooler på en och samma person av flera skäl.
Det finns flera saker som gått snett med konstfoto. Många av mina kompisar (både duktiga och wannabe fotografer) orkar inte ens ta i ämnet (eller liknande ämne i forum) längre. Det börjar bli så infekterat. Läser man dem senaste trådarna om konst/foto/art så är det så patetiskt att ingen vill skita ner sina händer genom att ge sig i debatten.

Att starta konstpool är ingen lätt uppgift. Men att sätta en person som ska bestämma vad som är konst är ett skämt. Det har varit en del diskussion som pågått om det bakom kulisserna och eftersom ingen annan ville ge sig i debatten (av förklarliga skäl) så gör jag det. Kanske fler våga säga hur mycket det stinker.

Ännu större skämt är att sätta en person som ska sköta fler pooler samtidigt. Eftersom Jessica inte ville fortsätta så borde fotosidan ha engagerat sig på första sidan och ev. satt en liten grupp som skulle sköta konstfoto. Det uppdraget kräver tid och man skulle inte ta det enklaste vägen och ge uppdraget till en person som redan har hand om andra pooler.

Det största skämtet i sammanhanget är att det inte är fotografen som bestämmer om hans/hennes bild är konst eller inte. Utan man har valt att överlåta det till en person (spelar egentligen om det var världens 10 bästa konstnärer som satt där och bestämde). Det är löjligt att sätta sig över andra människor och säga att deras verk inte är konst. Ser man en bild där som ser ut att ha hamnat fel kan man alltid ge en kommentar, t ex:
jag har tittat en stund på din bild och förstår inte ***** kan du förklara för mig.
Jag tror de flesta fotografer skulle sätta sig ner och ge ett svar och berätta vad som är konsten som betraktaren går miste om = utveckling!
Ingen kan se konst i allt och många konstnärer har blivit utskrattat. Jag är övertygad att många av deras bilder hade raderats i konstfoto.

Låt ansvaret ligga på fotografer och medlemmar. De som tittar på bilderna kan kräva en förklaring av fotografen. Det kanske t om uppstår en diskussion kring bilden.
Det kan finnas en person som tar bort bilder som inte höra hemma där (tänker på ”korvbilden” för några år sen). Alltså bilder som är stötande, förnedrande mm.

Det måste finnas någon i redaktionen som har läst lite konst eller hållit på själv? I definitionen av konst ingår att det inte går att definiera konst!

Sarah, jag måste ifrågasätta vad du menar med att en person sätter sig över och avgör vad som är konst? Så går det inte till. Det är ingen sanning det du skriver.

PS. Jag har läst konst och står för poolbeskrivningen som tagits fram i samråd med andra medlemmar. Kanske har glömt mycket av skolan/orna, så du får gärna hjälpa till att tala om vad det är du reagerar på. Vad som är fel. (Är dock inte i redaktionen (som du vände den meningen till) men hoppas du vill motivera ändå.

Senast ändrad:
ANNONS