Annons

Vad är konstfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt förslag:
Ta bort det där med att sätta en gräns för konstnärlighet när det ändå inte finns några bedömningsgrunder för detta. Låt den som lägger in bilder här själv avgöra om den är konstnärlig eller ej. Behåll inriktningen med kreativa, uttrycksfulla bilder som ställer frågor eller sätter betraktarens tankar/fantasi i rörelse. Det där med att sålla bilder utifrån konstnärlig kvalité i en sådan här pool tror jag dock är dömt att misslyckas och ger bara upphov till irritation/konflikter. Och irritation fanns tydligen redan innan jag startade denna tråd om jag förstod saken rätt eftersom Jessica fått mejl med otrevligheter och annat. Känner mig ändå lite medskyldig till att poolen nu saknar värd även om diskussionen här varit relativt sansad. Tråkigt att det skulle bli så men med det upplägg som nu är lär det bli svårt oavsett vem som är poolvärd. Jag skulle inte vilja bli raderad om jag hade ambitionen men inte når upp till den "höga nivån". Tror det skulle ta död på all glädje och motivation då istället för att få konstruktiv kritik som man kan bygga vidare på.

Det är handlingen som saknats här och även ideér, men jag är och har hela tiden varit mån om att ha poolen kvar. Tycker det vore jättesynd att lägga ner så jag hoppas ju att fler är redo för handling och ideér nu.

Jan-Olofs, eller var det Christers tanke om hur man visar bilder för en gallerist är nog svårapplicerad i en pool på fotosidan tror jag. Även om tanken låter kul..
Men visar man för en gallerist/planerar en utställning så handlar det om minst en serie bilder och inte en enstaka. Många av bilderna som ställs ut i gallerier funkar inte heller som enskilda, men här hoppas jag att den enskilda bilden kan få utrymme för kritik och at den kan godkännas som konst iaf. Dock kanske en beskrivning om varför man väljer den poolen skulle vara bra som default då man laddar upp en bild? Beskrivningen behöver ju isf inte skrivas så den leder betraktaren, men krävs den tänker nog de flesta som lägger in där till iaf.

Såg nu att poolbeskrivningen bara har två rader. Det kanske är bättre än förut, men utan en tydligare beskrivning som hjälp till att rätt bilder placeras i poolen kommer den förlora sin funktion. Jag hoppas vi kan hjälpas åt att ta fram en ny beskrivning och att Jessica kanske vill komma tillbaks och fortsätta radera felplacerade bilder igen med en sån. Även om premisserna förändras.

För att poolen är intressant och bör få vara kvar så jag väljer "DO" och ser ovanstående ideér och förslag som bevis på valet "DO." Vad väljer ni?

silversaga skrev:
Denna diskussion har inte bidragit till att jag har avsagt mitt uppdrag som poolvärd. Det är helt enkelt alla otrevliga mail jag har fått från FS's medlemmar.

Jag tycker du ska ta och fortsätta vara poolvärd och försöka se förbi otrevligheterna. En del tål helt enkelt inte att bli refuserade och det är inget mer med det.

/Johan

Låter inget kul förstås, fast kanske mailen kan ha grund i hur poolbeskrivningen var utformad kombinerat med kommunikationsproblem. (Den som skriver otrevliga mail har ju oftast såna också, samtidigt som beskrivningen inte kommunicerade nog perfekt om syftet heller..)

Nåväl, jag accepterar ditt val hur som helst. Det är klokt att säga ifrån när det inte längre känns kul.

Hoppas poolen får leva vidare ändå.

Senast ändrad:
Kan inte vara lätt att vara poolvärd för specialpoolerna. Självsanering tycks vara ett okänt begrepp ;)

Och Lotta lär ju ha fullt upp med samma problematik i Fine-Art-Nude-poolen.

/Johan

Apropå ny poolvärd för konstfotopoolen har jag en ide. Inte med Robinson-anda, men med fler än en enskild iaf, med fler som bidrar, kommenterar och ifrågasätter misstänkta felplaceringar samt råder om annan placering vid såna..

Jag skulle kunna kolla med en av de föreningar jag sitter i (där även alla är medlemmar här) om det vore intressant att göra något för konstfotopoolen så kanske andra kunde göra samma med sina föreningar. Det krävs ju inte att alla i en fotoklubb/konstförening känner sig manade utan bara att några klarar och vill bidra. Föreningarna kunde väl få en fin annonsplats för "jobbet" också isf kanske?;) Sen kunde förslagsvis värdskapet i den poolen kanske bytas någon gång varannan månad. En fungerande tanke och beskrivning bör självklart finnas som gemensam utgångspunkt utan förändring iaf.

Kan den iden vara något att spinna på?

silversaga skrev:
Denna diskussion har inte bidragit till att jag har avsagt mitt uppdrag som poolvärd. Det är helt enkelt alla otrevliga mail jag har fått från FS's medlemmar.

Det är beklagligt att otrevliga mail skickas. Jag tycker det är skam att folk angriper de som lägger energi i att försöka få något att fungera.

Det är lättare att klaga än att göra något själv, så mitt generella tips till alla är att fundera på om ni själva är beredda att göra det jobb ni avser klaga på.

lottawe skrev:
Apropå ny poolvärd för konstfotopoolen har jag en ide. Inte med Robinson-anda, men med fler än en enskild iaf, med fler som bidrar, kommenterar och ifrågasätter misstänkta felplaceringar samt råder om annan placering vid såna..

Jag skulle kunna kolla med en av de föreningar jag sitter i (där även alla är medlemmar här) om det vore intressant att göra något för konstfotopoolen så kanske andra kunde göra samma med sina föreningar. Det krävs ju inte att alla i en fotoklubb/konstförening känner sig manade utan bara att några klarar och vill bidra. Föreningarna kunde väl få en fin annonsplats för "jobbet" också isf kanske?;) Sen kunde förslagsvis värdskapet i den poolen kanske bytas någon gång varannan månad. En fungerande tanke och beskrivning bör självklart finnas som gemensam utgångspunkt utan förändring iaf.

Kan den iden vara något att spinna på?

Att byta värdskap fram och tillbaka tror jag tyvärr inte på. Det kommer troligen leda till att grunden och principerna för bilder som platsar i poolen kommer variera i för hög grad. Ingen kommer veta hur poolregler skall tolkas från stund till stund.

lottawe skrev:
Nä, inte alls. Inte i bilddiskussion heller..
Jag tror sån problematik är mer ovanlig än vanlig.

En snabbtitt i fna-poolen gav mig det intrycket i alla fall. Men det kanske mer har med mig att göra och vad jag förväntar mig hitta i den?

Däremot inser man ganska snabbt att Jessica haft ett drygt jobb att hålla poolen på spåret. Enbart på förstasidan hittar jag ett tiotal bilder som känns en smula malplacerade.

/Johan

Arleklint skrev:
Att byta värdskap fram och tillbaka tror jag tyvärr inte på. Det kommer troligen leda till att grunden och principerna för bilder som platsar i poolen kommer variera i för hög grad. Ingen kommer veta hur poolregler skall tolkas från stund till stund.
Det skulle ju inte funka annorlunda än allt annat där jurymedlemmar finns, byts ut månad för månad o.s.v.

Beskrivningen för poolen skulle ju vara den samma, och jag diskuterar med utgångspunkt på att konst är subjektivt. Sen kan man ifrågasätta om bilden verkligen hamnat rätt, men man säger inte (eller raderar inte) rakt av med motiveringen att bilden inte är konst. Det med en mer mer hjälpande taktik tror jag iaf skulle funka även med utbytta föreningar/inbjudna "experter" (usch vilket ord, byt gärna ut det) e.t.c.

Diskussionen om Fine art nude-poolen hör väl inte hemma här? Jag svarar gärna i rätt diskussion om frågorna läggs där.

Det är jäkligt trist om folk skickar arga email till poolvärdarna. (Jag har lyckligtvis undsluppit det än så länge) I konstpoolen tror jag dock det kan bero på att de kanske ansett sig orättvist bedömda om de raderats godtyckligt (detta vet jag dock inget om).

Som formuleringen var så blir det ju tyvärr så att ett visst synsätt på vad som är konstfoto får tolkningsföreträde. Personligen tror jag nog att en pool för konstfoto borde vara ganska vid i sitt bedömande av vilka bilder som platsar.

Just för att det inte finns någon lätt definition och för att människor uppfattar sitt skapande och sina ambitioner på så vitt skilda sätt. Eftersom det är en pool vi snackar om och inte ett galleri så borde det vara ambitionen som är det viktiga som jag ser det. Att refusera någons bild för att den inte platsar i poolen när det inte finns några egentliga kriterier kan nog helt klart röra upp känslor.

Jag har själv funderat på att lägga upp någon bild i konstfotopoolen men dragit mig lite för det då jag inte känt att de passat in trots att jag haft konstnärliga ambitioner när jag tagit dem.

Är det inte bättre att helt enkelt acceptera mer och låta bilderna tala för sig själva och tycker man att en bild inte platsar kan man argumentera för det i en bildkommentar?

I beskrivningen borde det dock kanske förtydligas ytterligare att eftertanke krävs innan man lägger upp en bild men att bilder inte helt godtyckligt tas bort om de inte helt och hållet bryter mot poolens grundidé. Det tåls nog att funderas på i alla fall.

mvh
David

dJb skrev:
Det är jäkligt trist om folk skickar arga email till poolvärdarna. (Jag har lyckligtvis undsluppit det än så länge) I konstpoolen tror jag dock det kan bero på att de kanske ansett sig orättvist bedömda om de raderats godtyckligt (detta vet jag dock inget om).

Som formuleringen var så blir det ju tyvärr så att ett visst synsätt på vad som är konstfoto får tolkningsföreträde. Personligen tror jag nog att en pool för konstfoto borde vara ganska vid i sitt bedömande av vilka bilder som platsar.

Just för att det inte finns någon lätt definition och för att människor uppfattar sitt skapande och sina ambitioner på så vitt skilda sätt. Eftersom det är en pool vi snackar om och inte ett galleri så borde det vara ambitionen som är det viktiga som jag ser det. Att refusera någons bild för att den inte platsar i poolen när det inte finns några egentliga kriterier kan nog helt klart röra upp känslor.

Jag har själv funderat på att lägga upp någon bild i konstfotopoolen men dragit mig lite för det då jag inte känt att de passat in trots att jag haft konstnärliga ambitioner när jag tagit dem.

Är det inte bättre att helt enkelt acceptera mer och låta bilderna tala för sig själva och tycker man att en bild inte platsar kan man argumentera för det i en bildkommentar?

I beskrivningen borde det dock kanske förtydligas ytterligare att eftertanke krävs innan man lägger upp en bild men att bilder inte helt godtyckligt tas bort om de inte helt och hållet bryter mot poolens grundidé. Det tåls nog att funderas på i alla fall.

mvh
David

Jag håller fullständigt med dig, och jag anser att samma tänk bör gälla i poolen bilddiskussion och kanske någon mer.

Arleklint skrev:

Jag tror sån problematik är mer ovanlig än vanlig."
Precis. Jag tror alltså inte den problematiken är så vanlig.

Vanligare är däremot att du ifrågasätter allt jag skriver, tycker samt hur jag agerar som poolvärd på fotosidan var och varannan dag. Den "problematiken" har blivit mer vardag, men drabbar nog inte mig värst (för jag tål,) men kanske andra som vill följa trådarna ledsnar på att läsa dem.. Så kan vi ta saker där de hör hemma nu?

Jag diskuterar gärna vidare här ang. konstpoolen (samt annat på andra platser.)

Konstfotopoolen är fn låst då den saknar poolvärd. Om det är någon som känner för att axla denna tunga (?) mantel så hör av dig till redaktionen.

Arleklint skrev:
...och jag anser att samma tänk bör gälla i poolen bilddiskussion och kanske någon mer.
Jag har efterfrågat feedback och åsikter både i diskussion för den poolen nu samt i Fine art nudepoolen.

F.ö håller jag också med David i det mesta, bortsett från att jag tror på en "hjälpande hand" som både hjälper ev. felplaceringar rätt och som hjälper upp nivån i poolen. En vettig beskrivning är nog jätteviktig.

Har mailat Christer. Jag vill att poolen ska vara öppen och jag hoppas den ska bli fungerande.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto