Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är IPTC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor E.

Medlem
Jag är en nybörjare som undrar vad IPTC är för något och vad det används till? Har hört om detta när man ska skicka iväg sin bild till t.ex. tidningar. Och vad är en URL?

Takc på förhand!
//Victor E.

ITPC är textinfo i bildfilen. Klicka på filinformation i arkivmenyn i Photoshop. Många arkivprogram visar den textinfon.

URL är en hemsidesadress

Victor E. skrev:
Tack för alla snabba svar! Men vad används det till egentligen?

Det använd av alla dagstidningar och bildbyråer för att veta vad bilden föreställer. Många bildarkivprogram som Fotostation och Iview Media Pro använder ITPC för att lagra och söka information om bilderna.

Det är alltså toppen om du vill hitta bland dina bilder och ett nästan ett måste om du skickar en bild till en stor tidning.

Copyright!!!

Du kan också använda funktionen för att lägga till ditt namn för upphovsrätten till bilden. Informationen i bildfilen får enligt en ny lag inte raderas eller ändras av ex bildköpare etc.

Detta kan du fixa i PS CS browser enkelt!

/K

Re: Copyright!!!

Krippa skrev:
Du kan också använda funktionen för att lägga till ditt namn för upphovsrätten till bilden. Informationen i bildfilen får enligt en ny lag inte raderas eller ändras av ex bildköpare etc.

/K

Om du referar till "en ny lag" så får du gärna berätta vilken lag det handlar om..

Ok, Jag var och lyssnade på sem. på Imagemässan i Älvsjö i sthlm där juristen (?) från Sv.Fotografers Förb. talade om en ny lag vilken trädde i kraft, som jag minns det vid årsskiftet med uppgift att skydda bildsäljare.

Jag själv har börjat arbetat efter detta och i en handbok till CS funnit hur man gör och lämnar inget material ifrån mig utan informationen till bilden.

Kolla in SFF hemsida om det står något skrivet i lagen???

MVH /K

Hur ska man skriva för att skriva rätt då?

Jag vill gärna se något exempel på bild och lämplig text med all nödvändig information. Orkar nån? 8)

Sitter vi fel typ av burk utan bilder - men kör browsern i CS, klicka på IPTC info till vänster när du valt en eller flera bilder du vill lägga till infon. Sedan rullar du ner och klickar i fältet Copyright, författare ex och skriver ditt fullständiga namn, årtal och ex ditt företag, en del skriver all info som får plats. Klicka ok och ok på varningsskylten som dyker upp. Det raslar till och du ska sedan ha lagt till ditt namn på alla bilderna! Nice va!!!

Bra om du vill vara säker på att just din bild publiceras med ditt namn etc,

Lycka till

Än så länge hittar jag ingenting i rixlex men det kan ju handla om ett tillägg till 1960/729 (URL). Såvida det inte bara är ett förslag som inte klubbats igenom så kommer det ju i nästa års tillägg i den stora blå boken .-)

Bra länk, men vet du möjligen om stycket nedan endast gäller publicering av bilder från framförandet eller har vi verkligen fått ett nytt lagstiftat fotoförbud i Sverige? (som man kan få intryck av från andra meningen)

"Den andra förändringen rör artisters, skådespelares, musikers och andra utövande konstnärers ensamrätt att framställa exemplar av ett framförande. Det innebär att de fotografer som fotograferar ett framförande måste ha tillstånd från den utövande konstnären för att få ta bilden."

Ingen aning, men det är ytterligare förbud på gång. Enligt EG-domstolen får man inte publicera bilder på kända och okända i privata situationer såvida de inte är personer i offentlig ställning. Det kallas Lex Caroline efter princessan Caroline som inte ansågs ha offentlig ställning.

I Lex Caroline tas hänsyn till publiceringens skäl. Skvallertidningar anses ofta inte ha allmänintresse när de publicerar smygbilder medan dagstidningar gör det utifrån ett allmänintresse.

Det finns tankar i det som är sympatiska, men jag tycker att man får ta det onda med det goda.

Ingen aning, men det är ytterligare förbud på gång. Enligt EG-domstolen får man inte publicera bilder på kända och okända i privata situationer såvida de inte är personer i offentlig ställning.
Haha, med den nya svenska lagen får man inte publicera bilderna när de uppträder och med EU-lagen får man inte plåta dem privat. Tur att man inte är journalist...

IPTC är en förkortning för International Press and Telecommunications Council och en samarbetsorganisation främst för nyhetsbyråer.
Ett projekt där var just metadata för bilder och den specifikationenmed fält och värden har plockats in i många bildprogram och där fått namnet IPTC.
Tillsammans med Adobe har IPTC utvecklat det för användning i Adobe's XMP-system som finns bland annat i nyare Photoshop. Det kan man läsa mer om här:
http://www.iptc.org/IPTC4XMP/

Annars handlar mycket inom IPTC om utveckling av XML-modeller för nyhetsbranschen.
Det finns även något som kallas NewsCodes som framförallt är kategoriseringskoder för nyhetsbranschen.

johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar