Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är IPTC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor E.

Medlem
Jag är en nybörjare som undrar vad IPTC är för något och vad det används till? Har hört om detta när man ska skicka iväg sin bild till t.ex. tidningar. Och vad är en URL?

Takc på förhand!
//Victor E.

ITPC är textinfo i bildfilen. Klicka på filinformation i arkivmenyn i Photoshop. Många arkivprogram visar den textinfon.

URL är en hemsidesadress

Victor E. skrev:
Tack för alla snabba svar! Men vad används det till egentligen?

Det använd av alla dagstidningar och bildbyråer för att veta vad bilden föreställer. Många bildarkivprogram som Fotostation och Iview Media Pro använder ITPC för att lagra och söka information om bilderna.

Det är alltså toppen om du vill hitta bland dina bilder och ett nästan ett måste om du skickar en bild till en stor tidning.

Copyright!!!

Du kan också använda funktionen för att lägga till ditt namn för upphovsrätten till bilden. Informationen i bildfilen får enligt en ny lag inte raderas eller ändras av ex bildköpare etc.

Detta kan du fixa i PS CS browser enkelt!

/K

Re: Copyright!!!

Krippa skrev:
Du kan också använda funktionen för att lägga till ditt namn för upphovsrätten till bilden. Informationen i bildfilen får enligt en ny lag inte raderas eller ändras av ex bildköpare etc.

/K

Om du referar till "en ny lag" så får du gärna berätta vilken lag det handlar om..

Ok, Jag var och lyssnade på sem. på Imagemässan i Älvsjö i sthlm där juristen (?) från Sv.Fotografers Förb. talade om en ny lag vilken trädde i kraft, som jag minns det vid årsskiftet med uppgift att skydda bildsäljare.