Annons

Vad är förväntad livstid på en elektronikpryl?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte allergisk mot elektronik den förbättras hela tiden mera mot att den känns mera sårbar i kanske produkter som utsätts för väder och vind. Som seglare menar, att man bör även lära sig sextanten och inte bara förlita sig på elektroniska instrument. Även jag gillar hur mycket som kan göras med elektronik. Finns hur mycket som helst i min SAAB 9-3. Men som jag noterade det är att vara beroende av batteriet som känns mera. Kanske en solcellsladdare på ryggsäcken eftersom jag nu drar till fjälls utan min gamla Pentax S3. Elektroniken stannar naturligtvis likaså bilden. Undrar om min K20D hade klarat fallet som min S3 när den fick en rejäl buckla i prismahuset utan att något sprack.
 
Jag är inte allergisk mot elektronik den förbättras hela tiden mera mot att den känns mera sårbar i kanske produkter som utsätts för väder och vind. Som seglare menar, att man bör även lära sig sextanten och inte bara förlita sig på elektroniska instrument. Även jag gillar hur mycket som kan göras med elektronik. Finns hur mycket som helst i min SAAB 9-3. Men som jag noterade det är att vara beroende av batteriet som känns mera. Kanske en solcellsladdare på ryggsäcken eftersom jag nu drar till fjälls utan min gamla Pentax S3. Elektroniken stannar naturligtvis likaså bilden. Undrar om min K20D hade klarat fallet som min S3 när den fick en rejäl buckla i prismahuset utan att något sprack.

Ha det så trevligt i Funäsdalen! Kom hem därifrån i torsdags, det var där min splitter nya fiskerulle pajade. Som tur var hade jag min gamla med. Någon gång i höst ska jag lägga upp bilder därifrån. Noterade att jag fått "knott" på sensorn. Elektroniken är fantastisk just för att den utvecklas så snabbt. Livslängden däremot har jag inte så mycket förtroende för. Bland annat för att det växelspel som sker mellan mjukvara och hårdvara gör den gammal efter 3-4 år. Detta förhållande innebär att det saknas incitament för tillverkarna att göra grejorna särskilt hållbara. Tänker på prylar som mobbar, datorer, GPSer och liknande konsumentelektronik. Förmodligen är det på liknande sätt med kamerahus. Snart går våra TV-apparater samma väg.
 
Ha det så trevligt i Funäsdalen! Kom hem därifrån i torsdags, det var där min splitter nya fiskerulle pajade. Som tur var hade jag min gamla med. Någon gång i höst ska jag lägga upp bilder därifrån. Noterade att jag fått "knott" på sensorn. Elektroniken är fantastisk just för att den utvecklas så snabbt. Livslängden däremot har jag inte så mycket förtroende för. Bland annat för att det växelspel som sker mellan mjukvara och hårdvara gör den gammal efter 3-4 år. Detta förhållande innebär att det saknas incitament för tillverkarna att göra grejorna särskilt hållbara. Tänker på prylar som mobbar, datorer, GPSer och liknande konsumentelektronik. Förmodligen är det på liknande sätt med kamerahus. Snart går våra TV-apparater samma väg.
Ja, det kostar ju mer att göra saker som håller längre (elektronikkomponentar har ju som bekant en begränsad livslängd) och om sakerna ändå är tänkta att bli ersatta med ny teknik inom några år finns det ju ingen vettig anledning för tillverkarna att tillverka dyrare produkter - dom vill ju att folk köper nytt så snart som möjligt :)
Ur miljöhänsyn är det ju förkastligt, men i övrigt har jag då inga problem med det. Jag gillar teknik.
 
1979 var riktpriset på en Nikon FM 2430 riksdaler, inklusive ett 50mm/1,8 fast objektiv. Att det är en mekaniskt högklassig kamera behöver inte diskuteras. Det är faktum. Jag har fortfarande en kvar.
Jag hade bara barnbidrag då men vet att medellönen 1986 var cirkus 9000SEK då jag började jobba.
Gissar därför att medellönen 1980 var runt 6000 före skatt vilket skulle ge en nettlön på runt 4500.
Vad jag vet är 2430 ganska nära hälften av 4500.

2430:- 1979 motsvarar 8 276:- idag enligt SCB. Frågan är vilken kamera FM motsvaras av idag ;-)
 
Hållbarheten på elektronik är faktiskt ganska ointressant eftersom den kommer att ersättas av bättre teknik innan den fysiska livslängden är förbi. Det kommer troligtvis inte finnas ett intresse för dagens digitalkameror om 75 år på samma sätt som det kan finnas för gamla analoga kameror idag, av just den anledningen att dagens kameror kommer bara vara sämre versioner av framtidens och således kommer det inte finnas nån mening av att vara intresserad av dom versionerna vi ser nu med sämre specifikationer än dom som komma skall.

Jag håller med att vi inte ens kan utnyttja hållbarheten. Det kommer nya innan den gamla slits ut. Köper du en Nikon D1 med 2,7 Mp CCD, och om ja, hur mycket ger du för det? För 5 år sedan hade kanske en proffs som reservkamera, idag inte ens det.
Övergavs innan den blev utsliten, och jag tror inte den blir populär samlarobjekt som en gammal Leica, Rollei eller Hasselblad.
 
2430:- 1979 motsvarar 8 276:- idag enligt SCB. Frågan är vilken kamera FM motsvaras av idag ;-)

Ja, det är ungefär priset för en D90 eller 50D, som jag gissade. Entusiastkamera, precis som FM var då. Men vi är rikare idag, 8200 är inte längre halva månadslönen, utan mindre. Men medge, att D90 presterar mycket bättre än FM.
 
När har du behövt reparera en TV senast? Eller en dammsugare? En kylskåp?
...Idag en 32 tum TV kostar 3 dagars lön, och går inte sönder.

Var har du köpt denna teve? Platteven åkte fram och tillbaka flera gånger innan köpet blev till sist blev hävt och fick ett annat märke och modell. Funkade sådär direkt i kartongen, hade inget ljud på svt-kanalerna. Byttes och funkade sen.
 
Ja, det är ungefär priset för en D90 eller 50D, som jag gissade. Entusiastkamera, precis som FM var då. Men vi är rikare idag, 8200 är inte längre halva månadslönen, utan mindre. Men medge, att D90 presterar mycket bättre än FM.

Det är så stor skillnad mellan kamerorna att jag har svårt att jämföra dem :)
Dessutom så är väl D90:s motsvarighet någon Nikkormat FT3 eller så.

FM har väl sin motsvarighet i D300 eller D700.
 
Nej, man behöver inte reparera ett kylskåp för att skiten har en beräknad livslängd. Reparera är dyrt och om en sak går sönder så går snart nästa, och nästa, och nästa... Jag vill gärna se det nyproducerade kylskåp som går oavbrutet i över 35 år som farmors gjorde innan vi rev ut det för en köksrenovering. Mitt förra som följde med lägenheten tvivlar jag på var ens åtta år innan det såg till att det blev strömlöst i hela lägenheten. Man bygger helt enkelt inte prylar som håller utan prylar som går sönder med jämna mellanrum och tvingar folk att köpa nytt vare sig de vill eller inte. Dammsugare brukar iofs hålla om man inte misshandlar dem och inte köper den absolut billigaste skiten som det ändå inte blir rent efter.

Senaste prylen som var sönder var en helt stendöd trådlös telefon (handenheten). Leveranskontroll? Knappast, man räknar helt enkelt med att en viss mängd är trasigt och får bytas. Kvalitetskontrollen dumpas över på konsumenten mot ett lägre pris.

Jag har också en skrivare som fanskapet till återförsäljare vägrar ta i för att garantin gått ut. Att den bara skrivit ut strax över tusen sidor bekommer dem inte. Du har bevisbördan fick jag bara i ansiktet när jag påpekade att det inte är mitt problem hur de löser saken. Jag drar slutsatsen engångslaserskrivare och en återförsäljare som inte vill ha några kunder. Att jag vid samma tillfälle tänkt handla för 5-6 kkr bekom dem inte. Ordern gick till en konkurrent trots att det blev dyrare...

Sedan har vi CA-moduler i TV och DVD-recorder. Båda gick sönder efter ett tag...

Jag skulle kunna försätta med allehanda elektronikfel och snålspecade delar i bilar, men jag tror det räcker nu. Att sedan motorerna blivit bättre och driftsäkrare är väl iofs en sak, men här framställs det bitvis som om allting är frid och fröjd. Jag håller inte alls med.
 
Var har du köpt denna teve? Platteven åkte fram och tillbaka flera nger innan köpet blev till sist blev hävt och fick ett annat märke och modell. Funkade sådär direkt i kartongen, hade inget ljud på svt-kanalerna. Byttes och funkade sen.
Ja, jag hoppade på platt-TV tåget sent.
javisst, för 5 år sedan var en del fel, och dyr var den också, tyckte inte var värd byta tjock-TV-n..
Men nu är det ganska prisvärd. Köpt sådant hem bara senaste året och hjälpt köpa till några äldre släktingar. Ingen av dem var fel på hittills. Och billig blev det också numera, om man inte köper den allra senaste finesserna.
 
Ja, jag hoppade på platt-TV tåget sent.
javisst, för 5 år sedan var en del fel, och dyr var den också, tyckte inte var värd byta tjock-TV-n..
Men nu är det ganska prisvärd. Köpt sådant hem bara senaste året och hjälpt köpa till några äldre släktingar. Ingen av dem var fel på hittills. Och billig blev det också numera, om man inte köper den allra senaste finesserna.
Det är dock svårt att komma under 7000:- för en vettig tv idag. Men så var det även för exempelvis tio år sen med CRT-apparaterna, så inget nytt under solen där.
 
Det är så stor skillnad mellan kamerorna att jag har svårt att jämföra dem :)
Dessutom så är väl D90:s motsvarighet någon Nikkormat FT3 eller så.

FM har väl sin motsvarighet i D300 eller D700.
Nja, då haltar jämförelsen, hållbarheten på dessa går inte jämföra med FM.
 
Nja, då haltar jämförelsen, hållbarheten på dessa går inte jämföra med FM.

Det gör väl inte D90:n heller, eller menar du att den håller bättre än sina storebröder?

Rent allmänt kan man nog göra bättre grejjor idag men det är inte folk villig att betala för.
Teknikutvecklingen går så fort att man inte är beredd att betala extra för långt felfritt liv.
Det gäller inte alla grejjor så klart men synsättet smittar av sig till mer stillsamma sektorer.
 
Jag håller med att vi inte ens kan utnyttja hållbarheten. Det kommer nya innan den gamla slits ut. Köper du en Nikon D1 med 2,7 Mp CCD, och om ja, hur mycket ger du för det? För 5 år sedan hade kanske en proffs som reservkamera, idag inte ens det.
Övergavs innan den blev utsliten, och jag tror inte den blir populär samlarobjekt som en gammal Leica, Rollei eller Hasselblad.

Jag har svårt att tänka mig sitta med min perfekt fungerande men urgamla Canon 5D2 i handen och inse att den är för primitiv för att ens kunna användas som reservkamera, men det kommer säkert att hända.
Det har redan hänt med min 10D som jag köpte dyrt och imponerades stort av för 7 år sedan. Ibland tar jag några provrutor och uppblåst på min 25" skärm ser det förbaskat bra ut fortfarande, om man håller sig till måttliga ISO.
 
Det är dock svårt att komma under 7000:- för en vettig tv idag. Men så var det även för exempelvis tio år sen med CRT-apparaterna, så inget nytt under solen där.

En bra 32 tummare kostar idag 3000-4000 kr.
Man kan till och med få en bra 50 tum plasma TV (om man har behov av det ) för 7-8 tusen.
Det är riktigt, det finns nu en viss stagnation på priset på vanliga modeller utan de nyaste finesser. Som alltid, när en marknad börjar mogna.
 
Reklamens "nyspråk"

Första gången jag reagerade över att försämringar kunde oblygt torgföras som förbättringar var när man började sälja "underhållsfria" kardanknutar bl.a. till Volvobilar på 60-talet. Skillnaden mot tidigare modeller av kardanknutar hade smörjnipplar och de nya saknade sådana.

Förr talade man om köp, slit och släng. Nu är det mer köp och släng. Personligen tycker jag det är otroligt att man lyckats få folk att köpa telefoner för 7-8000 spänn (utan abonnemang) och dessutom få dem att uppgradera med jämna mellanrum. Telefoner som dessutom är allt annat än stryktåliga och faktiskt ofta går sönder. Personligen är jag fullständigt ointresserad av telefoner och jag har alltså inget intresse av en IPhone eller Xperia. Jag vill bara ha en som håller och funkar som den ska. Trots mina modesta krav så har jag alltså tappat räkningen på hur många smäckiga mobiler jag haft genom åren. Visst jobbet har betalat alla utom två men ändå.

När det gäller kameror är det kanske ännu värre, för här handlar det om ännu värre kapitalförstöring.
Innan digitala eran hade många sina systemkameror många många år. Jag har en Pextax från första åren 70-talet som fortfarande fungerar. Själv är jag inne på mitt tredje digitala DSLR-kamerahus nu (under drygt 5 år). Ska man tro vad man läser på FS så finns det folk som säjer sig byta betydligt oftare än jag. En sak som jag tror driver konsumtionen av nya kamerahus är också forum såsom FS. En del byter förmo

Min undring är dock om även andra nu börjar se en starkt avtagande nytta med att uppgradera (om man nu håller sig till att skaffa utrustning som faktiskt matchar ens verkliga fotobehov). Jag kan faktiskt ärligt påstå nu idag att jag inte ser någon som helst poäng i att uppgradera från den kamera jag nu har (Sony A550). Jag tror att de flesta som har en hyfsat modern (säg ett år gammal) instegs DSLR i samma marknadssegment som exv. Nikon D90 eller motsvarande Canon-modeller har få skäl av rena bildkvalitetsskäl att uppgradera.

Till skillnad från vad en del skrivit ovan har jag dock kunnat se att kvaliteten förbättrats inom "mitt märke" Minolta/Sony över tid. Jag många både störande, djupt frustrerande och dyra fel på min Minolta 7D. Mitt första Sony-hus hade vissa AF-problem med vissa objektiv. A550 har en klockren AF och jag har inget hittills att klaga på. Men jag gör mig inga illussioner att den kommer att funka när jag blir nittio (d.v.s. ha samma livslängd som min Pentax). För även om den skulle vara tekniskt intakt så skulle den inte gå att använda ändå för det skulle inte finnas någon som skulle tillverka batterier till en sån gammal modell.

Jag har aldrig överhuvudtaget läst något om någon som frågat sig hur länge tillverkarna anser sig ha ansvar för drift av utgångna modeller av kameror. Jag antar att när man inte har tillräckligt stor efterfrågan på reservdelar för att det ska anses lönsamt med nytillverkning, så lägger man ner. Batterier kan väl heller inte lagras i evigheter.
 
Senast ändrad:
Ju mer avancerad tekniken blir ju skörare blir den uppenbarligen. T.ex. moderna grafikkort till min dator brukar hålla max i två år innan kylningen etc lägger av. Medans mitt gamla NES med mer än 20 år på nacken fungerar klockrent.

Eller för att ta upp ett exempel på något jag varit med om nyligen. Ett batteri till min systemkamera som stoppade i tio månader trots att jag förvarat och handskats med det enligt konstens alla regel. När jag kontaktade butiken, Cyberphoto, så hänvisade de till att det batterier är en förbrukningsvara och det är därför enbart sex månaders garanti och inte den standardgaranti på ett år som nämndes på kvittot....

Det är nästan så att jag ibland känner att jag vill damma av min pappas systemkamera från 70-talet. Helt mekanisk och utan batterier. Något säger mig att den kommer att överleva alla digitalkameror som jag kommer införskaffa under min livstid.
 
Senast ändrad:
En tillverkare av en produkt utgår ALLTID efter en given livslängd numera. Förr var det kanske inte så, då allting överdimensionerades. Vissa verkar mena att allting var bättre förr eftersom grejerna aldrig går sönder, men jag menar då att man måste se tekniken i sitt perspektiv.

Skilj gärna på analog teknik/mekanik och integrerad digitalteknik. När det handlar om analoga och mekaniska grejer som objektiv(optiken), högtalare, köksknivar så sker inga tekniksprång jämfört med digitaltekniken. Detta medför att det ofta finns lyxmodeller som just är dimensionerade med god marginal och materialval att överleva bortom en överskådlig framtid. (Och kom inte och säg att det kostar lika mycket att dimensionera produkter för kort livslängd som för lång livslängd).

Ställ detta mot digitaltekniken som ständigt befinner sig under utveckling. Hur mycket slit och släng man än må tycka det är, så vill inte en jävel betala för en digitalbaserad produkt som ska klara sig långt längre än den tid då det finns mycket bättre produkter till lägre priser. Det är inte bara företagen som vill att vi ska byta ut våra produkter ofta, det vill vi också.

Sedan ser jag personligen en charm i att hålla produkter vid liv, både billig skit och dyrare saker, i den mån jag inte kräver nyare teknik. När det gäller nyinköpta produkter har man som konsument extremt starka rättigheter. Man måste antingen vara inkapabel att stå på sig eller så har man klantat sig om man inte lyckas lämna igen en produkt inom reklamationstiden (3 år!). Går mina grejer sönder efter reklamationstiden accepterar jag det och gratulerar konstruktörerna för sina precisa beräkningar.
 
När det gäller nyinköpta produkter har man som konsument extremt starka rättigheter. Man måste antingen vara inkapabel att stå på sig eller så har man klantat sig om man inte lyckas lämna igen en produkt inom reklamationstiden (3 år!).

Då måste jag vara en sådan klant. Ipodden höll två månader och verkstaden säger fuktskada och vill ha 400 spänn i undersökningsavgift. Var är den konsumenträttigheten? De säger garantin gäller ej fuktskada.

Jag tycker det är alvarlig kontruktionfel att apparaten läcker in fukt. El-giganten i Tornby Linköping heter affären som säljer Ipod nano som håller i två månader pga fuktskador och vill ha undersökningsavgift på 400 kronor. Nu drar jag mig inte längre för att namnge de produkter jag köpt och som inte håller.

Går det att sälja Ipod nano i Thailand och andra tropikländer? Jag tvivlar. Det måste tusan bli ändrig på detta. Man skall kunna spela musik och prata i telefon även vid fuktig väderlek. Jag begär inte att det skall kunna regna på appararen men hålla för fukt.

Edit: vet ni att jag skulle blir väldigt ledsen om jag köper en dyr apprat som jag kanske fått spara till, och den är paj om två månader och de säger garantin inte gäller. Jag är stark kandidat tíll att köpa en canon powershot G11. Men jag är faktiskt lite rädd för att spendera så mycket pengar, då jag inte är beredd att förlora så mycket pengar på en fuktskada.
 
Senast ändrad:
Då måste jag vara en sådan klant. Ipodden höll två månader och verkstaden säger fuktskada och vill ha 400 spänn i undersökningsavgift. Var är den konsumenträttigheten? De säger garantin gäller ej fuktskada.

Jag tycker det är alvarlig kontruktionfel att apparaten läcker in fukt. El-giganten i Tornby Linköping heter affären som säljer Ipod nano som håller i två månader pga fuktskador och vill ha undersökningsavgift på 400 kronor. Nu drar jag mig inte längre för att namnge de produkter jag köpt och som inte håller.

Går det att sälja Ipod nano i Thailand och andra tropikländer? Jag tvivlar. Det måste tusan bli ändrig på detta. Man skall kunna spela musik och prata i telefon även vid fuktig väderlek. Jag begär inte att det skall kunna regna på appararen men hålla för fukt.

Var ett tag sedan jag läöste lagtexten i ärendet då jag inte jobbar i butik längre men om minnet stämmer så är butiken skyldig att påvisa att apparaten utsatts för något den inte är avsedd för och kunna bevisa det för Dig, den kan inte ta ut en undersökningskostnad i ett garantiärende så det bör Du klaga på direkt, däremot om garantin gått och du vill veta om det lönar sig att reparera grejen och de tar en slant för att bedömma hurvida reparation är lönsamt eller om du ska köpa nytt men det är ett annat läge, för garantiärenden ska inga avgifter utgå!

Står det inte i manualen för din Ipod att den inte får användas i fuktig miljö (ej nedblött av regn eller badad) så ska den tåla normal användning och att ha den i tex fickan där det är torrt även om det regnar ute ska den ju tåla annars tycker jag det är ren skit faktiskt, men det är som sagt butiken som har bevisbördan inte Du som kund, och visst är det så att vissa butiker är lite mera oseriösa när det gäller detta då butiken får stå för kostnaderna vid frakt för garantiärenden men det ska du inte låta dig stoppas av kräv din rätt!!

Kolla hurvida det står något om att de avviker från normal garantitid som är min 24 mån numera, om sånt undantag finns så gäller såklart det men jag tvivlar på att det är så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.