** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vad är förväntad livstid på en elektronikpryl?

Produkter
(logga in för att koppla)
När ingenjören som skulle bygga Via Appia frågade kejsaren - hur länge ska den hålla? o Kejsaren svarade - för evigt. Så byggdes Via Appia, o den finns där ännu.
Produktionscykeln för mobiler är 12-18 månader, för digitala något längre. Ett LIOn-batteri minskas i kapacitet med c:a 50% på ett år... vilket borgar för att vi måste köpa nytt batteri till vår elektroniska pryl efter c.a 1.5 ifall vi inte slänger/säljer/trashar den gamla o köper ny. Så är den nya kapitalismen. Utan ökad konsumtion ingen tillväxt... utan tillväxt ingen ökad konsumtion. Tyvärr bidrar ju även vi, entusiastiska fotografer, i vår iver att plåta mer o bättre för mindre pengar.

När det gäller nyinköpta produkter har man som konsument extremt starka rättigheter. Man måste antingen vara inkapabel att stå på sig eller så har man klantat sig om man inte lyckas lämna igen en produkt inom reklamationstiden (3 år!). Går mina grejer sönder efter reklamationstiden accepterar jag det och gratulerar konstruktörerna för sina precisa beräkningar.
Om jag kommer ihåg rätt så är garantitiden 1 år, reklamationsrätten 3 år.
För garanti har säljaren bevisbördan.
För reklamation har köparen bevisbördan.

Rätta mig om jag har fel!

Elektrolytkondensatorer ger ofta upp efter 5-15 år, beroende på hur varmt de har det, där de sitter.
Modern elektronik, ytmonterad och allt, har väldigt små isolationsavstånd, så om den inte fuktskyddas i militär stil blir den väldigt fuktkänslig.

gorse:
Tyvärr är försäljarna ofta både snåla och okunniga. Att bevisa en kortvarig fuktskada låter som en omöjlig uppgift såvidare det inte rinner vatten ur produkten när dom öppnar den. Det låter mest som något de drar till med när de inte är intresserade av att ersätta felande produkter.

Som Kustbo sade kan du kolla vad manualen säger om fuktiga miljöer. Koppla sedan ihop detta med vad konsumentköplagen säger i en av paragraferna om fel på varan som kunden med fog inte kunnat förutsätta. Detta kan appliceras till nästan vad som helst vilket gör lagen så stark som den är. Alltså, Du har köpt en ipod och brukat den på ett normalt sätt varpå den slutat fungera. Oavsett vad orsaken är kunde du inte förutsätta att det skulle hända och bör få den ersatt. Gör som Kustbo rekommenderar.

Man måste verkligen stå på sig på försäljare nu för tiden. Beställde förut en packe fotokalendrar där varma ytor var fulla med rödstick, något som lagts på i autokorrigeringar de inte nämnt någonstans att de gör => jag kan inte förutsätta en sån grej och måste hänvisa till lagen. Innan jag gjorde det hävdade de att det var fel på min kamera, men sedan gav de med sig och bytte ut allting. Det är bara att inse att företag liksom vi privatpersoner försöker hålla nere extra kostnader...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar