Annons

Vad är ett steg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Konstig fråga kanske, men jag har funderat länge och inte kunnat lista ut vad som menas när folk skriver om "steg". Vad betyder det, vilken enhet är det som mäts i steg? Vad är det man ändrar - rent praktiskt - när man ändrar något "ett steg"? Och hur stort är "ett steg"?

Hoppas ni förstår frågan...

Eric

Ett steg är enkelt sagt en fördubbling eller halvering av mängden ljus som exponeringen baseras på.

Ett steg är enkelt sagt en fördubbling eller halvering av mängden ljus som exponeringen baseras på.

... som kan åstadkommas med att förlänga eller halvera tiden med en faktor två, eller förstora respektive förminska diametern på bländaren med en faktor kvadratroten ur två.

Exempel: 1/50s - 1/100s är ett steg, bl 5.6 -> bl 8 är ett steg. Bl 4 -> bl 8 är två steg.

Per.

Konstig fråga kanske, men jag har funderat länge och inte kunnat lista ut vad som menas när folk skriver om "steg". Vad betyder det, vilken enhet är det som mäts i steg? Vad är det man ändrar - rent praktiskt - när man ändrar något "ett steg"? Och hur stort är "ett steg"?

Hoppas ni förstår frågan...

Eric

Hej Erik, om du minskar exponeringen ett steg så halverar du tiden.
Ex från 1/250s till 1/500s är ett stegs minskning av exponeringstiden.
Några hela tidsteg kan vara. 1 s 1/2s 1/4s ....

Givetvis kan man oxå minska exponeringen genom att minska bländaren
Ex från f 8 till f 11 är ett stegs minskning. ( tänk 1/8 till 1/11 så blir det lättare att förstå)
Bländarstegen däremot är lite lurigare.
1, 1,4, 2,0, 2,8, 4,0, 5,6, 8, 11,16, 22,32,45,.....

Hälsn.

/Janne Höglund

...Och självklart så kan man ändra ISO för att påverka exponeringen på samma sätt.

Man menar att ändra exponeringen, dvs den mängd ljus som når sensorn.

Har du t.ex. ställt in exponeringstid 1/50 sek och ökar den till 1/25 sek, så har du ökat exponeringen ett helt steg, du släpper alltså in dubbelt så mycket ljus. Sänker du däremot från 1/50 sek till 1/100 sek så har du minskat exponeringen med ett helt steg, dvs släpper in hälften så mycket ljus.

Man kan även ändra exponering med bländaren i objektivet, har du ställt in bländare 5,6 och vill öka exponeringen ett helt steg, så ställer du in bländare 4,0, vilket resulterar i att dubbelt så mycket ljus släpps in, du har alltså ökat exponeringen med ett helt steg genom att göra bländaröppningen i objektivet större. Börjar man från bländare 5,6 och sedan ställer in bländare 8 så sänker man ett helt steg och hälften så mycket ljus släpps in, man har minskat exponeringen med ett helt steg.

När det gäller bländaren så ser hela steg ut såhär om vi börjar med bländare 1.0:

1.0, 1,4, 2.0, 2,8, 4.0, 5,6, 8, 11, 16, 22, 32, osv.

Varje steg till vänster dubblar exponeringen, varje steg till höger halverar.

Tack för många, snabba och bra svar!

Jag antar att "stegändring" blir relevant först i manuellt läge, eller? Om jag kör på t.ex. bländarförval och ändrar bländarens storlek så anpassas ju slutartiden därefter, så ett steg hit eller dit får ingen effekt på den slutliga exponeringen. Stämmer det?

Sedan: talar man även om steg när det gäller exponeringskompensation? Om jag kör exp.komp. +0,3, till exempel; är det ett steg eller är det 0,3 steg?

Tack igen!

Eric

Tack för många, snabba och bra svar!

Jag antar att "stegändring" blir relevant först i manuellt läge, eller? Om jag kör på t.ex. bländarförval och ändrar bländarens storlek så anpassas ju slutartiden därefter, så ett steg hit eller dit får ingen effekt på den slutliga exponeringen. Stämmer det?

Sedan: talar man även om steg när det gäller exponeringskompensation? Om jag kör exp.komp. +0,3, till exempel; är det ett steg eller är det 0,3 steg?

Tack igen!

Eric

Japp, i bländarförval och slutarförval så räknar kameran ut det andra själv för att bibehålla samma exponering, så det är först i manuellt läge som du kan ha lite kontroll och märker skillnad när du ändrar något.

I exponeringkompensation gäller samma sak för steg som i tidigare inlägg här, dvs 1 helt steg är +1 eller -1, medan +1/3 eller -1/3 är en tredjedels upp eller ner av ett helt steg.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto