Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är er åsikt? (Sigma 200-500mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Hur bra tycker ni detta objektiv är rent bildmässigt? (Sigma 200-500mm)

Att det väger mycket och är stort och klumpigt är en sak, men det borde ju inte påverka bildkvalitén.

MVH Alexander T !!

Jag, och de flesta andra på FS, har aldrig provat det- men det gjorde tidningen Proffsfoto något år sedan eller två. Skärpan, även med den dedicerade 2x convertern, skall vara riktigt bra. Problemen, f u vikten, ligger i användningsområdet. En f/2,8 tele är ju mest avsedd för sport, men autofokusen är lite långsam för det (sannolikt p g a stora glasytor). Sedan skiljer det ju sig 10-11Kg för ett bländarsteg och 100mm till över Nikkor 200-400/4 VR och det är ytterst tveksamt om dessa kilon kan motiveras. Då kanske objektivet passar bättre som en 400-1000/5,6 (med TC) då vikten känns mer motiverad liksom autofokusens hastighet. Men här finns den största konkurrensen internt hos Sigma - 300-800/5,6 som kostar en bråkdel av det andra objektivet och väger mindre än hälften.

Hejsan!

Hur bra tycker ni detta objektiv är rent bildmässigt? (Sigma 200-500mm)

Att det väger mycket och är stort och klumpigt är en sak, men det borde ju inte påverka bildkvalitén.

MVH Alexander T !!

Fredrik har redan tagit upp det viktigaste ... Det var jag som testkörde objkektivet för Proffsfoto och tyvärr, trots bra optiska prestanda är det ett riktigt rejält opraktiskt objektiv. En Sigma 300-800 eller en Nikon 200-400 är många gånger mer användbara och du har råd med bägge för mindre än vad 200-500 kostar.

200-500 fokuserar i snigelfart, du kan inte fokusera och zooma samtidigt (antingen det ena eller det andra - de drivs av samma motor), zoomen går också i snigelfart och objektivet kräver ett rejält stativ och led som bara de kommer gå loss på över tiotusen.

Jag har tagit ett par hundra bilder med det på en FotoFair mässa i Bangkok. Det är ett fantastiskt objektiv. Men även så tungt att det nästan inte går att använda för en vanlig fotograf. Bild kvaliteten är mycket bra både med och utan den tillhörande extendern. Och det fokuserar inte i snigel fart.
Jag äger Canons 800mm objektiv. Detta Sigma objektiv väger 11 kg mer än mitt 800.......

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar