Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en xmp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekan

Aktiv medlem
Vad är en xmp fil?
när jag har gjort en klassifiering på en bild i bridge (pscs2) Så dyker det upp en skylt att den tillskrivs i en underordnad xmp fil... någonting ditåt... Så blir det ett objekt till i bridge. Vad händer när jag tar bort dessa extra objekt? Det kan stå tex "DSC_4094.xmp"
Kan jag undvika att dessa dyker upp? Varför är de bra?

Elisabeth

I dessa filer ligger inställningarna för din raw fil. Tar du bort dessa så kommer inställningarna du har gjort att försvinna.

De enda inställningar JAG gjort är ju klassificeringen... dvs 1-5 stjärnor, och de är ju kvar även när jag klickar bort xmp-filen-objektet.
Dessa kommer ju även upp när det gäller jpeg-filernas klassificering.
Ändras något annat i RAW och Jpeg-filerna som inte jag har kontroll på?

Om du i Bridge går till Edit>Camera Raw Preferences, har du inte valt Sidecar XMP files där? Ändra till Camera Raw databas, så sparas alla ändringar du gör med Raw filer endast i databasen och inte i XMP filerna.

Tusen tack Lars-Erik!
Det funka!
Men vilka ändringar är det vi talar om?
Är det ändringar ps raw-program gör själv utan min inblandning?
Jag ser ju att massor av inställningar är gjorda automatiskt när jag öppnar dem i RAW. Blir de permanenta nu?
Dessa xmp-filer har ju dykt upp när jag klassificerat bilderna. Är det klassificeringen som sparas i metadatan eller?

Elisabeth

Alla ändringar du gör sparas i databasen och om du sagt att du vill ha XMP-filer, också i en separat "sidecar" xmp-fil. Fördelen med xmp-filer är att du kan flytta bilderna till ett annat program som läser xmp-filer och då få med dig alla inställningar från Bridge/Camera Raw till detta andra program (t ex Lightroom). Om du vill använda xmp-filer, men inte se dem i Bridge, under View klicka bort Show Hidden files, så ser du dem inte i Bridge.

Ingenting skrivs till själva rawfilen, inga ändringar är permanenta i en rawfil. Rawfiler måste däremot konverteras och sparas separat i ett annat format i Photoshop. Med en jpeg och tiff fil tror jag Bridge/Camera Raw skriver metadatat till en "header" i själva filen. Så gör iallafall Lightroom.

Strax under där du ändrade xmp-fil/databasinställningen i Camera Raw Preferences, står 'Apply auto tone adjustments'. Ta bort krysset där, så slipper du att Camera Raw gör automatiska justeringar. Detta går också att sätta på/stänga av med Ctrl+U.

Och funktionstangenten F1 är en mycket bra funktion! :)

Stort tack igen Lars-Erik...

Om jag fattat rätt, så behöver jag nästan ha xmp-filerna. I alla fall om min bild ska flyttas till andra program.(som typ till jobbets / sättarnas Mac-dator och sina bildprogram) Men jag kan alltså dölja dem.

Och om jag ändrar i en bild i RAW och sen spar om den i tex tiff eller jpeg, då sparas bilden med ändringar utan en xmp-fil men med ändringarna i själva filen.

Så långt är jag med.För det blev väl rätt nu?

Men åter till första frågan. Jag har en bild raw eller jpeg, sätter dit fem stjärnor, och vipps en xmp-fil extra. Jag skickar xmp-filen till papperskorgen. OCH stjärnorna finns kvar. Även nästa gång jag öppnar upp programmet igen. Så varför en xmp-fil till en ändring vid klassificieringen?

Och du... F1 var ingen dum tangent!!!! Ska försöka läsa in mig där... också... phu!

Elisabeth

"Problemet" med .xmp är att man får två filer att hålla reda på istället för ett, i Canons fall cr2 och xmp. Vill man slippa det så konverterar man till .dng då bakas de filerna in i en och samma fil (dng). Och du har fortfarande alltid möjligheten att ändra i cameraraw-inställningarna, eftersom dessa ändringar inte påverkar råfilen, utan enbart ändrar innehållet i den textbaserade sidecarfilen (.xmp).

HJÄLP NU FÖRSVANN CAMERA RAW I STÄLLET

Vad skjuttsingen händer med alla ettor och nollor... Avskyr dom mig lika mycket som jag dom?

NU kan jag öppna jpegfilerna utan problem...
MEN CAMERA RAW är totalt BORTA!!!!

Har ominstallerat ps cs 2... men nä... ingen camera raw... Får bara upp ett meddelande som säger att det inte är rätt "nånting" för att öppna i ps.

Pillade runt och hittade en gammal plug-in till sc, som gör att man kan öppna filen i litet format och göra om två inställningar (exp och btk) dessutom tar det lång tid. Den hade jag i gamla ps cs.

Å ja som har köpt mig en ny kamera... nu kan jag inte få se vad den levererar i RAW...

Har varit inne i "hjälpavsnitten" också, men där står bara hur förträffligt bra camera-raw är!!! Eller har jag missat något?

Hoppas nån vet hur jag kan få tillbaka camera raw!!!

En undran. Om man redigerar en jpeg-bild i Lightroom blir det ju en ickeförstörande justering tills man exporterar bilden någonstans.

Innebär det att man får en xmp-fil även till en jpegbild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar