Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en rimlig lön för en lärling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wigert

Ny medlem
Har blivit erbjuden ett heltidsjobb som "lärling" till en fotograf i Australien. Skall assistera och ta över så många arbetsuppgifter som möjligt. Ca 40 timmar i veckan.

Han har bett mig att se över min budget och att helt enkelt tala om vilken lön jag tycker är rimlig. Min minimumbudget ligger på ca 3500kr/vecka.

Hur mycket är rimligt att begära?
Hur mycket tjänar man som lärling/assistent i Sverige?

Vet att löner i Sverige och Australien inte är samma sak, men om jag vet vad man får betalt i Sverige så har jag i alla fall något att jämföra med!

Tack på förhand!
Linda

Otroligt svårt att ge något generellt tips, men försök att sätta ett värde på din kompetens.
Ta inte för lite betalt, om det nu är kommersiella jobb vi talar om.
Vill man ha en ass får man fan vara beredd att betala; Det finns inget värre än fotografer som gapar om att man inte ska nedvärdera yrket, ta ordentligt betalt osv. och samtidigt "anställer" oavlönade assistenter.

Tänk så här: Om det är en kommersiell fotograf så tjänar vederbörande pengar på ditt arbete. Då ska du också tjäna pengar.
Så ser det ju faktiskt ut på resten av arbetsmarknaden, så att fotografer ska hysa någon slags särställning i den frågan är inte fråga om annat än ren och skär girighet.

Jag vet inte hur lönestandarden i Australien ser ut, men i Sverige går många assar oavlönade. Lönerna bland de som får är, så vitt jag uppfattat det, generellt sett inte bra i förhållande till hur mycket mervärde en assistent kan generera.

Senast ändrad:
Tack!

Tack för hjälpen!

Ska se till att inte nöja mig med för lite. Jag vet att jag kan tillföra företaget en hel del om min chef ger mig chansen.

Viktigt är ju också under hur lång tid det hela kommer att pågå. Jag förmodar att du inte avser att emigrera enbart för att få ett låglönejobb i Australien, så då kommer du ju fortfarande ha en massa kostnader här i Sverige. Du får också vara beredd på att du kan åka på mycket högre kostnader i Australien för sådant som inte kostar något alls här, eller väldigt litet, t.ex. försäkringar, mediciner, läkarvård, A-kassa, tandläkare mm. (även om dessa i och för sig plötsligt har blivit mycket sämre här i Sverige nu). Det kan ju också finnas kostnader där som vi överhuvudtaget inte reflekterar över här.

Som assistent kan du förstås inte räkna med någon skyhög lön, men ifall du bara får så att det nätt och jämt täcker dina kostnader, men ingenting över för att göra något lite utöver att arbeta, eller ens för risker eller nån hemresa emellanåt, så tycker jag för min del att det inte är så mycket att åka till hur lockande det än må vara att få jobba med sitt stora(?) intresse.

Tänk också på att du alltid kan justera ner dina anspråk lite grand, men ifall du går ut för lågt, så kommer det att bli hart omöjligt för dig att höja det, ifall han tycker att det är billigt.
.

Senast ändrad:
Tack för hjälpen!

Ska se till att inte nöja mig med för lite. Jag vet att jag kan tillföra företaget en hel del om min chef ger mig chansen.

Bra, tänk så här då: Du skriver själv att du kan tillföra en hel del, att du kommer ta över mycket av arbetsuppgifterna, och att du ska jobba 40 timmar i veckan (dvs. det vi kallar heltid här).
Hade du gjort vilket annat jobb som helst, enligt ovanstående specifikationer, för en lön avsevärt mycket lägre än en normal heltidslön?
Givetvis inte!
Det du beskriver är ju i praktiken ett helt vanligt heltidsjobb.

Allt det bör du ha i åtanke när du pressar ditt anspråk uppåt.
Å andra sidan bör du naturligtvis även ha i åtanke hur mycket du vill ha jobbet, hur mycket du tror du kan få ut i form av till exempel lärande, vilket ju trots allt är att betraktas som en slags förmån (men övervärdera det inte; I de alla yrken ingår någon form av lärande moment).
Sådant kan ju vara skäl till att kanske inte ta i alldeles för mycket, så att du riskerar att inte få något jobb alls.

Som sagt; Det är väldigt svårt att ge några generella tips, men den bästa fingervisningen är egentligen att se det som vilket jobb som helst.
Vill man jättegärna ha det så kan man kanske tänka sig att göra ett lägre anspråk, men min åsikt är att man ändå måste ha en värdig lön som motsvarar ens arbete och som man kan leva på (vilket inte alla fotografer tycks hålla med om, tyvärr).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar