Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är detta i min 17-55 2.8?
- Trådstartare thefinger
- Start datum
Nome Nescio
Aktiv medlem
Är det inte blixten som skuggas av motljusskyddet? liknande skyggor blir det med min Sigma 18-50 om jag kör med blixt och mot ljusskydd monterat.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Märks det mer eller mindre om du ändrar bländarvärdet?
thefinger skrev:
Det syns endast med denna gluggen.
jimh skrev:
17-55 har väl rakare strålgång än många andra objektiv, så det kan ju avslöja saker du inte märker annars.
Makten
Aktiv medlem
Det nedre vänstra hörnet är ju hjulhuset på bilen;-)
Övre vänstra och nedre högra hörnet har exakt symmetriska skuggbildningar, vilket verkar skumt. Ser ut som när man använder ett motljusskydd som inte är ordenligt påskruvat, och alltså vridet i förhållande till horisontlinjen. Skumt värre!
Edit: Det skulle kunna vara nåt kajko med slutaren? Om spegeln är kass så borde det inte bli symmetriskt lika i båda hörnen.
Edit2: Om problemet ändras med brännvidden borde det ju vara något framför objektivet tycker man.
Övre vänstra och nedre högra hörnet har exakt symmetriska skuggbildningar, vilket verkar skumt. Ser ut som när man använder ett motljusskydd som inte är ordenligt påskruvat, och alltså vridet i förhållande till horisontlinjen. Skumt värre!
Edit: Det skulle kunna vara nåt kajko med slutaren? Om spegeln är kass så borde det inte bli symmetriskt lika i båda hörnen.
Edit2: Om problemet ändras med brännvidden borde det ju vara något framför objektivet tycker man.
Senast ändrad:
elgenper
Aktiv medlem
Inte troligt att det är något INUTI objektivet, speciellt inte i bländarplanet; då hade det inte alls avbildats hyfsat skarpt i bildplanet. Ser också för skarpt ut för att vara ett motljusskydd (vilket i viss mån styrks av att Du inte använde något ;-) ). Antingen blixtskugga från något föremål framför blixten eller något vilsekommet inne i spegelhuset, rätt nära sensorn, det är min gissning.
På den gamla tiden öppnade man helt enkelt bakstycket och tittade efter i B-läget....
På den gamla tiden öppnade man helt enkelt bakstycket och tittade efter i B-läget....