Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta i min 17-55 2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Såg detta när jag kom hem, någon som vet vad det är? Det är inte damm i alla fall. Syns när jag zoomar ut, börjar komma i hörnen vid 24mm.
Tacksam för svar.

Bilagor

• porsche felglugg.jpg
    porsche felglugg.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,213
Är det inte blixten som skuggas av motljusskyddet? liknande skyggor blir det med min Sigma 18-50 om jag kör med blixt och mot ljusskydd monterat.

Motljusskyddet, alternativt objektivet som skymmer den inbyggda blixten. Alternativt så lyser inte blixten ut tillräckligt vidvinkligt. Kan även vara ett finger eller snepåsatt motljusskydd.

Fäll upp spegeln och kolla i kamerahuset om det är något som lossnat eller om du fått in en riktig dammälg. 17-55 har väl rakare strålgång än många andra objektiv, så det kan ju avslöja saker du inte märker annars.

Det ser ut som en upphottad folkavagn :)

Kanske bländar lamellerna som hänger upp sig!
Är det lika vid f2,8 som vid övriga bländartal?

Nej det är samma på alla bländare. Jim jag testade nu med en annan DX glugg och där syns det inte på samma brännvidd.

Det nedre vänstra hörnet är ju hjulhuset på bilen;-)

Övre vänstra och nedre högra hörnet har exakt symmetriska skuggbildningar, vilket verkar skumt. Ser ut som när man använder ett motljusskydd som inte är ordenligt påskruvat, och alltså vridet i förhållande till horisontlinjen. Skumt värre!

Edit: Det skulle kunna vara nåt kajko med slutaren? Om spegeln är kass så borde det inte bli symmetriskt lika i båda hörnen.

Edit2: Om problemet ändras med brännvidden borde det ju vara något framför objektivet tycker man.

Senast ändrad:
Finns problemet kvar så kan du kanske ta en ny bild mot en ljus bakgrund så man ser vad det är...

Det är inte kameraremmen som lagt sig över objektivet när du håller kameran på högkant?

Inte troligt att det är något INUTI objektivet, speciellt inte i bländarplanet; då hade det inte alls avbildats hyfsat skarpt i bildplanet. Ser också för skarpt ut för att vara ett motljusskydd (vilket i viss mån styrks av att Du inte använde något ;-) ). Antingen blixtskugga från något föremål framför blixten eller något vilsekommet inne i spegelhuset, rätt nära sensorn, det är min gissning.

På den gamla tiden öppnade man helt enkelt bakstycket och tittade efter i B-läget....

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto