Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för svamp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ingen mykolog precis, men jag skulle gissa på en karljohan eller smörsopp. Kanske en Goliat Musseron, har hört att de är poppis just nu =)

Lycka till

Svårt att se utan att ha mer än det perspektivet, men jag skulle sätta en peng på att det är någon kremla som Göran gissade.

En kremla ser det ut som. (Den har alltså skivor på undersidan, inte rör som en sopp, typ Karl Johan, smörsopp, osv.)
Skivorna är väldigt geometriskt lagda och prydliga. (Snygga att fota!) De är liksom skilda från hatten och går inte ner på foten som på kantarell. Köttet är torrt och skört - ingen vätska som utsöndras.
Kremlor (det finns ett hundratal arter i Sverige) kan emellertid skifta i färg och utseende en hel del, så det går ofta inte att bestämma arten med säkerhet utan sporprov, osv.
IFALL det är en kremla kan man smaka på den (och spotta ut smakprovet!) för att bestämma om den är ätlig. Smakar den milt är den ätlig, är den besk är den oätlig. Men är man inte ens säker på att det är en kremla ska man för böveln inte smaka!!!!
(Det finns mykologer som förstört njurarna av ett enda försiktigt utspottat smakprov av spindelskivling...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar