Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för gröna och röda prickar?

Produkter
(logga in för att koppla)

per.mikael

Medlem
Hej är ny på detta forumet.

Jag fotograferar med en Olympus E500 har haft den sen jag köpte den ny 2006.

Men nu det senaste har jag upptäckt en konstig grej på alla kort när jag använder stativ och tar kort med längre slutar tid, vid tex fotografering vid mörker.

Det blir små röda/blåa prickar över hela kortet!?
Detta ser inte klokt ut, jag har testat att byta mellan mina objektiv, men samma fel uppkommer.
När man kollar på olika kort så ser man att det är samma prickar på alla kort, typ som om det ligger damm eller något liknande?

Kameran isig gör har en automatisk dammsensor vid start, är det något annat som kan fela?

Nu är frågan, är det någon inställning som jag skall ha på slagen/avslagen.

Eller går det att redigera detta i något program, detta alternativet känns inte rätt då bilderna skall bli bra direkt i kameran!?

Jag är som sagt ny på detta forumet så jag vet inte om jag har lagt in denna tråden i rätt del.

Bifogar ett foto där jag hoppas ni ser vad jag menar :)
Hoppas att ni kan se bilden?

http://farm6.static.flickr.com/5056/5458423933_cbf97627f3_b.jpg

Det kallas för Döda pixlar. En eller två döda pixlar kan förekomma vid höga isotal med det där ser inte bra ut. Lämna in eller reklamera.

om det inte är hög isotal är det din sensor som håller på säga upp sig ( oacceptabelt många död pixlar)

ISO talet har vid fototillfället varit inställt på Auto, skall man i detta fallet ställa in den på tex ISO 100 för att minska prickarna?

Om det nu är sensorn som håller på att ge sig, är det dyrt/komplext att byta den?

Har inte tagit överdrivet mycket kort med kameran så det känns konstigt att den skulle ge sig?

Det där finns även på min Konica Minolta Z3 vid längre slutartider.
Fanns inte där för några år sen så jag är benägen att tro att det är sensorn som åldras och pga det börjar läcka ur sig laddning vid längre tider.

Tror inte det finns någon ekonomisk smartness i att reparera...

Jag tror inte att det är något fel på din kamera.

Det ser inte ut som döda pixlar, utan heta pixlar. Dessa prickar kan dyka upp vid mörka motiv och långa slutartider.

Se till att du har NOISE REDUCTION (BRUSREDUCERING med svenska menyer) påslagen på antingen AUTO eller ON, och testa att fota igen.

Skilj på NOISE REDUCTION och NOISE FILTER (BRUSFILTER med svenska menyer).

NOISE FILTER är brusreducering. (På Olympus-svenska heter det alltså brusfilter)

NOISE REDUCTION tar bort heta pixlar vid långa slutartider.

(Denna inställning finns på min E-510, E-620 och E-5, och finns förhoppningsvis även på din E-500 (?) )

Testade nu att ta ett kort med ISO 100, blev samma resultat.

Garantin har jag ej, den gick nog ut sommaren 2007 ;)

Vet att detta inte är rätt forums del, men finns det inget program som kan ta bort dessa döda pixlar?

Känns ju skit att behöva köpa en ny kamera bara för detta?

För i alla andra lägen tar den fortfarande bra kort.

Det är inte så att det kan komma att synas döda pixlar även på kort tagna i dagsljus eller med blixt?

Det ser inte ut som döda pixlar, utan heta pixlar. Dessa prickar kan dyka upp vid mörka motiv och långa slutartider.

Se till att du har NOISE REDUCTION påslagen på antingen AUTO eller ON, och testa att fota igen.

Skilj på NOISE REDUCTION och NOISE FILTER.

NOISE FILTER är brusreducering.

NOISE REDUCTION tar bort heta pixlar vid långa slutartider.

(Denna inställning finns på min E-510, E-620 och E-5, och finns förhoppningsvis även på din E-500 (?) )

Intressant!
Hittar dock enbart NOISE FILTER?
Testade att slå på denna och ISO auto och resultatet blev att alla heta pixlar försvann!?
Men det tog lika långtid efterkortet var taget som själva kortet tog.

Så hade jag slutar tiden på 60sek, så tog det nästan 2minuter innan jag kunde kolla på kortet, segt!?

Kolla om din kamera ha pixelmapping funktion inbyggd (Olympus kameror har ofta det). Då kan du kanske råda bot mot att dessa pixlar är synliga i bilderna.

Intressant!
Men det tog lika långtid efterkortet var taget som själva kortet tog.

Så hade jag slutar tiden på 60sek, så tog det nästan 2minuter innan jag kunde kolla på kortet, segt!?

Ja, det fungerar så att kameran "tar en bild till" för att kolla var de heta pixlarna sitter för att kunna ta bort dem. Det förklaras i bruxen :)

Jag fotograferar med en Olympus E500 har haft den sen jag köpte den ny 2006.

Men nu det senaste har jag upptäckt en konstig grej på alla kort när jag använder stativ och tar kort med längre slutar tid, vid tex fotografering vid mörker.
Plåtade du någon gång på detta sätt när kameran var ny? Om du plåtar på säg 1 sekund, får du samma fenomen?

Kolla om din kamera ha pixelmapping funktion inbyggd (Olympus kameror har ofta det). Då kan du kanske råda bot mot att dessa pixlar är synliga i bilderna.

PIXEL MAPPING tar bort döda pixlar, men har inget att göra med heta pixlar, som uppstår när sensorn blir varm vid långa exponeringstider.

Brusreducering heter det i min när jag har svenska på i menyspråket.

Ni frågade om kameran har uppträtt så här sedan den var ny, och jag letade upp ett kort från 2006 där man ser en liten tendens till detta.
Vad jag vet har jag aldrig haft "Brusreducering" aktiverad, med andra ord har detta blivit mycket värre med åren?
Här har ni bilden från 2006:
http://farm6.static.flickr.com/5299/5461061836_f29a26c739_b.jpg

Om jag har "Brusreducering" aktiverat hela tiden, kommer detta påverka min normala fotografering? Eller måste jag aktivera denna funktion så fort jag tar mörker kort?

Detta kortet tog jag igår kväll med "Brusreducering" aktiverad slutar tid på 60sek och bländaren på F16:
http://farm6.static.flickr.com/5178/5460446923_35891ae1a4_b.jpg

Och detta kortet utan "Brusreducering" aktiverad slutar tid på 60sek och bländaren på F16:
http://farm6.static.flickr.com/5056/5460454063_eba069a4a0_b.jpg

En klar skillnad eller hur?

Jag har dock inte testat att ta kort med kortare slutar tid, nu är det för ljust ute också :)

Men kan återkommer med ytterligare bilder och resultat när jag tagit kort med kortare slutar tid?

Brusreducering heter det i min när jag har svenska på i menyspråket.
Om jag har "Brusreducering" aktiverat hela tiden, kommer detta påverka min normala fotografering? Eller måste jag aktivera denna funktion så fort jag tar mörker kort?

BRUSREDUCERING påverkar bara fotograferingen vid långa slutartider, mer än 4 sekunder, tror jag det är, (står i bruxen annars)

Så BRUSREDUCERING kan du alltid ha påslaget.

BRUSFILTER, däremot, påverkar bruset i bilderna vid all fotografering. Det har ingenting med heta pixlar att göra. BRUSFILTER är alltså vad Olympus kallar vanlig brusreducering. Dt kan bli lite förvirrat med dessa olika begrepp :)

För att inte missförstå mitt förra inlägg, så enligt den instruktionsboken du länkade så heter det "Brusreducering" på samma ställe som det står "Noise reduction" i den du länkade. Vilket är lite konstigt?

NOISE REDUCTION är ju detsamma som BRUSREDUCERING.
BRUSFILTER heter NOISE FILTER.

E-500 kanske inte har BRUSFILTER (rättare sagt, den har ett brusfilter, men inget man själv kan ställa in på olika nivåer), utan enbart BRUSREDUCERING? Skilj på dessa.

(NOISE FILTER och NOISE REDUCTION är inte samma sak)

Senast ändrad:
Var är alla e-500 ägare? :)

Jag hittade BRUSFILTER på sidan 124 i den brux jag länkade till.

Tydligen kan man bara aktivera BRUSFILTER när man använder en ljuskänslighet på ISO 400 och högre.

"ISO BOOST ON+NF"

(NF = NOISE FILTER, alltså BRUSFILTER)

Tidningen FOTO skriver i sitt test av Olympus E-500:

"Det går att koppla in speciell brusreducering (Noise Filter, NF) vid känsligheter högre än ISO 400."

Senast ändrad:
Heta pixlar framträder vid kortare tider vid varma temperaturer.
Din bild från 2006 var tagen utomhus, de andra inomhus.
Kan vara det som påverkar måntro?

ANNONS