Annons

Vad är detta för gröna och röda prickar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var är alla e-500 ägare? :)

Jag hittade BRUSFILTER på sidan 124 i den brux jag länkade till.

Tydligen kan man bara aktivera BRUSFILTER när man använder en ljuskänslighet på ISO 400 och högre.

"ISO BOOST ON+NF"

(NF = NOISE FILTER, alltså BRUSFILTER)

Tidningen FOTO skriver i sitt test av Olympus E-500:

"Det går att koppla in speciell brusreducering (Noise Filter, NF) vid känsligheter högre än ISO 400."

Skall jag i detta läge, har "ISO BOOST ON+NF"?

Men som du skriver kommer detta enbart fungera vid ISO 400 eller högre, så tar jag ett kort med vi säger en slutar tid på 3sekunder (då inte "brusreduceringen" är aktiverad) och ISO på Auto, då kommer jag alltså få dessa heta pixlar trotts allt?

Verkar ju himla konstigt tycker jag?
 
Heta pixlar framträder vid kortare tider vid varma temperaturer.
Din bild från 2006 var tagen utomhus, de andra inomhus.
Kan vara det som påverkar måntro?

De korten jag tog inomhus igår, var på 60sekunder vilket jag inte tycker är så kort tid?

kortet utomhus är taget en sommarkväll, så det borde inte vara så stor skillnad i temperatur tycker man ?

Plus att när vi var ute i fredags och tog kort när det var närmare -10grader, då fick vi lika många heta pixlar som på de inomhus bilder jag länkade till.

Som sagt vart är alla E-500:a ägare:)

Tacka alla hitintills för snabba och bra svar :)
 
Skall jag i detta läge, har "ISO BOOST ON+NF"?

Men som du skriver kommer detta enbart fungera vid ISO 400 eller högre, så tar jag ett kort med vi säger en slutar tid på 3sekunder (då inte "brusreduceringen" är aktiverad) och ISO på Auto, då kommer jag alltså få dessa heta pixlar trotts allt?

Verkar ju himla konstigt tycker jag?

Åter igen, skilj på NF och NR :)

Du ska INTE använda "ISO BOOST ON+NF" för att motverka heta pixlar. NF är ju NOISE FILTER (BRUSFILTER) och är detsamma som brusreducering som motverkar brus vid högre ljuskänsligheter, alltså då man använder ljuskänslighetsinställningar på 400 ISO och högre.

För att motverka heta pixlar ska du ha NOISE REDUCTION ON. Du kan ha den på hela tiden, det påverkar inte vanlig fotografering.

Olympus översättning är inte speciellt lyckad i detta fall. Det de kallar NOISE FILTER (BRUSFILTER) brukar i vanliga fall kallas brusreducering.

Det som Olympus däremot kallar NOISE REDUCTION (BRUSREDUCERING) är till för att motverka heta pixlar.

Alltså:

NOISE REDUCTION (på Olympussvenska BRUSREDUCERING) motverkar heta pixlar.

NOISE FILTER (på Olympussvenska BRUSFILTER) motverkar vanligt brus, d.v.s. brusreducering på vanlig svenska.
 
De korten jag tog inomhus igår, var på 60sekunder vilket jag inte tycker är så kort tid?

kortet utomhus är taget en sommarkväll, så det borde inte vara så stor skillnad i temperatur tycker man ?

Plus att när vi var ute i fredags och tog kort när det var närmare -10grader, då fick vi lika många heta pixlar som på de inomhus bilder jag länkade till.

Som sagt vart är alla E-500:a ägare:)

Tacka alla hitintills för snabba och bra svar :)

Det jag menade var att man får fler heta pixlar vid tex 20 grader än -10 grader med samma kamerainställningar/slutartid.
Skillnaden är enorm. Tex vissa dyrare astrokameror har peltierkylare för att motverka brus och heta pixlar.
För att jämföra nu och då så bör du ha med i beräkningen att det är inte luften runt omkring utan sensorns temperatur det handlar om. Den behöver en viss tid på sej att komma ner i temp om man nu bara ska ut och testa. Fast fick du samma resultat efter en tids vistelse utomhus så verkar det inte bero på temperaturen. Det var mest en tanke och gäller generellt sensorer, inte bara E-500.
 
Åter igen, skilj på NF och NR :)

Du ska INTE använda "ISO BOOST ON+NF" för att motverka heta pixlar. NF är ju NOISE FILTER (BRUSFILTER) och är detsamma som brusreducering som motverkar brus vid högre ljuskänsligheter, alltså då man använder ljuskänslighetsinställningar på 400 ISO och högre.

För att motverka heta pixlar ska du ha NOISE REDUCTION ON. Du kan ha den på hela tiden, det påverkar inte vanlig fotografering.

Olympus översättning är inte speciellt lyckad i detta fall. Det de kallar NOISE FILTER (BRUSFILTER) brukar i vanliga fall kallas brusreducering.

Det som Olympus däremot kallar NOISE REDUCTION (BRUSREDUCERING) är till för att motverka heta pixlar.

Alltså:

NOISE REDUCTION (på Olympussvenska BRUSREDUCERING) motverkar heta pixlar.

NOISE FILTER (på Olympussvenska BRUSFILTER) motverkar vanligt brus, d.v.s. brusreducering på vanlig svenska.

Nu är jag med lite mer hehe!

Men om jag nu återigen får heta pixlar vid slutartider under 4sekunder ( med tanke på att NR inte aktiveras förens efter 4sekunder), hur skall jag kunna motverka dessa?

Eftersom kameran kan "städa" bort dessa borde jag ju i datorn kunna städa bort dessa på ett redan taget kort? Om jag nu inte får bort de heta pixlarna under 4sekunder?
 
Men om jag nu återigen får heta pixlar vid slutartider under 4sekunder ( med tanke på att NR inte aktiveras förens efter 4sekunder), hur skall jag kunna motverka dessa?

De heta pixlarna är inte heta från början, utan de värms upp eftersom. Vid kortare exponeringar än fyra sekunder skall du inte hinna få några heta pixlar i egentlig mening, men om några ändå skulle finnas där kan kameran mappa bort dessa med funktionen för trasiga pixlar.

Eftersom kameran kan "städa" bort dessa borde jag ju i datorn kunna städa bort dessa på ett redan taget kort? Om jag nu inte får bort de heta pixlarna under 4sekunder?

Ja du kan städa bort dem själv i datorn, det är bara att ta en bild till med samma exponering (tid, bländare och iso) men med objektivlocket på. Du får då en svart bild där bara de heta pixlarna syns, den kan du sedan använda för att subtrahera från din bild med lämplig funktion i bildredigeringsprogrammet. Om det låter knöligt så låt kameran göra det istället, det tar bara fyra sekunder extra.
 
ANNONS