per.mikael
Medlem
Hej är ny på detta forumet.
Jag fotograferar med en Olympus E500 har haft den sen jag köpte den ny 2006.
Men nu det senaste har jag upptäckt en konstig grej på alla kort när jag använder stativ och tar kort med längre slutar tid, vid tex fotografering vid mörker.
Det blir små röda/blåa prickar över hela kortet!?
Detta ser inte klokt ut, jag har testat att byta mellan mina objektiv, men samma fel uppkommer.
När man kollar på olika kort så ser man att det är samma prickar på alla kort, typ som om det ligger damm eller något liknande?
Kameran isig gör har en automatisk dammsensor vid start, är det något annat som kan fela?
Nu är frågan, är det någon inställning som jag skall ha på slagen/avslagen.
Eller går det att redigera detta i något program, detta alternativet känns inte rätt då bilderna skall bli bra direkt i kameran!?
Jag är som sagt ny på detta forumet så jag vet inte om jag har lagt in denna tråden i rätt del.
Bifogar ett foto där jag hoppas ni ser vad jag menar
Hoppas att ni kan se bilden?
http://farm6.static.flickr.com/5056/5458423933_cbf97627f3_b.jpg
Jag fotograferar med en Olympus E500 har haft den sen jag köpte den ny 2006.
Men nu det senaste har jag upptäckt en konstig grej på alla kort när jag använder stativ och tar kort med längre slutar tid, vid tex fotografering vid mörker.
Det blir små röda/blåa prickar över hela kortet!?
Detta ser inte klokt ut, jag har testat att byta mellan mina objektiv, men samma fel uppkommer.
När man kollar på olika kort så ser man att det är samma prickar på alla kort, typ som om det ligger damm eller något liknande?
Kameran isig gör har en automatisk dammsensor vid start, är det något annat som kan fela?
Nu är frågan, är det någon inställning som jag skall ha på slagen/avslagen.
Eller går det att redigera detta i något program, detta alternativet känns inte rätt då bilderna skall bli bra direkt i kameran!?
Jag är som sagt ny på detta forumet så jag vet inte om jag har lagt in denna tråden i rätt del.
Bifogar ett foto där jag hoppas ni ser vad jag menar
Hoppas att ni kan se bilden?
http://farm6.static.flickr.com/5056/5458423933_cbf97627f3_b.jpg