Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för gammal mellis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du verkarju ha kommit på vad du skulle göra.
Tänk bara på att spola upp filmen åt rätt håll, så att skyddspappret är bakåt.

Subdued light är kanske en definitionsfråga.

Första bilderna framkallade

Direkt ur kameran:

Bilagor

• vulkenoj.jpg
    vulkenoj.jpg
    78.9 KB · Visningar: 176
Justerad i PS.

Än är det en bit kvar till kvaliteten från min digitalkamera. Men det blev bättre än jag trodde med fyrtio år gammal färgfilm med okänd ASA där skyddslocket på baksidan varit uppfällt.

Bilagor

• vulkenjl.jpg
    vulkenjl.jpg
    76.5 KB · Visningar: 182
En annan bild. Ganska trevlig tycker jag. Ser ni tanten med sparken?
Ska oxo tilläggas att de ser betydligt trevligare ut i sv/v.

Bilagor

• affärnjl.jpg
    affärnjl.jpg
    76.1 KB · Visningar: 180
Nu har jag fått tillbaka min första rulle agfapan från Crimson. Såg mycket bra ut. Tyvärr har jag ingen scanner så jag kan visa er resultatet just nu.
Nu ska jag åka till L-Foto och köpa några rullar till, detta var skoj!
Kontrasten verkade bli hög, men det var bara råkopior. Det kanske skulle blivit ännu bättre om man lagt ner lite kärlek på det?

Har ett nytt fotoprojekt, ska fota våra s.k original vi har här.
Det blir helt okonstlat, när man möter dem på gatan bara. Blir skoj att se i framtiden.

Puss och Kram!

Graal skrev:
Precis vad jag skrev. Läste du kanske fel?
Nej, men jag borde kanske skrivit tydligare.

Tripletter är anastigmater, men kallas inte trippelanastigmater. De är snarare "enkelanastigmater".

Dubbelanastigmater heter inte så på grund av att de har två grupper, utan mer troligt eftersom man kan använda ena objektivhalvan som eget objektiv. De flesta dubbelanastigmater har fyra linser i fyra grupper.

Nu har det gått tre år sedan jag startade denna tråden. Jag har lärt mig väldigt mycket om foto under tiden, till stor del tack vare min kära Westex bälgmakera. Har köpt en massa bra analoga kameror efter denna, Hasselblad m.m, men Westexen ligger alltid i fickan tillsammans med ett par rullar Tri-X. Jag har ingen annan kamera som ger så sköna bilder som denna. På min bildblogg finns många bilder från denna kamera och en hel del annat.
Tack allesammans för att ni tog er tid att hjälpa mig igång med analogfotot!

Vad heter det optiska felet som övre bilden i detta inlägg lider av? Jag tycker det är snyggt och skulle behöva något objektiv till min 5d med liknande effekt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto