Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för gammal mellis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Är det en anastigmat av Tessar/Xenar/Skopar-typ kan du räkna med mycket god optisk kvalitét. De är trippelanastigmater med 4 linser i tre grupper varav en kittad. Det finns också dubbelanastigmater som Rodenstock okittade med 4 linser i två symmetriska grupper och Goerz Dagors kittade anstigmat med två symetriska grupper och 6 linser totalt.
Du blandar nog om tripletter och dubbelanastigmater. :)

Objektiv av tessartyp är fyrlinsiga tripletter, d.v.s. fyra linser i tre grupper. Självfallet är de anastigmater.

Dubbelanastigmaterna kallas så troligtvis eftersom de är symmetriska, eller nära symmetriska konstruktioner. De flesta dubbelanastigmater kan man skruva av ena halvan av och använda den kvarvarande halvan som teleoptik.

Steiner Anastigmat är med all säkerhet en trelinsig triplett. Säkert dugligt nedbländat en del. "V" står antagligen för "Vergütet" d.v.s. antireflexbehandlat.

fredrikru skrev:
Tänk på att det är mellanformat så du får pressa lite om du vill ha korn. Rekomenderar Rodinal som framkallare som ger lite mera korn.

Vill man ha korn kan man väl fota halvformat? Nej, satsa istället på Iso 100 och få silkeslena kornfria bilder.

Optiken är oftast extremt skarp, jag har en gammal Holgaliknande bälgkamera som heter Franka Solida Jr, en riktig skräpkamera för sin tid, men skärpan är ändå i en helt annan division än tex en Holga, man byggde bättre optik på den tiden helt enkelt.

Nu har jag varit och köpt film. AGFAPAN APX 100 var det enda han hade på hyllan, så den fick det bli.
Vad tycker ni om den?

Dez skrev:
Naturligtvis. Mina digitala systemare med jättedyra objektiv tar superdåliga bilder ibland;)
Och min gamla "titta och tryck" har tagit strålande bilder.
Jag menade rent tekniskt, är det Holga eller några knäpp upp?

Optiken i dessa kameror har andra kvalitéer än nytillverkad dito. Jag skulle säga att optiken är mera mjuktecknande än modernare linser.

Resultatet kan bli mycket bra.

Utan att veta något om själva kameran för handen är min erfarenhet att de flesta tillverkade samma kamera med lite olika optikval (enkel, mellan och bra). Du kan kanske leta efter uppgifter om den kameran och försöka utröna vilken optik den är utrustad med.

lycka till!!

EDIT:
Jag ser att Graal redan behandlat optiken!!

Dez skrev:
Nu har jag varit och köpt film. AGFAPAN APX 100 var det enda han hade på hyllan, så den fick det bli.
Vad tycker ni om den?

Fantastisk. Med Rodinal 1+50 och 13 minuter (lite mindre än rekommenderat). Skulle vilja säga att exponera den efter iso 80, men det är nog finlir med tanke på att slutarens kondition är okänd.

Men för årstiden är det en ganska långsam film?

På dagen borde det väl funka rätt ok, särskilt om det är snö som reflekterar en del ljus oxo. Men det finns inte så mycket trevliga motiv i.o.f.s

ja, det säger ju pluff när man viker ut den ;)
Carl Zeiez står det på optiken.. det är väl bra.

madsen1 skrev:
ja, det säger ju pluff när man viker ut den ;)
Carl Zeiez står det på optiken.. det är väl bra.

Idiot ;)

Naturligtvis fick jag lov att testa, min låter mera typ:
click.whhhhhhhhhoo...KLICKK!!

Är vi nördiga?

J. Patric skrev:
Du blandar nog om tripletter och dubbelanastigmater. :)

Objektiv av tessartyp är fyrlinsiga tripletter, d.v.s. fyra linser i tre grupper. Självfallet är de anastigmater.

Dubbelanastigmaterna kallas så troligtvis eftersom de är symmetriska, eller nära symmetriska konstruktioner. De flesta dubbelanastigmater kan man skruva av ena halvan av och använda den kvarvarande halvan som teleoptik.

Steiner Anastigmat är med all säkerhet en trelinsig triplett. Säkert dugligt nedbländat en del. "V" står antagligen för "Vergütet" d.v.s. antireflexbehandlat.

Precis vad jag skrev. Läste du kanske fel?

Dez skrev:
Vad tycker ni om den?

Kul att du hittade ett restparti från Agfa för dom har lagt ner tillverkningen. Funkar nog fint men jag skulle nog rekomendera att försker pressa filmen på några steg. Korn är inget problem i detta film formatet.

Min lilla efarenheter av fotografering av liknande kamera är att jag får bättre skärpa när jag kör med mindre bländare.

Vet inte hur det är att pressa med Rodinal som framkallare men det vet nog våra mörkrums guru. Borde nog fungera 1-2 steg i alla fall.

// Fredrik

Jag blev lite konfunderad när rubriken med "mellis" dök upp. Ordet har en helt annan innebörd än "mellanformatskamera" för mig. ;o)

Lycka till med kameran!

Dez skrev:
Idiot ;)

Naturligtvis fick jag lov att testa, min låter mera typ:
click.whhhhhhhhhoo...KLICKK!!
Är vi nördiga?

Går ju inte använda en sån kamera, den för för liten , har inget vertikalgrepp, och har något konstigt utdragbart minneskort på 12 bilder, och säger bara klick.
TRAMS!

/Adam som funderar på att skruva loss optiken och montera på D80n .. så är man nästan i hamn..

Nu har jag knäppt slut på färgfilmen som satt i. Men hur byter jag? Måste jag vara i ett mörkrum, eller räcker det med ett mörkt rum?
Berätta är ni snälla..

Dez skrev:
Nu har jag knäppt slut på färgfilmen som satt i. Men hur byter jag? Måste jag vara i ett mörkrum, eller räcker det med ett mörkt rum?
Berätta är ni snälla..

Går bra i ljus.

Vrid på frammatningsratten tills dess att du ser att allt skyddspapper passerat revy i det röda lilla "glaset" vdir några varv till.

Öppna kameran, ta ut rullen. Klistra igen med den förklistrade pappersfliken.

Framkalla..

Ja, det gick ju bra. hur laddar jag ny film då? Ska jag ta och flytta över tomrullen till andra sidan?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto