Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för gammal mellis?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
På lokala loppisboden hittade jag denna gamla kamera.
Det står "Westex I" på den. Jag tror att det är film i den, det är ett rött glas på baksidan på den som det står Kodak och siffror i när jag vrider på frammatningen.
Hur ställer jag skärpan? Det är genomsiktssökare bara. Är det bara att uppskatta avståndet och ställa in efter märkningen? Måste jag ha en separat ljusmätare?
Har den något värde, eller är det bara kaffepengar?
Jag lånade den för att se om den funkade.

Bilagor

• img_8623jl.jpg
    img_8623jl.jpg
    85.5 KB · Visningar: 1,541
Ja, du uppskattar avståndet. Du använder lämpligen din digitala systemkamera som ljusmätare. Har du objektiv med avståndsskala till din digital kan du även utläsa avståndet från den. Tänk på att skärpedjupet är mindre på en mellis. Du kan gärna köra på bl 11-19, utan att diffraktionen blir besvärlig. Antal att det är 120 rullfilm den tar. Negativen blir väl någonstans mellan 6x7 till 6x9 cm stora.

Va kul! Nu ska jag gå ut och testa lite.
Tyvärr vet jag inte vad det är för ASA på filmen som sitter i. Vad är en bra gissning? Hur många rutor är det på en sådan film? Jag är uppe i sju nu.

Den här kameran har knappast något större värde annat än som kuriosa.
Den har som du misstänker en ren genomsiktssökare och avstånd och exponering får uppskattas och ställas in manuellt. Det var dock normalt för den här typen av kameror som tillverkades fram till 60-talets början.
Det som som du såg genom det röda "fönstret" på baksidan är inget annat än skyddspapperet på filmen. Den använder film av typ 120 och ett negativformat på 6*6 cm. Du kan få ut 12 bilder på en sådan film i den här kameran.

Den är med all sannolikhet tillverkad av Kamerawerk Gebr.Wirgin. Det finns en sida på nätet om den firman och några av deras produkter, http://home19.inet.tele.dk/riess/gewir.html

Om det är en 6x9 kamera, så dra inte fram filmen förrän precis innan du ska ta bilden. Då hinner inte filmen bli slapp och håller sig planare. 6x9 ger 8(?) bilder med en rulle 120-film. Den är inte värd några större summor. Själv har jag fått två stycken liknande kameror gratis av vänner.

edit: jaha, det är en 6x6'a :)

paco skrev:
Mycket fint, men man kan ta jättetråkiga bilder med alla kameror :)

Naturligtvis. Mina digitala systemare med jättedyra objektiv tar superdåliga bilder ibland;)
Och min gamla "titta och tryck" har tagit strålande bilder.
Jag menade rent tekniskt, är det Holga eller några knäpp upp?

Bättre än Holga skulle jag tro, det är ju riktig optik i den. Ser ut som optiken i min Zeiss Ikon 512.

Hej

Brukar själv ibland plåta med liknade kamera och det är rätt kul. Om du inte har ljusmätare så kan du andvända tabeller istället. Kör helst film mellan 400-800 ASA så kan man köra mindre bländare så slipper man ställa in avståd så nogrant.

Rekomenderar Tri-X som är lite mera förlåtande film om du kör efter exponerings tabell.

Lycka till....

Balda Westex 1 står i 70-90 euro i den här prisguiden på nätet. Inte så illa ju? Fungerar slutaren som den ska är det ännu bättre. Kameran ser ju snygg och ren ut. Vad står det på optiken förresten?

Graal skrev:
Balda Westex 1 står i 70-90 euro i den här prisguiden på nätet. Inte så illa ju? Fungerar slutaren som den ska är det ännu bättre. Kameran ser ju snygg och ren ut. Vad står det på optiken förresten?

Kameran är i mycket fint skick, men det verkar fattas något på själva avtrycket, det är ett gängat hål där som om det skulle suttit en knapp där.

På optiken står "Steiner-Anastigmat 1:4,5 F-75mm V"

Det var väldigt kul att fota med denna, ska bli spännande att se vad det blev. Antagligen ingenting eftersom jag inte vet vilken ASA det är på filmen som satt i. Kodak Color står det på skyddspapperet.

Har den s.k centralslutare? Det ser ut så om man tittar in. Bländaren är helt stängd.

Kameran är tillverkad av Balda-Werk Max Baldeweg i Dresden ca 1953. Firman bytte namn till Belca-Werk efter kriget 1946 men Blada-namnet på en del kameramodeller hängde med. 1956 uppgick man i den större koncernen VEB Kamerawerke Niederlich också med säte i Dresden. Dresden verkar ha varit ett kameratillverkarcentrum före kriget med flera små och stora firmor varav flera (av de som undkom terrorbombningarna med napalm och fosfor från de allierade i krigets slutskede) fortsatte produktionen när Dresden hamnade i Östtyskland efter kriget. En länk med lite historia
här!

Jo det är centralslutare i optiken som på alla sådana bälgkameror men det är nog slutaren som är stängd och det du ser är bländarlamellerna. Bländaren stängs ju aldrig helt utan kan varieras med reglage på optikens sida någonstans. Gänghålet är som det ska vara. Där skruvar man i en trådutlösare för att undvika skakning vid stativtagning på långa tider. Jag har ett likadant på min nytillverkade Bessa R2. Så det är inget fel. Alla kameror med mekaniska slutare har sådana trådutlösargängor i avtrycket.

Graal skrev:
Kameran är tillverkad av Balda-Werk Max Baldeweg i Dresden ca 1953. Firman bytte namn till Belca-Werk efter kriget 1946 men Blada-namnet på en del kameramodeller hängde med. 1956 uppgick man i den större koncernen VEB Kamerawerke Niederlich också med säte i Dresden. Dresden verkar ha varit ett kameratillverkarcentrum före kriget med flera små och stora firmor varav flera (av de som undkom terrorbombningarna med napalm och fosfor från de allierade i krigets slutskede) fortsatte produktionen när Dresden hamnade i Östtyskland efter kriget. En länk med lite historia
här!

Tyvärr är jag inte så bevandrad i det germanska språket, så jag får nöja mig med den ovanstående sammanfattningen.

Nu ska jag knäppa ur filmen som sitter i och sedan ska jag handla på mig några rullar Tri-X. Rockabillybilderna skulle nog göra sig i grovkornigt och svartvitt;)

Optiken är av god kvalitét eftersom det är en anastigmat. Det betyder att det är välkorrigerat och har speciella glassorter för att få stort brytningsindex kombinerat med låg spridningsförmåga. Är det en anastigmat av Tessar/Xenar/Skopar-typ kan du räkna med mycket god optisk kvalitét. De är trippelanastigmater med 4 linser i tre grupper varav en kittad. Det finns också dubbelanastigmater som Rodenstock okittade med 4 linser i två symmetriska grupper och Goerz Dagors kittade anstigmat med två symetriska grupper och 6 linser totalt. Vilken typ Steiner-Anastigmat 1:4,5 F-75mm V är vet jag inte men jag skulle kunna tänka mig att det är en trippelanastigmat av Tessartyp eftersom den värderades ganska högt i prisguiden.

Tri-X i 6x6-format är förresten inte särskilt grovkornig om man framkallar normalt. Jag har några 6x6-bilder från Tri-X i 40x40cm-format på en utställning just nu och man får gå riktigt nära för att se kornet.

Senast ändrad:
Ok. Tack för den infon. Hur vet man att slutartiderna är de rätta?
Kan inte de bli opålitliga på kameror som legat länge?

Jag lär nog pressa filmen en del, brukar köra på minst ISO 800 med mina digitalare.
Tur att man nyss gått med i en fotoklubb med mörkrum, så man kan testa att slabba i mörkrummet.
Nu ska jag se om det är så kul och trevligt som ni Analogofiler säger;)

Jag rekommenderar dig att INTE prova självutlösaren, en spak som man drar till ytterläget och som sedan, när man trycker ned avtrycket, har en fördröjning av utlösningen på ca 10 sek. Den låser gärna hela slutaren på gamla kameror om de inte är servade.

De långa tiderna kan ofta vara lite för långa på mekaniska kameror. Det är långtidsverket som segar pga smuts och fett. Korttidsverket från 1/30 sek och uppåt brukar dock ge rätt tider. Är man händig kan man skruva isär slutaren och optiken och lägga slutaren i kemiskt ren bensin över natten och sedan skruva ihop dom igen. Då blir slutaren som ny. Lämnar man in det på verkstad kostar det säkert bortåt 1500:-.

Dez skrev:

Nu ska jag knäppa ur filmen som sitter i och sedan ska jag handla på mig några rullar Tri-X. Rockabillybilderna skulle nog göra sig i grovkornigt och svartvitt;)

Tänk på att det är mellanformat så du får pressa lite om du vill ha korn. Rekomenderar Rodinal som framkallare som ger lite mera korn.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto