Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för djur?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Var ute med båten i söndags och på sonen ropade, "titta! en utter!".
Äh han skojar tänkte jag men tittade ditåt och såg bifogade djur springa på stranden i samma fart som båten. Jag hade min 20D om halsen och plockade upp den och knäppte, det fanns inte tid för inställningar. Nu undrar jag, är det en utter?

Bilagor

• djur_fs.jpg
    djur_fs.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,404
Nåja... i alla fall 99% säker. Grundar detta på dels övergången mellan kropp och svans, och dels svansens "fluffiga" utseende.
//Anders

Mink är säkert rätt då, svansen såg ut som på en ekorre ungefär.

Tack för hjälpen

100% Skadedjur som dödar en hiskelig massa sjöfågel och som inte har någon naturlig fiende!

Söta är de dock!

Försök inte att klappa en mink, hur söta de en må vara. De är väldigt aggressiva och deras bett är som att stoppa in fingrarna i en plåtsax.

100% skadedjur. Hör inte hit. Ingen kan påstå ngt annat. Söta ja, absolut.

Visst är det mink vi ser. Minkar kan vara rättså stora också,, inte som en mård eller utter men som en mindre katt i längd helt klart:)

Jag tror absolut inte att minken har funnit sin plats i naturen. Hur hade det sett ut om den plötsligt hade spridit sig från ingenstans för två hundra år sedan... Ja ingen vet väl men knappast hade det då varit samma livskraftiga populationer av diverse fåglar mm..

Det verkar vara många som tror att minken liksom flytit in i vår natur friktionsfritt... detta är och förblir bullshit.

Fiskodlingar är ju på många sätt uppfödningar även för minkar och detta är ju inget annat än tråkigt. Inte bara för att fiskarna sprider sjukdommar och smiter iväg med sån skit upp längs våra älvar utan också för att minkarna sällan hålls efter av de som indirekt fungerar som minkuppfödare.

Det allra värsta är ju de så kallade aktivister som släpper ut mink för att göra de en slags tjänst. Högar med döda minkar, få som överlever, och de som överlever gör inget annat än skada. Aktivisterna är några sura svin när de gör sånt.

MVH Niclas,

Någon mård var det inte, för trubbnosig.

Jag hade trott mink direkt själv om den inte varit så stor som den var, som en riktigt stor bondkatt eller lite till, ca 40-50 cm kropp med svans därtill.

Jag tror också att det var en ovanligt stor Mink efter att ha kollat runt på sidor om tänkbara aspiranter.

Den följde oss några sekunder och försvann sedan in i en håla mellan några trädrötter i vattenbrynet där den förmodligen hade sitt bo.

Dessutom är dom "lustmördare" dom dödar allt utan att äta upp det .Släpp en mink i en hönsgård får ni se,med lite tur sitter det en vettskrämd höna kvar under taknocken

Kropp på 40cm är nog inte så ovanligt. Mellan 30 och 40 cm + svans (ca 70-80% av kroppslängden) är väl de normala måtten för arten.

En helt ordinär och rättså liten mink som är 30cm + svans blir runt +50cm.

Så jag kan gott och väl tänka mig att en stor mink rättså lätt blir gott och väl +70cm totalt.

En mink rör sig ofta med lite krokig rygg på land. Som den på bilden. Sträcker man ut den så blir den mkt längre.

Blir ju spekulationer. Kanske har du fotat en monstermink. Sälj den till ngn nyfiken tidning.
Återvänd till platsen med fotot och mäta upp till en förmodad längd.... För att styrka din sak.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
The Champ skrev:
Dessutom är dom "lustmördare" dom dödar allt utan att äta upp det .Släpp en mink i en hönsgård får ni se,med lite tur sitter det en vettskrämd höna kvar under taknocken

Det är det som är lite knepigt, att minken faktiskt har ett genetiskt betingat jaktbeteende. Den jagar när den kan/har möjlighet. Ingen lutmördare men effekten blir ju densamma rent praktiskt/fysiskt.

Naturfolk borde i större drag engagera sig för att hålla efter minken. Havsörnarna har ju mycket mat i Minken.. men vi har ju inte så mycket örn heller...
Minken hör utan tvekan INTE hit.

Närmaste släktningen är den flodiller som levde runt östersjöområdet fram till -60talet (observerad i början av 60talet senast i Finland).

Kanske är det en flodiller du fotat.. men då är det ju en ruggigt fet sensation du har på bild;)!!!

Jag håller 9,99999999xxxxx av 10 mårdklor på att det är en helt ordinär mink;)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Blir ju spekulationer. Kanske har du fotat en monstermink. Sälj den till ngn nyfiken tidning.
Återvänd till platsen med fotot och mäta upp till en förmodad längd.... För att styrka din sak.

MVH Niclas,

Inte känner jag något behov av att styrka min sak. Men kanske återvänder jag någon gång med en bättre glugg för att se om jag kan hitta den igen.

BugEyes skrev:
Inte känner jag något behov av att styrka min sak. Men kanske återvänder jag någon gång med en bättre glugg för att se om jag kan hitta den igen.

Förstår det. Men tänk OM du fotat en flodiller...;) Men flodillern är väl inte mycket större än en mink så..

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag tror absolut inte att minken har funnit sin plats i naturen. Hur hade det sett ut om den plötsligt hade spridit sig från ingenstans för två hundra år sedan... Ja ingen vet väl men knappast hade det då varit samma livskraftiga populationer av diverse fåglar mm..
Fiskodlingar är ju på många sätt uppfödningar även för minkar och detta är ju inget annat än tråkigt. Inte bara för att fiskarna sprider sjukdommar och smiter iväg med sån skit upp längs våra älvar utan också för att minkarna sällan hålls efter av de som indirekt fungerar som minkuppfödare.
Nu skall vi inte spåra ut allt för mycket kanske, men om vi nu pratar om "hittat sin plats i naturen" så skall vi kanske poängtera att fiskodlingar inte är något naturligt och att fiskarna där inte har någon chans att komma undan.

Dock ser jag fiskodlingar som mer nyttiga än minken som sådan - och håller med om att den är mer skade- än nyttodjur. Att släppa ut minkar i naturen är inget annat än rent och skärt djurplågeri, inte bara för fiskar/fiskodlingar utan även för minken själv också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar