PMD
Aktiv medlem
Hur många av de professionella fotograferna i DigitalRevs utmaning använder supersimpla kameror i sitt vardagliga arbete?Det finns en Youtubekanal vid namn DigitalRev TV som ibland brukar köra en utmaning, "Pro Photographer, Cheap Camera Challenge".
Det är imponerande vilka bra bilder fotograferna brukar lyckas med och jag tror att det finns mycket att lära sig där. Exempelvis hus sport och actionfotografer lyckas med fantastiska kompositioner med en leksakskamera med sekunder i fördrökning mellan avtryck och exponering.
Självklart är kameran och tekniken viktig men fotografen är långt mycket viktigare. Jag som hobbyfotograf tycker dessutom att det är viktigt att kameran dessutom är rolig att fota med.
Min gissning är att de allra flesta använder grejer av god teknisk kvalitet, helt enkelt för att de är beroende av att leverera ett bra resultat med jämn kvalitet.
Att de sen kan skapa bra bilder med enkla kameror är ett slags bonus som beror av att de är duktiga och vana fotografer och inget de förlitar sig på för sitt levebröd.