Annons

Vad är det som gör att en kamera är en pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Jag har ofta förvånats över hur vi relaterar oss till ordet "pro" eller proffs.

Vad är det som gör att en modell anses som pro medan en annan inte gör det? Tillverkarna har en agenda medan vi användare ibland tycks ha en annan. I dag brukar vi (media och folk) oftast dela in modellerna i consumer, semi och pro. Hur skulle ni klassa CaNikons modeller? Eller för den delen Sony och Pentax? Och varför?

Måste vi klassa dem över huvudtaget?

Eller skall vi utgå från andra hållet, dvs användarbehovet? Är min kamera en pro för att jag använder den som ett verktyg i mitt arbete trots att jag bara har en D3100 eller 600D.

Det kanske bara är så att vi svänger oss med dessa fina termer bara för att det är enkelt att dela in modellerna i olika klasser? Kanske skulle kunna döpa om klasserna till 1, 2 istället för dagens namn

Det har väl ibland funnits en handledning att etikettera verktyg som yrkesverktyg, men inte så ofta. Däremot finns det nog anledning att peka ut "nybörjar"-modeller, om det inte redan syns på priset.

Jag tycker inte att etiketterna är i vägen. Låt marknadsavdelningarna hållas, så länge de inte ställer till värre saker!

Per.

Måste vi klassa dem över huvudtaget?

Eller skall vi utgå från andra hållet, dvs användarbehovet? Är min kamera en pro för att jag använder den som ett verktyg i mitt arbete trots att jag bara har en D3100 eller 600D.

Det kanske bara är så att vi svänger oss med dessa fina termer bara för att det är enkelt att dela in modellerna i olika klasser? Kanske skulle kunna döpa om klasserna till 1, 2 istället för dagens namn

Förstår inte riktigt vad du tycker är problemet med att vissa modeller kallas för "pro". Som kund tycker jag själv att jag blir hjälpt av att få varor jag vill köpa klassade. Om jag tex letar efter ett verktyg att använda i mitt arbete så letar jag självklart först bland de modellerna som är klassade som "pro". Det spar ju tid om inte annat. Utgår ifrån att detta gäller alla yrken, inte bara fotografer.

Håller inte med om att det skulle handla om "fina termer". De flesta prokameror är robustare, bättre tätade för väder och vind, anpassade för fler tillbehör osv. På samma sätt som en bra såg eller borrmaskin för en hantverkare.

Om du som yrkesfotograf använder en instegsmodell i ditt dagliga arbete så påverkar ju inte det klassningen av kameran. En enklare modell är fortfarande samma enkla modell. (Dessutom skulle jag som bildköpare bli en smula misstänksam om fotograferna jag anlitar inte har proffsverktyg).

/ Kalle

du kan klart som yrkesutövande fotograf använda vilka grunkor som hellst. det gör kanske inte prylen till mer eller mindre pro än vad tillverkaren benämnt den till och det kanske dessutom är helt irrelevant ifall du plåtar med en pro produkt eller inte. slutresultatet räknas bestämmer din yrkeskunskap.

det som pro hus och linser oftast står för är att dom är utvecklade för behov och krav som yrkesfotografer och dom som lägger stora påfrestningar på produkterna kräver. en yrkesfotograf använder sina greijer i bästa fall 8h om dan och kanske till och med i extrema förhållanden. ett slitage och krav på prestanda som amatör eller hobbyfotografer sällan har behovet för. dom produkterna har en specifik målgrupp. men det finns flera yrkesfotografer som upplever att dom inte har behoven för dessa specs och väljer att köra en billigare modell som fullföljer deras behov. något så många amatörer kunde ta en lektion i :)

tyvärr har pro fått den stämpeln att det är det man ska ha, resten är för nybörjare och det vill ju ingen vara :)

Bara att instämma i att pro-kameror är gjorda för en högre grad av användning. En slutare exempelvis som håller längre, knappar och joystickar som tål hårdare bruk. Batterier med en laddning som håller längre.

Skillnaden kan också vara att konsumentmodellen har egenskaper som pro-modellen saknar, och tvärtom. Inbyggd blixt hamnar sannolikt inte på proffsmodellen. Olika typer av anslutningar till exempelvis blixtar och datorer finns inte i lika hög grad på den billigare kameran.

Förstår inte riktigt vad du tycker är problemet med att vissa modeller kallas för "pro".
/ Kalle

Inget problem alls faktiskt. Bara att diskussionerna förvånar mig ibland. Har faktiskt större förståelse för att och hur våra tillverkare klassar sina modeller (tex för medlemsskap i NPS, CPS etc) än hur media och vi konsumenter gör det.

Bara att instämma i att pro-kameror är gjorda för en högre grad av användning. En slutare exempelvis som håller ......

Självklart bygger tillverkarna kamerorna olika beroende på tänkt målgrupp. Inget konstigt i det. Precis lika självklart kan CaNiPeSo marknadsavdelningar göra andra val när de marknadsför sina produkter och deras serviceorganisationer ytterligare ett annat val för produkter som kvalificerar dig som medlem i NPU/NPS.

Men varför klassar pöbeln D300 som semi medan D700 kan hamna i vilken som helst av kategorierna och D3/D2 hamnar i pro? Eller för den delen 5D vs 7D vs 1D etc.

Vad är det som gör att en kamera är en pro?

Det som håller i kameran. Den som vet hur man tar en bild ur en intressant vinkel. Den som vet NÄR hon/han ska trycka på avtryckaren för att fånga "det där ögonblicket". Den som vet hur man bildbehandlar. Thats it. Sensorerna skiljer det inte mycket på idag. Du får i stort sett lika bra bildkvalite oavsett om du köper en instegskamera eller en FF kamera - sålänge du kan din bildbehandling dvs.

Självklart bygger tillverkarna kamerorna olika beroende på tänkt målgrupp. Inget konstigt i det. Precis lika självklart kan CaNiPeSo marknadsavdelningar göra andra val när de marknadsför sina produkter och deras serviceorganisationer ytterligare ett annat val för produkter som kvalificerar dig som medlem i NPU/NPS.

Men varför klassar pöbeln D300 som semi medan D700 kan hamna i vilken som helst av kategorierna och D3/D2 hamnar i pro? Eller för den delen 5D vs 7D vs 1D etc.

5d vs 7d vs 1d

1d är i alla avseende en "pro". 5d däremot har jag många gånger funderat vad som gör den till pro? en FF ensam gör inte en kamera till pro, konstruktionsmässigt är inte 5d en pro på långa vägar, af är en sämre konsumentvariant. kanske den blivit pro eftersom så många yrkesfotografer valt att använda den? vem vet.

Snarare för att motivera prislappen.
Speciellt gamla 5D är en tämligen medioker kamera med en utmärkt, och dyr, sensor i. Eller medioker kanske är fel ord, men den är på ungefär samma nivå som 20D/30D, och det är ingen som blir upphetsad av dem idag.

Även 5D Mark II har medelmåttiga specifikationer, bortsett från sensorn. Jo, den är bra på video också, sådant det nu fungerar med en spegelreflex.

Pro betyder väl i sammanhanget helt enkelt gjord för yrkesmässig användning. Det betyder alltså att den tål dagligt slitage, fungerar under yrkesmannens förhållanden, mm, mm. Men också att den presterar det resultat som yrkesmannen kan förvänta sig.
Det betyder egentligen att trots att den är dyr så blir den billigare i längden för den som sliter dagligen och hårt på sina verktyg, och lever på sitt värv. Precis som i alla branscher där yrkesmän använder verktyg och maskiner.

Att det sedan finns en stor skara amatörer som också gillar justa prylar gör väl ingenting. Även amatörer kan svära eder över verktyg som inte funkar när de ska eller inte ger det resultat de borde.

Jag tror ändå att kamerabranschen är förskonad från värsta skiten. Värre är det om man tittar på borrmaskiner, cirkelsågar och annat för hemmafixaren. Där är det enorma skillnader på vad instegsmodellerna presterar och håller jämfört med yrkesmaskiner. Trots att det kanske bara skiljer två eller tre gånger i pris så håller yrkesmaskinerna 10, 20 eller 30 gånger längre, och fungerar som de ska hela tiden.

Behövs det en etikett för att skilja ut yrkesmaskiner? Kanske inte? Yrkesmannen vet ju ändå vad han ska köpa. Han går på erfarenhet och ser vad kollegorna använder.
Det kanske är så att etiketten ska användas just för att locka fler konsumenter till dyrare prylar?

Petter ...

Behövs det en etikett för att skilja ut yrkesmaskiner? Kanske inte? Yrkesmannen vet ju ändå vad han ska köpa. Han går på erfarenhet och ser vad kollegorna använder.
Det kanske är så att etiketten ska användas just för att locka fler konsumenter till dyrare prylar?
Petter ...

Fast det finns väl sådana etiketter även på verktyg.
Bosch Blå - Pro
Bosch Grön - Amatör (iofs i övre prisklassen för amatörer, men inget för yrkesmän)

Jag tror du slår huvudet på spiken när du pratar om hållbarhet/tillförlitlighet.
Pro-varianter skall hålla att använda 8h/dag 365 dagar/år i 5 år ~15 000 timmar.
Amatörprylar skall hålla för 80 timmar/år i 5 år ~400 timmar.
Sen kan (men är inte alltid) funktionalitet och prestanda vara samma mellan Pro och amatörmodeller. (Bosch Blå skruvdragare är inte snabbare eller starkare än de Bosch Gröna, men de håller längre, mer stål / mindra plast).

Ännu tydligare blir detta om man köper motorer. En marin diesel för yrkesbåtar dimensioneras för att gå 16h/dag i 10 år, fast konsumentmodellerna beräknas gå ca 80h per år i 10 år. Det är därför du kan få en 1000hk 12l Volvodiesel till din privatbåt, men motsvarande 12l Volvodiesel endast finns som 700hk till yrkesbåtar (mindre trimmade, men håller längre) och kanske bara som 500hk till lastbilar.

Det är därför du kan få en 1000hk 12l Volvodiesel till din privatbåt, men motsvarande 12l Volvodiesel endast finns som 700hk till yrkesbåtar (mindre trimmade, men håller längre) och kanske bara som 500hk till lastbilar.
Jag, som inte på något sätt är expert på båtmotorer men har jobbat med att bygga och att bygga om volvos lastbilsmotorer till penta-motorer, har svårt att tro att en 12l bara med lite trim skulle ge tusen häst. Är det verkligen så?
Jag ifrågasätter dig inte, är bara nyfiken.

Senast ändrad:
Jag, som inte på något sätt är expert på båtmotorer men har jobbat med att bygga och att bygga om volvos lastbilsmotorer till penta-motorer, har svårt att tro att en 12l bara med lite trim skulle ge tusen häst. Är det verkligen så?
Jag ifrågasätter dig inte, är bara nyfiken.

Nu var det länge sedan jag var på Volvo, men enligt
http://www.volvopenta.com/volvopent.../C_DIESEL_INBOARD/Pages/p_diesel_inboard.aspx
så får man i alla fall ut 900hk ur D13 (samma motor som i FH12). Jag har för mid det var mer tidigare. Dock får man se "trimma" ut ett vidare perspektiv. Andra avgaskrav, kylning, ljuddämpning.

Det finns i princip inga gränser för effektuttag, men marginalerna blir mindre när det gäller livslängd, servicebehov, tålighet för bränslen mm. Ett yrkesfartyg skall kunna gå på maxeffekt i flera dygn i sträck, en fritidsbåt några minuter...

Det som håller i kameran. Den som vet hur man tar en bild ur en intressant vinkel. Den som vet NÄR hon/han ska trycka på avtryckaren för att fånga "det där ögonblicket". Den som vet hur man bildbehandlar. Thats it. Sensorerna skiljer det inte mycket på idag. Du får i stort sett lika bra bildkvalite oavsett om du köper en instegskamera eller en FF kamera - sålänge du kan din bildbehandling dvs.

Så en instegskamera få samma byggkvalité,tätning,slutarlivslängd mm som kännetecknar en kamera som tillverkaren klassar som semi-pro/pro(gjord för yrkesbruk) om det är en duktig fotograf som håller kameran?? Blir en tex D3x en instegskamera då om jag sätter den i händerna på min mor som inte är ett dugg intresserad,kunnig mm när det gäller fotografering??

Naee det du beskriver har inget med hur kameran är byggd eller klassad utan är en beskrivning på vad som kännetecknar en bra fotograf.

Det kanske största (förutom byggkvalitet och stabilitet) som skiljer är just att en kamera ur "pro"-sortimentet SKA ge fotografen möjlighet att ta bilden när fotografen VILL att bilden ska tas.

Ett par exempel:
1) AF-inställningarna ska gå att kontrollera så att kameran gör det man vill att den ska göra, inte att den gör vad DEN vill göra. Detta ställer krav på UI och firmware.
2) Exponeringsmätningen och AF ska samspela så att fördröjningen mellan avtryck och slutargång alltid är konstant. Något som typiskt sett aldrig sker med en "instegskamera" om inte förhållandena är optimala (massvis med ljus, förfokusering). Detta ställer ganska höga krav på processorerna som sköter detta och drivningen av spegel/slutarmekanismer.
3) AF ska funka även i dåligt ljus, helst med samma hastighet som i bra ljus. Så är det i stort sett aldrig på en mellanklass/instegskamera.
4) Sökaren ska vara behaglig (stor, ljus, INGEN bildfördröjning (EVF), och ha kort "blackout" under spegelgången. Detta kostar, då optiken i sökaren inte är gratis. Och en stabilare spegel/slutargång kräver grövre och starkare material, lägre toleranser i monteringen och starkare motorer. Detta är inte heller gratis.
...............

Det finns inget värre än att stå med en kamera som "segar" när det verkligen är bråttom, och man måste ta bilderna. Är du hobbyfotograf finns det egentligen inget "måste", bara ett "vill". Det är en ganska stor skillnad, vilket ändrar prioriteringarna i vad man kan tänka sig att betala extra för ganska mycket.

Tidigare nämndes inbyggd blixt i tråden. Jag tror att den största anledningen att inte proffshusen har inbyggd blixt, eller vridbar display är att det är rörliga delar som sticker ut och kan haka fast i saker, och därmed riskeras att brytas sönder.

I övrigt är det som flera andra skrivit framför allt hållbarhet och tillförlitlighet som kännetecknar proffshusen. Bildkvaliteten behöver inte vara bättre än konsumentkamerorna, men är förmodligen mer konsekvent tack vare mycket snävare toleranser i mekaniken.

Fast det finns väl sådana etiketter även på verktyg.
Bosch Blå - Pro
Bosch Grön - Amatör (iofs i övre prisklassen för amatörer, men inget för yrkesmän)
...

Absolut. Visst finns etiketterna även i andra branscher. Men det är inte alltid uttalat som i DSLR-branschen..
Black and Decker exemeplvis har ju valt att sätta ett helt annat märke på sina lite bättre grejer (DeWalt). Medan andra märken som Metabo helt enkelt inte finns som leksaks-varianter.
Inom Electrolux-koncernen har man olika varumärken för olika prisklasser. I grunden samma maskin kan heta Zanussi, Husqvarna eller Electrolux beroende på vilket prissegment man vill sälja i.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar