ANNONS
Annons

Vad är det för skillnad på Fuji GX680 III och Fuji GX680 IIIS

Produkter
(logga in för att koppla)

Scholss

Medlem
Spanar lite på en Fuji GX680 III men det finns tydligen en modell som heter Fuji GX680 IIIS också. Någon som vet vad det är för skillnad på dessa? Har försökt att googla fram det, men hittar ingen info.

"Lighter and more compact than the GX680 III Professional, the GX680 IIIS retains all the benefits of this generation of cameras with the sole exception of bellows movements."
http://www.jafaphotography.com/fuji_gx680s.htm

GX680 III känns galet stor och klumpig (var och tittade på en sån en gång) så att de gjorde en mer kompakt variant känns inte helt ologiskt...

Betänk noga storleken av dessa monster. Det är kameror för användande på stativ, nästan helt uteslutande. Alltså för reprofoto, studio och eventuellt landskap där man har gott om tid på sig att mecka och ställa upp prylarna.
Många av de befintliga objektiven är också relativt ljussvaga, så de riktar sig nog till den som bländar ner ordentligt för fullt skärpedjup.

Säkert en rolig kamera att jobba med, Helt batteriberoende + dyra batterier som räcker kort tid, Jag har själv genom åren sneglat på denna best men dragit mej pga dyra delar, extra mag. mm, problem batterier och med det ena o det andra. Många är lyriska som jobbar med den i natur eller arkitekturfoto. Stativkamera, inte ens jag står så länge o plåtar med en 4,5 kilosbest. :) Spegeluppfällning är ett måste, stor som en hallspegel så den ruskar ordentligt.

Nu finns det ju en hel del på ebay till hyfsade priser så du kan ju slå till om suget finns...
Det finns rätt mycket info på nätet om man letar och du bör nog läsa lite vad användarna har för erfarenheter.

Säkert en rolig kamera att jobba med, Helt batteriberoende + dyra batterier som räcker kort tid, Jag har själv genom åren sneglat på denna best men dragit mej pga dyra delar, extra mag. mm, problem batterier och med det ena o det andra. Många är lyriska som jobbar med den i natur eller arkitekturfoto. Stativkamera, inte ens jag står så länge o plåtar med en 4,5 kilosbest. :) Spegeluppfällning är ett måste, stor som en hallspegel så den ruskar ordentligt.

Nu finns det ju en hel del på ebay till hyfsade priser så du kan ju slå till om suget finns...
Det finns rätt mycket info på nätet om man letar och du bör nog läsa lite vad användarna har för erfarenheter.

Det blir väl containerfrakt om man beställer en sån från USA :)

Skämt åsido så var jag väldigt sugen ett tag, sen när jag tittade på den och insåg att jag aldrig skulle orka släpa med mig den ut och i princip aldrig fotar i studio så släppte jag tanken. Jag tänkte ha den till landskapsfoto i så fall, men... Sen tittade jag på en Mamiya RZ och insåg att även den var lite väl. Till slut blev det en Mamiya 645 och den passar mig bättre. Den är flexiblare och tillbehören är hyfsat lättillgängliga och är inte så fasligt dyra. Helst ville jag ha en Mamiya 7II, men de är för dyra.

En sådan här kamera köper man inte för att den skall vara smidig så dem argumenten emot blir ju näst intill fjantiga.
Man köper den för tilt, shift och swing.
Det jag har hört om den annars är att den ALLTID fungerar. TIll motsats mot Hasselbladarna som han ägde som alltid strulade på ngt sätt.

En sådan här kamera köper man inte för att den skall vara smidig så dem argumenten emot blir ju näst intill fjantiga.
Man köper den för tilt, shift och swing.
Det jag har hört om den annars är att den ALLTID fungerar. TIll motsats mot Hasselbladarna som han ägde som alltid strulade på ngt sätt.

Tja, fjantigt och fjantigt. Man ska nog mest vara medveten om vad det är man köper. Jag har alltför ofta köpt grejer som jag sen aldrig har använt. Kameran är säkert utmärkt för det den är tänkt att användas till.

Tja, fjantigt och fjantigt. Man ska nog mest vara medveten om vad det är man köper. Jag har alltför ofta köpt grejer som jag sen aldrig har använt. Kameran är säkert utmärkt för det den är tänkt att användas till.
Du behöver inte ta åt dig Mattias, för jag började skriva mitt inlägg innan ditt fanns :)

Och sedan så har du varken tilt eller shift eller swing.

mmmmm en Mamiya 7 hade inte varit så dumt... eller 2 Fuji 6x9 men de är för dyra.

Du behöver inte ta åt dig Mattias, för jag började skriva mitt inlägg innan ditt fanns :)

Och sedan så har du varken tilt eller shift eller swing.

mmmmm en Mamiya 7 hade inte varit så dumt... eller 2 Fuji 6x9 men de är för dyra.

Jag tog inte åt mig, jag ville bara förklara hur jag tänkte. Jag har alltför stor vana vid att köpa saker som jag aldrig får användning för :) Speciellt vad gäller rätt smala produkter är det ju en risk...

Mamiya 7 har jag varit sugen på länge men den går ju aldrig ned i pris... Jag har aldrig sett någon till ett attraktivt pris. Speciellt inte när man betänker skräckhistorierna jag har hört om byggkvalitén...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar