Annons

Vad är det för filter jag har hittat?

Produkter
(logga in för att koppla)

coolfredde

Medlem
Hejsan,

Hittade här hemma ett gammalt 58 mm sunpak filter som passade utmärkt på mitt kitobjektiv till 400d'n. Det enda felet är ju att jag inte har en aning om vad det kan tänkas vara för filter så nu vänder jag mig till er i hopp om svar!

Texten på filtret lyder
SUNPAK 58mm 1A JAPAN

Bild på filtret:
IMG_1612-1.jpg
 
Aha, tack så mycket. Är Nybörjare på det här med filter så när jag gjorde en googlesökning kändes det som grekiska för mig. Är 1A alltid skylightfilter? Är det en universalbeteckning för skylightfilter?

Tack för hjälpen!
 
Spramdoctor skrev:
En snabb google sökning: http://www.google.com/ på sunpak 1a visar:
"Skylight 1A
Eliminates unpleasant bluish tint caused by reflected blue sky light and ultraviolet rays in sunny outdoor photography. Can be used at all times to protect the front surface of any lens from dirt, fingerprints, and scratches."

Se http://www.aifo.se/bwf/uvfilter.htm för en beskrivning på svenska.

Ska helst inte användas i kombination med andra filter för då får man lätt vinjettering.

I motljus får man dessutom två extra reflexer med på bilderna. Så antireflexbehandlingen är viktig.
 
Ok, tack för alla svar!

Är det rekomenderat att alltid ha det sittandes på objektivet eller är det bara i vissa särskilda situationer som man använder skylight? Enligt sidan tidigare länkad i tråden stod det i och för sig att man alltid ha det på.
 
paco skrev:
Det finns objektivlock också för att skydda frontlinsen :)

Det blir så mörka bilder med objektivlocket på.
Kan säga jag är ganska glad över mitt 77mm UV som jag använder på mitt 70-200VR. Det har skonat frontlinsen från både saltvattenstänk (kristallbildning) och motocross-skvättande grus.
 
Eveningstar skrev:
Det blir så mörka bilder med objektivlocket på.
Kan säga jag är ganska glad över mitt 77mm UV som jag använder på mitt 70-200VR. Det har skonat frontlinsen från både saltvattenstänk (kristallbildning) och motocross-skvättande grus.

Har du bytt 77mm filtret eller kör du vidare med samma?
 
Jag kör på men funderar på ett nytt. Saltet tar jag med rinnande vatten så det är lugnt.
Har dock lyckats få ett jack i det, vet ej av vad.
 
Men till vad lämpar ett skylightfilter sig till? Alla olika typer av bilder eller bara ngn speciell genre? T. ex porträtt eller natur osv.
 
För att få naturligare färger vid utomhusfotografering. Tar bort lite blåstick och ger lite varmare färger (ett skylight är svagt rosa-färgat). Ungefär som ett UV-filter med andra ord men som sagt svagt rosa-färgat också. Du kan ju provskjuta några bilder och tycker du inte att det är någon skillnad eller att det faktiskt blir bättre bilder så kan du ju låta det sitta på i fortsättningen också.
 
Eveningstar skrev:
Jag kör på men funderar på ett nytt. Saltet tar jag med rinnande vatten så det är lugnt.
Har dock lyckats få ett jack i det, vet ej av vad.

De flesta "kör vidare" år efter år vilket gör att man undrar vilken nytta filtret egentligen gjort.
 
iSolen.se skrev:
De flesta "kör vidare" år efter år vilket gör att man undrar vilken nytta filtret egentligen gjort.

Lättare att sälja objektivet utan jack i frontlinsen, om man skulle vilja det.
Sen om man fotar svåra motsljusbilder så kan man skruva av filtret.
 
Jag har provat såväl skylight som UV och jag upplever ingen som helst skillnad på färgåtergivningen jämfört med utan filter. Detta gäller för digitalfoto, för analogt är det skillnad.Viss försämrad skärpa kan jag däremot se vid långa bränvidder.

Numera sitter alltid ett UV-filter på i syfte att skydda linsen. Hitills har det räddat en frontlins och ett filterfäste för mig, i samband med ett tappat objektiv då motljusskyddet inte var på (objektivbyte). Nu kostade reparationen totalt ca 1300:-, inkl nytt filter. Det får man nog inte frontlinsen för ens...
 
Arne S skrev:
Jag har provat såväl skylight som UV och jag upplever ingen som helst skillnad på färgåtergivningen jämfört med utan filter. Detta gäller för digitalfoto, för analogt är det skillnad.Viss försämrad skärpa kan jag däremot se vid långa bränvidder.

Numera sitter alltid ett UV-filter på i syfte att skydda linsen. Hitills har det räddat en frontlins och ett filterfäste för mig, i samband med ett tappat objektiv då motljusskyddet inte var på (objektivbyte). Nu kostade reparationen totalt ca 1300:-, inkl nytt filter. Det får man nog inte frontlinsen för ens...

Ska inte flama debatten men vanliga försäkringar täcker stora skador så då hamnar du på 1300 i alla fall. Skylights/UV filter är "evil", bortkastade pengar och försämrat foto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.