Annons

Vad är det för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
SunKi skrev:
Du tappar två steg med en 2x-konverter, så att ett objektiv med 4 som största bländare blir f8..
4 -> 5,6 -> 8

Leta på begagnatmarknaden är mitt tips, jag köpte en begagnad Tokina ATX 80-200 f/2,8.. med en 2x konverter för 3000:-

En ljusstark och hyffsat bra glugg, blir 400/5,6 med konvertern.

Ok, tackar...

Köpa begagnat går ju, men problemet för mig i allafall, är ju att veta vilka objektiv som är bra...

Vad har Sigma/Tokina och de andra tillverkarna för nåt bokstav, eller annan märkning på proffsobjektiv? Canon har ju "L"..

Ska du ha ett objektiv för småfåglar så är det ett EF 300/4L du ska ha.. Det hittar du begagnat för ca: 6000:- Riktigt skarpt och fungerar utmärkt med en 1.4x extender vilket ger 420/5.6 (+ då FOV Crop, dvs 672mm)

Ett bra 28-70 är sigmas EX 28-70/2.8, kostar väl en 3500:- hos björns foto och video just nu.

Bildexempel EF 300/4L + EF 1.4x

Johan: Sigmas lite bättre serie heter EX, Tokinas heter ATX, Tamrons heter SP..

Kan hålla med Jeppe om Sigma EX 28-70mm f/2,8.. den är trevlig både byggmässigt och optiskt..
Har ett själv..

Ett tips är att kolla på photodo.se
Dom har MTF-tester.. där man testat optik.. rätt många objektiv finns med där, dock inte många nyare, tror dom slutat testa.

5 är det bästa ett objektiv kan få, och 0 det sämsta.. jag skulle inte köpa ett objektiv som har mindre än 3.. men det är ju jag det.

http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Finns det ett objektiv du är intresserad av, kolla upp om du hittar ett MTF för det först.

Nästa sak att titta på är ljusstyrkan, dvs största bländaren.. ofta är det så att ljusstarka objektiv är mer kvalitativa (inte alltid på de lägre bländartalen dock) än de ljussvaga objektiven.. har oftast bättre byggkvalitet också.

Jag köpte några ljussvaga objektiv till att börja med, tills jag hade råd att köpa ljusstarkare och skarpare optik, nu har jag bytt ut alla ljussvaga zoomar i väskan, har bara ljusstarka och hyffsat skarpa objektiv.

Ett tips är att du står ut med ditt nuvarande objektiv tills du har råd att köpa något fint..
Istället för att hafsa till med något halvdant..

Jesper - 300/4L är säkert bra, men jag vill helst ha ett zoomobjektiv... Vet inte om det bara är jag som är envis, men jag tycker nog zoom skulle vara bättre att ha...

Björn - ok, då vet jag det.. Har ett Tokina ATX PRO 28-70/2.6-2.8 men den verkar inte helt 100% kompatibel med min 10D.. har hänt att jag har fått ERR99 ibland med det.. Sen så är det back-focus problem på det som jag har.. (därför jag vill ha ett nytt 28-70)

Så Sigman ska vara bra då? kollade på Photodos hemsida, men jag kan ej se MTF-kurvorna, fungerar det för er andra? (Länk till testet på Sigma EX 28-70/2.8

Jag skulle ju ha råd att fixa ett nytt objektiv, som Canon EF 70-200/4L, men kan inte bestämma mig vilket jag behöver först, 70-2(300) eller 28-70...

När jag köpte min första Canon EOS, ingick 75-300 IS som jag fotade med i naturen. Den är ok upp till 200 mm, men sen är den kass. Jag inhandlade genast en begagnad 300/4L med 1,4x och skillnaden är enorm! Jag lovar dig att du hela tiden kommer att ha ett zoomobjektiv i 300-läget eller mer, när du är ute efter vilda djur.

Canon har annars 100-400/4,5-5,6L IS som nog inte är helt galen, men har inte provat den själv. Den är dock inte så billig.

BTW, numera har jag EOS 30 samt D30 till mina objektiv.

Fredde_67 skrev:
När jag köpte min första Canon EOS, ingick 75-300 IS som jag fotade med i naturen. Den är ok upp till 200 mm, men sen är den kass. Jag inhandlade genast en begagnad 300/4L med 1,4x och skillnaden är enorm! Jag lovar dig att du hela tiden kommer att ha ett zoomobjektiv i 300-läget eller mer, när du är ute efter vilda djur.

Canon har annars 100-400/4,5-5,6L IS som nog inte är helt galen, men har inte provat den själv. Den är dock inte så billig.

BTW, numera har jag EOS 30 samt D30 till mina objektiv.

Ok.. jag har lagt ut en köpesannons här på fotosidan, få se om nån "nappar" på den..
Mailade även 2st som hade 300/4L till salu, fåse vad det blir.. om inte annat så kan man ju alltid testa den, märker man sen att den inte passar för det jag fotar så kan man ju sälja bort den igen, priserna lär ju inte sjunka så fort på dom?
Vad är rimlig summa att betala för en begagnad 1,4x Canon Extender? 2-2500:- ?
Och för 300/4L 6-7000:- ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar