Annons

Vad är det för fel på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
själva påfågeln är rätt exponerad, men allt anant är kraftigt överexponerad. Varför P läge? Utan att veta vad du har haft för bländare tycker jag spontant det verkar vara för liten bländare.

Kör du i P kan du lika gärna köra "grön fyrkant"

Prova Tv, Av eller M

Om det är snyggare teckning av fjädrarna utan att bränna ut bakgrunden du är ute efter så är det ljuset som är fel. Påfågeln befinner sig dels i skugga och dels i sin egen skugga medan bakgrunden får dels solljus och dels himmelsljus. Bakom dig verkar det inte finnas något som reflekterar ljus i någon större utsträckning.

Se till att du har med- eller sidoljus. Ju mer sidoljus, desto kraftigare modellering. Kan du få påfågeln att vara vänd mot en ljus himmel får du en mjuk och fin teckning.

Kamerainställningarna är det nog inget fel på.

Det är inget fel med bilden. Möjligen är den aningen ljus (sitter på en okalibrerad skärm på jobbet). Kameran gör inga underverk i P-läget. Den mäter ljuset så gott den kan. Kameran har valt inte för liten, utan för stor bländare, eller för lång slutartid. Lär dig använda och tyda histogrammet som visas på LCD-skärmen.

Vilket programval du väljer har föga att göra med exponeringen, oavsett vad du hade valt, så hade kameran exponert bilden sådär. Du måste istället aktivt lära dig att använda exponeringskompensationen vid svårare ljussituationer.

Du kan även pröva att använda mjukare kontrast. Använd olika parametrar. Ibland räcker det att skifta mellan parameter 1 och 2. Du kan även ställa in egna parametrar, kolla i boken hur man gör.

Om kontrasten är för hög så klarar ingen exponering av att teckna ut både ljusa och mörka partier i bilden.

Överexponerad, utfrätt, hemsk bakgrund, för långt ifrån...ärligt, en aspirant till p-korgen :)
Mvh/Gunte..

Den där effekten får jag ibland när jag fotat med spot-mätning och valt den mörkaste delen att mäta på, allt annat blir överexponerat. Kan det ha hänt här? Den är ganska mörk i mitten...

Kalle_B skrev:
själva påfågeln är rätt exponerad, men allt anant är kraftigt överexponerad. Varför P läge? Utan att veta vad du har haft för bländare tycker jag spontant det verkar vara för liten bländare.

Kör du i P kan du lika gärna köra "grön fyrkant"

Prova Tv, Av eller M

Där har du fel Kalle även om jag vet att du gilalr att vara lite provokativ. Det går inte att jämföra P och grön fyrkant. I P-Läget kan jag styra ALLT manuellt OM jag vill.

(Blixt, ISO och ändra bländare tex)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar