Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är definitionen på en frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

toby1

Medlem
När kan man betrakta sig som en frilandfotograf? Är det när man börjar tjäna pengar på sina bilder eller vad är definitionen? Vore tacksam om någon kunde förklara för mig ?
 
Du fotograferar yrkesmässigt.
Du är inte anställd utan har en egen firma och får uppdrag av kunder.

Du kan vara porträttfotograf, pressfotograf, modefotograf och så vidare. Du är inte anställd helt enkelt.

Då är du frilansfotograf.
 
Måste man ha egen firma eller räcker det med att man säljer bilder till personer/företag/föreningar osv. för att kalla sig frilansfotograf?

MVH Björn Westergren
 
Man kan la kalla sig vad man vill bara man är övertygande. ;)
Jag uppfattar frilansfotograf som en som har foto som huvudsaklig sysselsättning utan att vara anställd. Blir ju svårt att göra det kanske utan att ha egen firma.
 
Vi tycks ha ett behov av att allt ska vara definierat....

En frilansfotograf är någon som utan anställning får betalt för sina bilder enligt min mening. Ganska bred tolkning alltså.
 
När jag skrev egen firma glömde jag bort att det finns de som inte är egenföretagare.

Man bestämmer själv om man är frilansfotograf. Jag tycker dock att uppdragen skall vara någorlunda återkommande. Om jag är amatörfotograf och har sålt tre bilder från de två utställningar jag haft skulle jag inte kalla mig frilansfotograf. Däremot om jag gärna fotograferar hästar och då och då ringer telefonen från någon som vill köpa bilder till ”Hounds & Dogs”, då kallar jag mig frilansfotograf.

En lustig fråga jag får några gånger per år är: ”har du studio eller är du frilans”?

Undrar alltid vad jag skulle svara om jag faktiskt hade en studio?
 
mipert skrev:
En lustig fråga jag får några gånger per år är: ”har du studio eller är du frilans”?

Jag brukar få frågan om jag jobbar på tidning eller om jag är frilans (sagt med lite förakt). Det tycks som en del arrangörer är lite trötta på amatörer som kallar sig frilansare.

Tur att man jobbr på tidning... :)
 
Men jag som pluggar heltid och blir inringd då och då för att backa upp nån fotograf som inte hinner med eller är sjuk!?

Jag tjänar ju pengar, men det är kanske 2 ggr per månad!
 
Jag skulle kalla det frilansande. Eller varför inte vikarierande... :)

Det är inte så viktigt det här med titulerandet. När man är ute och plåtar så brukar man ju säga vem man har som uppdragsgivare. Folk bryr sig inte om hur ofta du plåtar eller om du är anställd eller frilans.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.