ANNONS
Annons

Vad är bra bildkritik?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Ofta när bildkritik debatteras här på sidan handlar det om vad som är dålig bildkritik (vilket förstås också är en nödvändig diskussion). Men vad är egentligen bra bildkritik? Finns det några duktiga kritiker här på sidan som är värda att hålla ögonen på lite extra? Finns det bildkritiker i andra sammanhang som är värda att läsa?

mvh

Johnnie

smaken är ju som bekant delad, precis som.. ja du vet.

Se t ex på filmkritiker, jag tycker sällan som de tycker. De ger de längsta och tråkigaste dramorna högsta betyg. För mig känns det som någon kulturell upphöjning av sig själv i sitt eget kunnande om vad som är bra och dåligt så för mig passar det inte alls. Det finns inte en filmkritiker som JAG tycker är bra.

Så nu till ämnet 8)

För min del så är bildkritik något väldigt individuellt. Jag använder mina inspirationskällor som kritikreferenser. Med andra ord så lyssnar jag på de som har den smaken jag förerdrar mest, eftersom jag tycker att deras kunnande på just MiTT område är mest intressant.
Självklart är även all annan kritik intressant, där sätter jag också värdet själv.

dunberg skrev:
Ofta när bildkritik debatteras här på sidan handlar det om vad som är dålig bildkritik (vilket förstås också är en nödvändig diskussion). Men vad är egentligen bra bildkritik? Finns det några duktiga kritiker här på sidan som är värda att hålla ögonen på lite extra? Finns det bildkritiker i andra sammanhang som är värda att läsa?

mvh

Johnnie

Här finns det iaf lite läsning om ämnet, om man vill utvecklas själv:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm

dunberg skrev:
Men vad är egentligen bra bildkritik?

Bra bildkritik är när du förstår vad kritikern menar, och du som fotograf känner att det kritikern föreslagit på en konstruktivt och pedagogiskt sätt ska du prova nästa gång. Även om kritikern i princip sågat din bild. Så skulle i alla fall jag beskriva det.
En bra kritiker och en öppensinnad fotograf skapar en dialog kring en bild som utvecklar fotografen, men även kritikern.

Re: Re: Vad är bra bildkritik?

Kijana skrev:
Bra bildkritik är när du förstår vad kritikern menar, och du som fotograf känner att det kritikern föreslagit på en konstruktivt och pedagogiskt sätt ska du prova nästa gång. Även om kritikern i princip sågat din bild. Så skulle i alla fall jag beskriva det.
En bra kritiker och en öppensinnad fotograf skapar en dialog kring en bild som utvecklar fotografen, men även kritikern.

En bra summering som jag skriver under på. Vill tillägga att det även är när fotografen förstått vad som uppfattats som bra och inte bara att "något" var bra i bilden (när det rör sig om positiv kritik).

/Johan

För mig finns det två typer av kritik som jag anser är bra:

Kritik som får mig att se något i min bild som jag inte gjort tidigare - kanske ett fel eller något som kan göras bättre. Sådan kritik utvecklar ju mig som fotograf "direkt".

Korfattade gillanden. Inte för att jag skall känna mig stöddig utan för att det uppmuntrar mig att fortsätta plåta....

det finns ett "rättesnöre" jag försöker hålla så ofta jag kan och det är att i sin kritik oxå alltid peka på bra saker i bilden samt ge tips på vad som kan förbättras i bilden.
inte alltid så lätt att hålla på men värt att nämnas i kritiken, tycker jag.
annars är det lätt att att fotografen bara slår ifrån sig den negativa kritiken.

jag tycker personligen det är omöjligt att ge konstruktiv kritik för förbättring av mer konstnärliga bilder med lite mer djup å känsla där det tekniska kommer sist i prioriteringslistan.
det är nästan alltid det tekniska eller kompositionen jag riktar kritiken mot, annat tycker jag är för svårt att ge kritik på.
det blir isf mer att berätta vad man känner när man ser bilden, och det ligger inte för mig att sätta ord på känslor så det går att förstå vad jag menar. ;o)
då blir det mest wowningar när jag gillar bilden.

Bra kritik kan vara när någon påpekar något man själv kanske inte upptäckt eller tänkt på som hade gjort bilden bättre. Kanske kompositionsmässigt eller att man skulle försökt få bort en skuggning, en annan vinkel osv.

Men visst det är ju alltid trevligt att få "Åh, vilken fin bild"-kommentarer för ens ego då. Men det är väl eg inte så utvecklande om man ska vara ärlig.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto