Annons

Vad Är En Bra Bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gepe

Aktiv medlem
tänkte prova med att testa era viljor att debattera med att komma med några hopplösa frågor:

1) Vad är en bra bild?
2) Vad tittar ni efter när ni ger en femma i betyg?
3) Vad värdesätter ni högst i en bild?
4) Vem är er favoritfotograf?
5) Varför just honom eller henne?

:D nu fick ni något att tugga på!!!

1: Det här tycker jag är en riktigt bra bild. Den greppar tag i mig direkt, dels ett mycket bra hantverk, dels en otrolig känsla.
2: Sätter aldrig betyg numera. Men om jag skulle leta femmor, skulle jag gå efter flera faktorer; känsla, innehåll, tillfälle. En fantastiskt utförd studiobild med mega-avancerad ljussättning är ju lika bra som en dokumentär bild med helt andra tekniska förutsättningar. Jag tror nog att det är den ständigt återkommande känslan som spelar en stor roll.
3: Känsla;-)
4: Har ingen speciell, Ellen Von Unverth, Bresson, Tuja Lindström, Capa, Teller, Pettersen...
5: ...och där kom den där känslan igen.

1) En bra bild är en bild som jag tagit.
2) Vem har tagit bilden? Om jag har tagit den så blir det en femma, annars inte.
3) Fotografen.
4) Favoritfotograf just nu och alltid: Jag.
5) Finns det någon annan?

Skämt åsido så är det så här:
en bra bild är hjälpt av att vara välkomponerad, välexponerad, väl-vad-du-vill. Det trista i sammanhanget är att bra bilder inte alltid är välkompnrade, välexponerade och så vidare. Generellt sett tycker jag att bilderna vinner på det, men det är inget recept man måste följa slaviskt.
Vad jag tittar efter innan jag ger en femma? Egentligen tittar jag inte efter något speciellt, jag känner. Om bilden får mig att känna att den är värd en femma så blir det en femma. Om jag känner att bilden är värd något annat så blir det något annat.
Detta hänger ihop med nästa svar: det jag värdesätter högst i en bild. Ganska viktigt tycker jag är de känsklr som bilden väcker i mig. Det låter konstigt att jag som tekniker säger så, men så är det.
Ovanstående betyder egentligen att om jag tillämpade det strikt skulle en del bilder få femmor av mig som 'alla' andra tycker hör hemma i det runda arkivet. Alltså har även denna ganska luddiga inställning till betygen undantag.

1. En bra bild är en bild som berör och tilltalar mig utan att jag stör mig på något speciellt.

2. Se punkt 1

3. Beror på vilken sortsbild det är. Kan vara ljussättning, skärpa, ljus osv. Men det jag värdesätter högst är nog att den säger mig något, se punkt 1.

4. Robert Capa

5. Han har tagit väldigt bra och tekniskt bra bilder under Andra Världskriget som intreserar mig.

Överhuvudtaget så är jag imponerad utav krigsfotografer som riskerar sina liv för att ge oss tidningsläsare runt om i världen en blick utav det mest fasansfulla utav människa skapat.

På länken
http://www.freemedia.at/
kan ni se hur många journalister som har blivit dödade år för år de senast åren.

MVH
Greve Nickon:cool:

1:En bra bild kan vara en bild där jag utan större tankemöda kan ösa trevligheter om,men också en bild som får hjärnan att bli helt nollställd och sedan börjar bygga upp en inre bild av bilden och där frågor och funderingar står på rad..
2:Ger ogärna betyg,anser att några ord ger mer "kött på benen"
3:Ungefär som svar 1..
4:Finns många, men Peter Gerdehag,Tore Hagman,JP Lahall,Hans Strand,Terje Hellesö är några av favoriterna..kort och gott,nordiska fotografer håller grymt hög klass..
5:För att dom behärskar det dom håller på med till 110 %,Gerdehag för att jag klådde honom i en macro-duell en gång,hehe..
mvh/gunte..

1) En bra bild är oftast inte så lätt att ta. Den fångar intresset och man fascineras av den omedelbart. Det kan förstås vara helt olika tycke från person till person. Som musik ungefär men vissa bilder kan de flesta kalla för "bra" eller åtminstone "ganska bra".
Det är ganska patetiskt att höra om beskrivningar vad som gör en bra bild bra. Så kallad "bildlära" och "kompositionsteknik" ger jag inte 1 öre för.
2) Allt, men framför allt ögonblicket, att den är tagen i rätt tusendel av sekunden tex. Om den ex. är lite oskarp kan annat ändå väga upp den till en femma.
3) Ögonblicket.
4)-
5)-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar