Jag kan hålla med Tor om att det är en helt irrelevant kommentar att skriva "Snygg tjej" eller något liknande. Precis lika irrelevant är det att skriva "Snygg solnedgång", eller att under en bild av en röd ros skriva "Det är en vacker röd ros". Det kommenterar inte den fotografiska bilden, utan valet av motiv.
Nu är detta en stark generalisering; går det att kommentera den fotografiska arbetet och den fotografiska bilden utan att också ta hänsyn till själva motivet? I viss mån hänger det ju ihop, men en bild på en solnedgång är inte bra bara för att solnedgången är snygg. Det måste till komposition, rätt exponering o s v, även om solnedgången i sig är ett viktigt element. Samma med modellbilder, även om jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att modellens "skönhet" är mindre viktig än solnedgångens för ett lyckat bildresultat. Ett porträtt på en "mindre vacker" människa kan vara väl så intressant (i längden mer intressant i mitt tycke), i betydlig större usträckning än en ack så välkomponerat bild på en riktigt tråkig och färglös solnedgång.
Citat från "regler för bildkommentarer":
Undvik kommentarer i stil med "Snygg!"
Det ger inte så mycket till fotografen för att han/hon skall utvecklas.
...och jag håller med. Om man kommenterar "Bra bild! Snygg modell!", vad är det då man kommenterar? Betyder det att bilden var bra genomförd? Att exponering, pose, bakgrund, ljussättning och annat var jättebra? Eller betyder det helt enkelt att modellen var snygg, fast bilden ur ett strikt fotografiskt perspektiv kanske var ganska alldaglig, en dussinvara vars enda kvalitet låg i motivvalet. Precis som med en hastigt ivägslängd bild på en vacker solnedgång, helt utan tanke på komposition? Är det utvecklande för fotografen?
Alla har vi olika syften med att kommentera och jag kan bara tala för mig själv, men mitt kommenterande har två målsättningar:
- Utveckla mitt eget bildseende för att på så sätt bli mer medveten under mitt eget fotograferande
- Hjälpa andra fotografer att utvecklas på samma sätt
[/list=1]
Att ge kommentaren "Snygg bild!"/"Snygg tjej"/"Snygg blomma"/... utvecklar varken mig eller fotografen.
Fast även jag syndar, jag är ganska säker på att jag någon gång har lämnat dylika kommentarer, men alltid (hoppas jag) tillsammans med andra, konstruktiva kommentarer.