Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Våtservetter för glasögon
- Trådstartare agge28
- Start datum
Haraldus
Aktiv medlem
Nej!
Ämnen i våtservetter kan diffundera in i linsernas antireflexbehandling och blir då omöjliga att få bort.
Samma sak kan hända med vissa sprayer typ ”Luft på burk”.
Man ska endast använda vätskor där det klart framgår att de kan användas på optiska linser.
Ofta räcker det med att andas på en lins och därefter torka av t ex med en s.k. bomullspinne (Samma sort som man tvättar öronen med). Det finns även speciella dukar och rispapper som också kan fungera bra. Dock är det alltid en viss risk med ”dukar” eftersom dessa kan dra med sig t ex ett litet gruskorn och repa linsen.
En lins är tillräckligt ren om man inte ser några föroreningar och om kondens fördelas jämnt på linsen när man andas mot den.
Det är förresten lika olämpligt att använda våtservetter på bildskärmar…
/Harald
Ämnen i våtservetter kan diffundera in i linsernas antireflexbehandling och blir då omöjliga att få bort.
Samma sak kan hända med vissa sprayer typ ”Luft på burk”.
Man ska endast använda vätskor där det klart framgår att de kan användas på optiska linser.
Ofta räcker det med att andas på en lins och därefter torka av t ex med en s.k. bomullspinne (Samma sort som man tvättar öronen med). Det finns även speciella dukar och rispapper som också kan fungera bra. Dock är det alltid en viss risk med ”dukar” eftersom dessa kan dra med sig t ex ett litet gruskorn och repa linsen.
En lins är tillräckligt ren om man inte ser några föroreningar och om kondens fördelas jämnt på linsen när man andas mot den.
Det är förresten lika olämpligt att använda våtservetter på bildskärmar…
/Harald
Johan Ringblom
Aktiv medlem
Själv så använder jag T-röd för att
göra rent mina glasögon.
Är dessutom fettfritt så det lämnar
inga hinnor efter sig.
Har sett att flera optiker gör detsamma.
/Johan
göra rent mina glasögon.
Är dessutom fettfritt så det lämnar
inga hinnor efter sig.
Har sett att flera optiker gör detsamma.
/Johan