Kom att tänka på följande..
De flesta som kommenterar våldsbilder säger att denna bilden gillar jag men jag gillar absolut inte riktigt våld. Är det så enkelt?
Vad menar man med riktigt våld på en bild? Låt oss säga att någon publicerar en bild som skildrar våld men inte berättar något om den bilden. Det kan vara låtsasvåld eller det kan vara "på riktigt". Bilden är så realistisk så det går inte att avgöra. Personer uttalar sig och säger att de gillar bilden. Om de sedan får höra att bilden skildrar riktigt våld - vad säger de då?
Det finns många som gillar boxning. Är det riktigt våld eller inte? En del hävdar att boxning inte går ut på att skada den andre och därför inte är våld på riktigt. Förlåt det håller inte. De flesta kunniga i ämnet vet att man kan skadas på allvar. Och blodet är sannerligen riktigt. Om du ser en bild på en boxningsmatch tycker du då att den är cool därför att den inte skildrar riktigt våld (jag bortser från ev andra kvaliteter som bilden kan ha)?
Jag försöker analysera mig själv varför jag inte tycker om våldsbilder trots jag vet eller tror mig veta att de är fejkade. Jag tycker de är enbart otäcka för att jag omedelbart sätter mig in i hur det skulle ha känts att bli så misshandlad på det sätt som bilden visar. Jag tror att problemet ligger där. Vi lever i en så skyddad värld att de flesta av oss inte har upplevt riktigt våld och därför inte förstår riktigt vad det innebär. T.ex. tror jag att en invandrare från något krigshärjat land skulle visa helt andra reaktioner på en våldsbild än vad vi i det fredliga Sverige skulle göra.
Du skriver bl.a..vi lever i en så skyddad värld att vi..etc..
Jag var på Island för 10 år sedan.Var ute i det sterila landskapet där lavan täckt alltihop.
Förundrades över jorderosionen, sprickorna efter skalven,sprickorna i stugorna..osv.
Hesturmennen var glad ,skojiga ,hjälpsamma,,fantastiska på alla sätt..
Såhelt plötsligt sa jag ,lite på skoj..det skulle va intressant att få se en litet utbrott, känna ett litet skalv...ni skulle sett deras ansikten!
Deras ögon slutade att le..allvaret dök upp..ingen sa något..
Varför; jo; jag levde inte i deras verklighet..jag hade inte upplevt vad skalv gör och på kort tid kan förändra vardagen..otänkt /oerfaren som jag var...utan att vara elak,eller mena nåt..ville väl va rolig!
Utan att släppa ämnet ,så bytte jag strategi..frågade ,vad gör ni om Vulkanen vaknar till?
Vi har långtradare som hämtar hästarna, ni fraktas med helikopter....End of story.
Den bilden som visas..får olika reaktioner utifrån de erfarenheter man har..
Jag har jobbat inom kvinnojouren..jag är helt på det klara med ,att ingen av de kvinnor jag mött tycker bilden är cool.
Så det finns ett syfte med allt man gör och säger.
Att alltid försöka förstå hur det tas emot i motparten..
Vad jag kan förstå ,så det allt handlar om ute i samhället är..att sänka ribban..allt ska va tillåtet..allt är coolt.
Väl värt att diskutera vidare..hur vi ska förhålla oss, till allt som är coolt.