Annons

vågar man...?

Produkter
(logga in för att koppla)

asakasa

Guest
vågar man egentligen lägga in egna foton här eller kommentera andras?

efter att ha läst en del inlägg om bildkritik osv. så känns det som att de flesta tycker att man (när man kommenterar) ska vara så objektiv som möjligt och inte brista ut i glädjerop utan strikt skriva vad som var bra och dåligt i bilden. rent "objektivt". och att när man lägger ut bilder så ska det vara megakvalitet på dem. (såg nån som sa nåt i stil med "fotosidan bör vara som en fototidning och ha ett visst krav på kvalitet på bilderna som läggs ut".) och är man släkt med någon i bilden är det familjefotografi och det får man ju under inga omständigheter lägga ut här.

jag som nybörjare och nykomling till fotosidan känner mig ju lite skrämd... har inte vågat kommentera nån bild eftersom jag inte kan så mycket. jag tycker att det borde vara så att alla sorters kommentarer är värdefulla (så länge de inte är angrepp, typ såna som citerades i diskussionen "fotosida eller sandlåda?"), även de som inte är från något "proffs". om bilderna som läggs ut här skulle publiceras i en tidning t.ex. skulle de ju ses av allt från yrkesfotografer till sådana som aldrig hållt i en kamera.
och jag tycker också att man ska få vara precis så subjektiv man vill i sina kommentarer, annars är det väl inget roligt...

är alla så överdrivet seriösa här? eller finns det kanske nån mindre seriös sida där det är ok att vara nybörjare och kommentera "oproffessionellt"? (stavade jag fel där? :)

Klart att du vågar !

Alla har vi varit eller är nybörjare! Om du läser lite emellan raderna så är det inte så allvarligt : ) Själv lägger jag upp bilder som i förstahand jag själv är rätt nöjd med, och för att få konstruktiv kritik på hur jag ska förbättra mig som fotograf. Att kommentera bilder tycker jag personligen är rätt svårt, jag försöker att skriva så ärligt som möjligt och framhäva hur jag upplever bilden!

Komigen nu, upp med bilderna : ) !!

Lycka till // Martin

99% av oss som frekventerar fotosidan är amatörnybörjare utan någon som helst formell skolning. Vi gör så gott vi kan helt enkelt. Klart du också skall göra det.

Jag kan se två situationer där du kanske inte blir så uppskattad som kommentator och det är om du:
a) kommenterar alla bilder i stil med "grisfetto, det är ju uppenbart att en nyrökt sik rullad i tjära och fjädrar skulle ha kunnat göra en bild som åtminstone platsar i familjealbumet av det där"
b) kommenterar 100 bilder på en kväll med betyg 5 och kommentaren "Supernajs" på alla
Undviker du dessa så tror jag du upptäcker att det är ganska kul. Och lärorikt. Jag lär mig tusen gånger mer på att tvinga mig att analysera alla dessa främmande människors bilder än jag lär mig på kommentarerna jag får på mina egna.

Ja och nej.

Ja, du skall våga ladda upp bilder och ge dina synpunkter på andras bilder.
Nej, vi är inte överdrivet seriösa här. Men vi är seriösa när vi ger våra synpunkter på bilder och i alla diskussioner.

Eftersom fotosidan är öppen för alla så kan man inte komma ifrån att vissa bättre kan förklara varför de gillar/ogillar en bild.

Men även som nybörjare kan man om man vill ge utförligare och därmed bättre kommentarer.
Istället för att bara skriva "söt kattunge" så kan man tänka efter varför man gillar bilden på kattungen. Är det bara för att den är söt eller är det mer som ligger bakom?

Om man nu vill lära sig att både bli en bättre fotograf och att ge bra och konstruktiv kritik så kan man börja med att se på andras kommentarer och försöka se vad de menar.

Ta en bild och se vad du gillar med den. Se sedan vad andra har skrivit och om du förstår vad de menar.

Den söta kattbilden kanske var bra för att den var skarp, bra komponerad, bra ljusatt osv.

Hoppas det hjälpte lite.

Vänligen /Stergios

Naturligtvis ska du inte vara rädd för att lägga upp bilder eller att kommentera andras bilder. Det diskusioner har rört är väl iofs kvalitén på kommentarerna. För om någon kommenterar en av dina bilder men "Oj, vad fin" så bilr du förvisso glad men har du lärt dig någonting? Denna kritik är nästan lika okreativ som "skitbild". Som fotograf lär du dig ingenting utan blir bara glad alternativt ledsen.

Likväl som förklarar varför man tycker en bild är dålig ska man förklara varför en viss bild är bra. Detta är som regel svårare och enligt min egen fördomsfulla värld speciellt för svenskar som sedan barnsben fått lära sig att ingen är bättre eller finare än någon annan kombinerat med vår egen jantelag, "du ska inte tro att du är något".

En viktig poäng med att tala om varför en bild är bra är att du som kritiker tar dig i kragen och listar ut vad du gillar och kan därmed påbörja ditt eget exprimenterande för att ta bilder som du gillar. För en stor förmån för oss som inte fotograferar för att tjäna ihop till brödfödan är att vi faktiskt helt kan ägna oss åt att ta bilder vi själva gillar utan hänsyn till vad andra tycker.

Så jag hoppas med detta att du får mod nog att ladda upp. Men räkna med att det alltid är något rötägg som kommer ge till synes omotiverade kommentarer och betyg. Men det får man försöka strunta i och ta tillvara de positiva omdömen man får.

Mvh
Maverick

asakasa skrev:
vågar man egentligen lägga in egna foton här eller kommentera andras?
..
är alla så överdrivet seriösa här? eller finns det kanske nån mindre seriös sida där det är ok att vara nybörjare och kommentera "oproffessionellt"? (stavade jag fel där? :)
Efter ett tag märker man vilka man inte vill befatta sig med. Det finns ett par medlemmar vars bilder jag aldrig kommenterar, för jag har sett hur de reagerar mot konstruktiv kritik och hur de behandlar andra här.

Sen tycker jag att merparten är seriösa på fotosidan; det är fullständigt ok att vara nybörjare. Det är vi väl alla någongång. Och "oproffsiga" kommentarer är vi väl på det klara om vad det är. Kolla gärna fotosidans riktlinjer.

Självklart vågar du lägga upp dina bilder på Fotosidan! Jag tror dessutom att alla debatter som har varit här på senare tid har gjort folk mer uppmärksamma. En del har kanske till och med tänkt om och reviderat sin hårda attityd.
Välkommen hit!

Självklart vågar Du! Det är kul att få kommentarer av både proffs och rena nybörjare..Jag lägger också in bilder som jag själv är nöjd med...Det är ju där man måste börja..Sedan får man inte bli deppad om man får dålig (men förhoppningsvis konstruktiv) kritik..Men det ska erkännas, jag var också lite nervös när jag la up min första bild här..
Så kom igen och kommentera och lägg upp bilder!
Jesper

Bra råd från Stegge. Kan komplettera med ett till.

Var inte rädd för att säga det som verkar självklart för dig. Alla ser bilder olika och något som du inte ens tycker är värt att nämna kanske totalt har gått fotografen förbi.

Och apropå uppladdning av egna bilder; Det finns inget egenvärde i att ladda upp så många bilder som möjligt. Chansen att få värdefulla kommentarer på dem är större om du gör en kritisk granskning innen uppladdning. Det säger jag inte för att avskräcka dig från uppladdning, men jag står för att jag tycker att man bör ha ett eget nålsöga som bilderna skall passera först. (förtydligande: Med det menar jag alltså att du skall ladda upp de av dina bilder du är mest nöjd med, inte att du skall avstå från uppladdning för att det finns andra fotografer som gör bättre bilder).

Senast ändrad:
ok, jag tror jag ska pröva mig på att kommentera lite nu. det blir inga proffsiga kommentarer som "man ser det lilla i det stora och det stora i det lilla i den här bilden. det suddiga surrealistiska målar upp en bild av lila toner som är magnifik. formerna sluter sig kring varandra som en oändlig galax. men slutartiden är dock för lång, och jag skulle ha använt ett Nikon SuperPro XE140-F macroobjektiv och en MegaProSuperDuper 150-EF blixt istället (kostar bara 40000). det ger mycket bättre gråtoner."
men jag kommer skriva hur JAG hade velat se bilden ifall jag inte gillar den, och om en bild inte säger mig nåt så ger jag den en 2:a (är för mesig för att ge 1:eek:r tror jag) och säger varför.
jag får väl börja kommentera och se hur det blir helt enkelt :)
än har jag inga bra bilder att ladda upp, har inte ens framkallat min första film tagen med systemkamera än :) det jag störde mig lite på i en diskussion var just det att en del tyckte att man inte fick kommentera om man inte hade egna bilder. men man får väl strunta i dom, helt enkelt?

asakasa skrev:
man ser det lilla i det stora och det stora i det lilla i den här bilden. det suddiga surrealistiska målar upp en bild av lila toner som är magnifik. formerna sluter sig kring varandra som en oändlig galax. men slutartiden är dock för lång, och jag skulle ha använt ett Nikon SuperPro XE140-F macroobjektiv och en MegaProSuperDuper 150-EF blixt istället (kostar bara 40000). det ger mycket bättre gråtoner
Tycker det var en bra kommentar det där, den skulle nog funka på samtliga bilder här :)

tack för alla svar och tips :) det verkar vara ungefär som jag trodde innan alla inlägg om kommentarer osv satte griller i huvet...

Vi är många som är snälla, så kom igen!

Ett bra mått på vad folk tycker om och inte tycker om är att se om bilden fått någon kommentar. Jag har tolkat det så, att har bilden inte fått en enda kommentar, så är den just så tillintetsägande. Det har varit en hel del bilder, så deppa inte om det skulle vara så.

Jag tycker det vore bra om du började med oss som svarat här, vi är alla snälla :)))

Fast kom ihåg att lite skinn på näsan är bra att ha. Förr eller senare stöter man ihop med någon som säger något som man blir upprörd av. (avsiktligt eller oavsiktligt) Då är det bra att ha självförtroendet att rycka på axlarna och gå vidare.

Bli inte bortskrämd om du får lite "dålig" respons ibland. Det hör till.

Att lägga upp en bild här är ju dock riskabelt. Har man lagt ner mycket tid på bilden är det svårt att inte ta det personligt om kritiken inte är vad man väntat sig. Men... Bilden får för det mesta faktiskt väldigt konstruktiv kritik, bra och dålig. En bild jag lade ut mynnade ut i att kommentarerna blev en diskusion kring komposition. För eller emot, alla lade sig i och ingen var egenligen överens fullt ut. Då är det roligt att lägga ut en bild här. Får du fina kommentarer är det en rolig och bekräftande bonus.
Sen finns det ju rötägg som skickar arga mail till ens e-post och säger saker som "ATT DU BARA ORKAR BRY DIG" osv. Dessa människor är vad som debatterats i trådarna du har läst. Att lägga ut bilderna är bara roligt. Kommenterar du bara med sunt förnuft och ärlighet blir det säkert inga större problem. Det roligaste tycker jag, är att kommentatorerna ofta ser saker i bilden man själv aldrig lagt märke till. Det samma gäller när man kommenterar. Hur andra tar det är en annan femma (läs trådarna).

Ambitionsnivån varierar här. Amatörer och proffs i en salig röra. Detta gör att kommentarerna och betygen varierar oerhört. Mångfald leder till variation. /Lasse

vill bara instämma i det Lasse skrev..skicklig på att formulera sig är han :)
visst, det är inget att vara rädd för..som livet i övrigt..man måste våga sig ut, utanför ytterdörren ;-) mvh/Kim

Hej

Jag har nyss kommit in här.

Har fått 52 kommentarer och 38 röster

Samtliga utom 2 kan anses vara helt seriösa och ger mig vinklingar jag inte tänkt på alls eller sett.
Kan vara motivet, vinklen, besäringen, ljuset etc.

Så det är klart givande.

Roine

Att våga är att vinna

En grundregel är väl att lägga ut de bilder man själv är nöjd med - det måste ju räcka som motivering. Meningen är ju att det ska vara kul och smaken är blandad...Samma bild kan få en etta som en femma,beroende på vem som sätter betyget. Bilder är ju sällan mätbara - alltså tycke och smak avgör och humör...En inte alldeles ovanlig företeelse som jag tyckt mig märkt är att orutinerade fotografer vågar mer - de kan göra häftiga bilder även om det brister i teknik och exponering m.m, vilket i sin tur fungerar som inspirationskälla för äldre fotografer som fastnat i sitt bildkskapande..Lägg nu in dina bilder, Åsa! :))

Läs, läs, läs, titta, titta, titta

Välkommen till fotosidan!

För min del var jag också försiktig med kommenterandet i början, tyckte inte jag hade något att komma med som var ren nybörjare. Men jag skrev i alla fall om jag tyckte om bilden och om den ev förmedlade ett budskap eller en känsla.

Men ju fler kommentarer jag läste desto mer förstod jag av de "tekniska" kommentarerna och ju fler bilder jag tittade på desto mer förbättrades mitt eget bildseende. Nu kan jag ibland vara riktigt modig i mitt kommenterande och nämna komposition å sånt ;)

Så mitt råd är, läs, titta och kommentera. Om du har en teknisk fråga om hur du skall lösa ett specifikt problem med en bild, lägg ut den, förklara problemet och be om råd hur du skall få den bättre. Det finns riktiga guldkorn här som faktiskt tar sig tid att hjälpa andra att bli bättre.

/Maggie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar