Annons

Vågar man lita på Canon service?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad33

Avslutat medlemskap
Hej på Er!
Jag måste bara berätta det för Er!

Jag har två digitala kameror Canon 20D + Ixus400. 20D underexponerar med blixten och Canons support sa att jag ska lämna in den på service. Ixusen har min son haft... gummipackning på okularet åkte ut och det kom damm in, tydligen på sensorn, så att man ser det både på displayen och på bilderna.
Jag lämnar in båda kameror till Centralservice i Sthlm och får tillbaka de efter 2 veckor. ”Det är inget fel på 20D, ja, den underexponerar, men det ska vara så, annars behöver man inte de andra inställningar som finns i 20D” – sa den kille som kontrollerade min kamera. På Ixusen har de bytt optik…?
Hemma upptäcker jag att efter en grundlig genomgång på servicen med antecknig – ”Utan anmärkning” fokuserar min 20D inte alls med AF. Damm på sensorn har inte rengjorts utan det tillkommit flera dammkorn. Lilla Ixusen nu plötsligt överexponerar kraftigt på bilder med blixt.
Oj, vad ”glad” jag blev plus att det var fredag eftermiddag när jag hämtade ut mina kameror…
På måndag är jag tillbaka där på servicen i Hägersten, försöker förklara att det var bättre innan mina kameror ”omhändertogs” av ”specialisterna. En tekniker tittade på Ixusen i en halv timme och sedan kom ut till mig skrattande att det är jag som är okunnig och borde läsa manualen bättre: Kolla här! Kameran är inställd på utsnitsmätning därför överexponerar den med blixten! Oj då, jag tittar på kameran och noterar att den är inställd på ”Auto” och symbolen för mätningsmetoden som normalt står för ”Evaluerande mätning” förklaras av tekniker som utsnittsmätning. Jag protesterar och en annan tekniker bekräftar att första tekniken har fel……. Till slut någon kom på att det är moderkort som ska bytas ut helt och hållet på Ixusen……
20D – då – ”Oj det är något allmänt fel på kameran den ska reklameras via Allmänna reklamationsnämnden”, ”Vi kontrollerade ju den och hittade inte något fel, så vi vet ej varför den fokuserar inte”, ”Gå tillbaka till butiken” – sa tekniker medan han fingrade på kontakter och gjorde allt som användarhandboken förbjuder att göra med en kamera/objektiv. Jag pratade med chefen och de tog kameran för reparation igen.
Efter några dagar fixade de AF som av ”någon” anledning var felinställd.
- Kan du vara snäll att rengöra sensorn, frågade jag samma tekniker?
- Man ska inte rengöra den, annars kommer det mera damm!
- Men kan du göra det, det är ju service här!
- Ok.
Det stora dammkorn på sensorn som Servicen tillförde togs bort men det fanns kvar några små och det är något konstigt på spegeln och skärpeskivan som inte går att blåsa bort.

Vad tror Ni jag ska göra och hur funkar det för Er med sådana ”diplomerade” Canons tekniker?
 
Senast ändrad:
Wilhelm VP skrev:
Vågar man lita på Canon service?

Vad har du för alternativ? Du kan ju inte föra den direkt till Nikon servicen.

Är du säker på att du har träffat en tekniker på Canon servicen? Låter mest som om du träffat på en urtråkad kundservice man som har andra planer för sin karriär.

Dessa kameror börjar vara mer eller mindre datorer och jag har för mig att de behandlas som sådana. När mitt canon objektiv hostade kopplades den ihop med en apparat som berättade att stabilisatorn var kaputt.

Du vet hur saker o ting skall vara, ja då skall du göra som du gjort hittills - stå på dig. Det var ju på tiden tack vare dig att canon service kom underfund med att man kan putsa bort damm från sensorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.