Annons

vågar man köpa ny systemkamera idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Köp idag!

Megapolare skrev:
Övergången till digitalt går fortare och mer explosionsartat än någon kunnat tänka dig.
Gör den verkligen det? Eller är det något som tillverkarna och försäljarna av digitalkameror vill göra sken av?

Är det verkligen frågan om en övergång? För pressfotografer, ja visst, men för den vanlige konsumenten? Hur många är beredda att lägga ner flera tusen på en digital kamera för att få samma kvalitet som de kan få med en analog kamera för några hundra?

Digitalt eller analogt, inget är bäst.

Köp en bra analog kamera som du trivs med. Just nu är det ett bra tillfälle att fotografera analogt. Kamerorna är billiga och det finns bra möjligheter till att framkalla bra bilder billigt.

Tyvärr tror jag att det inte kommer att vara så för evigt. Jag ska också köpa en digitalkamera, men inte ännu. Dom är lite för dyra just nu.

Jag tror att det kommer att gå att köpa film många år i framtiden. Hoppas min favoritfilm inte försvinner för tidigt.

Analogt är nu. Digitalt är framtiden.

Jag tycker du kan köpa en bra analog systemkamera och trivas med den i många år.

Re: Re: Re: Köp idag!

Guffa skrev:
Gör den verkligen det? Eller är det något som tillverkarna och försäljarna av digitalkameror vill göra sken av?

Är det verkligen frågan om en övergång? För pressfotografer, ja visst, men för den vanlige konsumenten? Hur många är beredda att lägga ner flera tusen på en digital kamera för att få samma kvalitet som de kan få med en analog kamera för några hundra?

Japp, det är helt klart en övergång, även för den vanliga konsumenten..kolla statistiken.
Vilket inte är något märkligt alls, kostnaden för film och framkallning slipper man ju då.
Det är det digitala kompaktkamerorna som är storsäljarna idag i i-världen.
Man kan köpa en digitalkompakt som ger bra bildkvalitet för några tusenlappar..det är inte någon jätteinvestering.
Även de digititala systemkamerorna säljer mycket bra.

Re: Re: Re: Köp idag!

Guffa skrev:

Har du besökt en onoffbutik det senaste året? Där finns i princip inte längre några vanliga kameror för film att köpa längre. Folk köper digitalkameror i parti och minut nu för tiden, även om de kostar tusentals kronor. Samma som med mobiltelefoner för att par år sedan - en digitalkamera har blivit ett "måste" Uppenbarligen är man beredd att läga ner massa pengar, även om jag håller med dig om att kvaliteten på bilderna bli lika bra eller bättre med en traditionell kamera.

//

Jag tror också att filmen kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid, men frågan är om den film som ligger närmast digitalkamerornas kvalitet, 35mm, inte riskerar att bli kraftigt marginaliserad och därmed dyr att handskas med framöver.

Jag har en känsla av att mellanformat kommer att minska mycket mindre än småbild och därför inte påverkas lika mycket prismässigt. Fallhöjden är ju också betydligt lägre. De som plåtar mellanformat går inte över till digitalt än på länge, det är för dyrt eller dåligt beroende på digitalformat, de scannar istället.

NtR skrev:
mellanformat går inte över till digitalt än på länge, det är för dyrt eller dåligt beroende på digitalformat, de scannar istället.

Jag vet iaf rätt många som ersatt sin mellanformatskamera med en Canon EOS 1Ds.

Re: Re: Re: Re: Köp idag!

Megapolare skrev:
Har du besökt en onoffbutik det senaste året? Där finns i princip inte längre några vanliga kameror för film att köpa längre. Folk köper digitalkameror i parti och minut nu för tiden, även om de kostar tusentals kronor. Samma som med mobiltelefoner för att par år sedan - en digitalkamera har blivit ett "måste" Uppenbarligen är man beredd att läga ner massa pengar, även om jag håller med dig om att kvaliteten på bilderna bli lika bra eller bättre med en traditionell kamera.

//

Ingen köper proffsgrejer på onoff heller. Knappast någon "seriös" fotograf heller. Man kan inte använda onoff som något riktmärke för vad som är "inne".
Onoff riktar sig till kunder som bara vill ha lite enklare grejer.

Så länge det finns dia och svartvit film kommer väldigt många entusiaster använda sig av traditionella tekniker och det vet kameratillverkarna.

Jag har inget emot digitalkameror och jag kommer byta till digitalt så fort jag kan få samma kvalitet på de bilderna som på mina velvia 50

**Intressant info,, under temat.

Jag har varit på en lite snabb shoppingrunda i centrum och var inne på expertbutiken.. Det finns två st Expertbutiker här i Östersund, jag var inne i den som är störst (säljer video, tv, mobil etz,,)..

Det jag upptäckte var mycket intressant tycker jag.
Dem säljer nämligen inte mindre än fyra olika polaroidkameror och fler typer av film ur montrarna! Med tanke på att polaroid har gått i konk, och blivit uppköpta om och om igen under dem sista 15 åren så är det mycket intressant.
Snacka om en comeback med många nya produkter på så kort tid! En parralell som sätter temat i perspektiv.

Dessutom så är inscannade eller direktöverförda polaroidemultioner från polaroidkameran ett mycket användbart kreativt stimulerande verktyg!

Mvh niclas

Ps, Köpte nyss på tradera en ny sådan polaroidkamera för 31;- (kostar ny nu ca 400,- i butiken) Så snart kommer jag att leka lite jag också:)

Senast ändrad:
man kanske kan dra en paralell mellan foto och musik branschen, ingen använder längre kasettband men dom finns fortfarande att köpa om än inte överallt.

DVD är ju här för att stanna och nu finns det ju inspelningsbara DVD för en spottstyver, men det finns ju fortfarande videoband att köpa även om det snart inte kommer att finnas något större utbud på videoband, om inte annat så av kostnadsskäl, transporterna blir väsentligt lägre på dvd än på video.
-DVD är lättare, mindre format och det spelar stor roll för dom globala distrubitörerna.

-när såg du en LP skiva sensat i butik?
dom går fortfarande att få tag på i minimal utsträckning dock.

Re: Re: Re: Re: Re: Köp idag!

Forslund skrev:
Ingen köper proffsgrejer på onoff heller. Knappast någon "seriös" fotograf heller. Man kan inte använda onoff som något riktmärke för vad som är "inne".
Onoff riktar sig till kunder som bara vill ha lite enklare grejer.

....

Vilket i o f s är massan. Det finns mängder av entusiastbutiker som säljer skivspelare, men det är väl få som påstår att CD inte slagit för det!?
Kameratillverkarna lever på massan och inte proffsen eller entusiasterna och därför kommer den analoga tekniken att marginaliseras. Vilket i o f s är långt ifrån ekvivalent med att den kommer att dö ut.

har för mig att onoff m.fl. riktar sig till prylbögar snarare än entusiaster. har svårt att tolka alla mobiltelefoner, dvd-spelare, digitalkameror m.m. de har på hyllorna på annat sätt.
Men går man in på onoff får man väl en ganska bra uppfattning om vad medelsvensson köper för kamera att plåta semestern med.

Om vi för en stund återgår till ämnet verkar det som att den allmänna uppfattningen här är att en analog kamera fortfarande är ett bra alternativ att införskaffa idag, även om man ser lite längre fram i tiden.

angående idén att köpa begagnat så skulle jag gärna göra det om jag hittade ett begagnat minolta-hus som attraherade mig (jag tänker inte ens överväga andra märken just nu eftersom det innebär att jag måste köpa objektiv för iaf ett par tusen).

någon som kan svara på hur man förvarar film för längsta möjliga livslängd (och hur lång blir den??)?

Intressant diskussion!

Stod förra veckan och pratade med min fotohandlare om exakt samma sak och han berättade en ganska intressant sak. Japanerna som brukar vara föregångare inom tekniken (så även inom digitalfoto) har enligt statistiken börjat köpa analoga kameror igen. Inte för att ersätta de digitala, men för att komplementera.

sagan skrev:
kostnaden för film och framkallning slipper man ju då.

Vill bara påpeka att flera jag känner vill även skriva ut sina digitala bilder på papper och då kostar det också, (men ja, jag vet att majoriteten sparar sina bilder på datorn någonstans)

För övrigt håller ja med Niclasfoto genom hela debatten. Antagligen kommer det digitala att få en allt större del av kakan, men som läget är idag tycker jag inte att digitalkameran ersätter det analoga helt, (om man rör sig i överkomliga prisklasser).

Till slut vill jag tillägga att skall man köpa en frys skall det vara Rosenlew ;)

Re: Intressant diskussion!

Aviator skrev:
Vill bara påpeka att flera jag känner vill även skriva ut sina digitala bilder på papper och då kostar det också, (men ja, jag vet att majoriteten sparar sina bilder på datorn någonstans)
Ja, givetvis..men man gör ju bara pepperskopia på de bilderna man vill ha..så kostnaden blir iaf lååångt mycket mindre, framkallning och film slipper man helt.

Re: Re: Intressant diskussion!

sagan skrev:
Ja, givetvis..men man gör ju bara pepperskopia på de bilderna man vill ha..så kostnaden blir iaf lååångt mycket mindre, framkallning och film slipper man helt.

Helt rätt, (om man inte gör som en av mina äldre släktingar som för minneskortet till fotobutiken och framkallar allt, men jag antar att hon är ett specialfall...)

Re: Re: Re: Intressant diskussion!

Aviator skrev:
(om man inte gör som en av mina äldre släktingar som för minneskortet till fotobutiken och framkallar allt, men jag antar att hon är ett specialfall...)
Hehe..jo, det är klart, gör man på det sättet så spar man inte många kronor!

Visst sparar man pengar då man inte framkallar varenda film, men blir det inte lätt så att man struntar i att framkalla alls och då står man där till slut med en massa skivor som kanske går sönder och sånt. Jag menar inte att dra igång en diskussion om skivor håller längre än negativ och sånt utan jag undrar bara om det inte blir lätt att man inte sitter med några fysiska bilder om man kör digitalt. Med det analoga sättet blir man ju "tvingad" till att få bilder.

/ Marcus

Måste ännu tillägga att det finns säkert en liten promille som inte har en dator och det försvårar ju att välja vilka bilder man vill skriva ut, och datorn + program är ju också en kostnad man inte alltid tänker på.

Men för den stora massan (som vi säkert diskuterar om) blir det garanterat betydligt billigare att ta bilder digitalt...

Jag skulle inte rekommendera en digitalkamera till någon som inte har dator..

Man köper väl datorn för datorns egen skull..jag ser inte datorn som bara ett tillbehör till kameran iaf...jag hade dator många år innan jag skaffade digitalkamera.

Brummelisa skrev:
Visst sparar man pengar då man inte framkallar varenda film, men blir det inte lätt så att man struntar i att framkalla alls och då står man där till slut med en massa skivor som kanske går sönder och sånt.

Javisst..är man inte noga med backup..så finns ju absolut den risken.

Det som jag saknar då jag enbart kör analogt är just att kunna ta lite snabba bilder på tex en blomma jag har i fönstret (och då i färg) och bara leka runt lite.

Anledningen att jag inte byter system är att jag verkligen älskar att hålla min tunga mellanformatare och titta in i gluggen och komponera bilden. Jag är nog rädd för att jag skulle jobba lite för fort om jag kunde ta en himla massa bilder och då tror jag inte kvalitén skulle bli bättre (men det gäller mig och kanske inte er). Plus att det är ändå en skön känsla att framkalla sina negg själv och titta på dem när dem hänger på tork.

En sak kan dock reta mig och det är att ibland har jag en idé och tar då tex 3 kort, men rullen är ju på 12 kort och då tar det jättelång tid (tycker jag) innan rullen är fulltagen. Med digitalt så kan jag ju "framkalla" när jag vill. Det skulle jag gärna vilja ha i mitt analoga system.

/ Marcus

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köp idag!

Joker skrev:
Vilket i o f s är massan. Det finns mängder av entusiastbutiker som säljer skivspelare, men det är väl få som påstår att CD inte slagit för det!?
Kameratillverkarna lever på massan och inte proffsen eller entusiasterna och därför kommer den analoga tekniken att marginaliseras. Vilket i o f s är långt ifrån ekvivalent med att den kommer att dö ut.

Självklar, mne avd har det med mitt inlägg att göra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar