Annons

Vågar man köpa billig makrotub?

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektivet behåller så vitt jag vet den bländare det hade när det satt på kameran senast, därav tricket med att ställa önskad bländare, hålla in bländarförhandsvisningsknappen och lossa gluggen. Lite jobbig teknik i längden, skulle jag säga.

Jag vet inte hur det är på övriga märken, men på Nikon fungerar inte den tekniken.
Bländaren står alltid fullt öppen med gluggen monterad på huset, för att AF skall få så bra förutsätning som möjligt (Därav tror jag att det borde fungera likadant även på andra fabrikat.) Och lossar man på gluggen, så hamnar bländaren i sitt minsta läge.
Den är helt mekanisk, sitter en liten arm i koplingen som styr bländaren. Bländaren är fjäder belastad.
 
Jag vet inte hur det är på övriga märken, men på Nikon fungerar inte den tekniken.
Bländaren står alltid fullt öppen med gluggen monterad på huset, för att AF skall få så bra förutsätning som möjligt (Därav tror jag att det borde fungera likadant även på andra fabrikat.) Och lossar man på gluggen, så hamnar bländaren i sitt minsta läge.
Den är helt mekanisk, sitter en liten arm i koplingen som styr bländaren. Bländaren är fjäder belastad.

Det gör de på Canon med, tills man trycker in bländarförhandsvisningsknappen. (Ja, jag hittade på ordet. Tror jag iaf. Men funktionen är på riktigt.)

Däremot kanske inte alla modeller har en dylik knapp.
 
Sen finns det förståss försättslinser och Mutarer som det står Carl Zeiss på oxså.
För övrig kallade de sina mellanringar för nahrohr, bälg är ett annat fin makrofotograferingstillbehör, liksom en inställningssläde. Förstorande lupp och inställningsljus brukar underlätta liksom stativ av lägre sort.
 
Jag köpte den där tuben från tradera och nu har jag testat den för första gången.Här är två bilder.

Ett 52mm skyddslock till objektivet.
www.webe3.net/bilder/DSC_0195.jpg

Europa i ett basilikablad.
www.webe3.net/bilder/DSC_0237.jpg

Den första är tagen med full "rörstorlek" och den sista med bara "1an" på.
Jag får fokusera manuellt och sen så kan jag inte ställa bländaren så den är väl på minsta antar jag (20 eller va de kan va). Så jag får använda slutartider på 1-4 sekunder även fast jag har ganska bra med ljus.
Hade varit kul om man kunde få tag på något gammalt objektiv där man ställer bländaren manuellt.
Objektivet jag använder är förresten ett 35mm med 1.8 bländare.
 
Vad menar du med släpper den fri?
Jag tror den går i till minsta öppning när man lossar objektivet men det kanske går att göra något åt?
 
Återbruk i den högre skolan

Makroobjektiv har oftast dubbla normalbrännvidden, är räknade för stort skärpedjup på nära håll samt relativt ljusstarka. De är oftast oxså kostsamma. Förutom dumma mellanringar finns även Makrotuber (riktiga), bl a Zeiss och Olympus som har snäckgång respektive utdragsfunktion.
Objektivomvändningringar brukar funka väl med porträtttelen.
Inställningssläde och lågt stativ av den stabilare modellen är att föredra.
Riktigt antika objektiv är helmanuella, men med hjälp av automatiken och manuell bländare, brukar den inte vara några problem att exponera med utdrag och bl 11-64, förutom exponeringstiden, den brukar landa på sekunder eller än längre. Makrokameror brukar därför ha separat spegeluppfällning. Har din digitala systemkamera det?
Om ditt objektiv saknar bländare under 16 går det bra att borra fina hål i olika objektivlock och använda dem som påsticksblädare. Äldre makroobjektiv brukade vara inrättade för dubbel trådutlösare, den snabbare till nerbländningen och den aningen långsammare till avtryckaren.
För att hålla motivet stilla nog kan en klädnypa eller krokodilklämma samt lite mjuk järntråd göra hela skillnaden.
Utrustningen kan kompletteras med tylltält för att bromsa vinden runt motivet.
Gamla, numera biliga, men då superdyra och helt underbara, analoga grejor kan med en enkel adapterring användas på dagens digitala kameror.
Varför har det inte hänt mer med optiken sen vi fick datorer?
Bra makrohandböcker skrevs redan på den analoga tiden, prata med din bibliokarie......
 
Några litteraturtips om närfotografering

Detta är närbildsfoto, Bertil K Johansson,ISBN 913448791-3
Vi fotograferar på nära håll, Ole Pedersen, Fotos Blå 1963
Närbildsfötografering, Hasselblad (O Pedersen) 1971
Medicinsk fotografering, Hasselblad (O Pedersen) 1972
Reproduktionsfotografering, Hasselblad (T Alm) 1974
Industrifotografering, Hasselblad, (T Alm) 1971
Wie fotografiere ich meine Samlung?, Heiner Henninges, ISBN 3804354769
M fl
Inspirationsböcker
Close to nature, Lennart Nilsson, ISBN 0394540891
Bättre naturbilder, Åke Lindau, ISBN 9175863359
 
En annan bra bok är Otto Croy's bok "allt om närbildsfoto" från 1964. Som översättaren skriver Dr. Otto Croy den högre fototeknikens mästare. Mycket bra förklaringar med bra texter till varje bild och förklaringar till olika tekniska termer, tabeller mm. Som jag ser finns ex kvar hos l-foto i Vansbro. http://www.l-foto.se/ En bok jag har och gillar.
 
Detta är närbildsfoto, Bertil K Johansson,ISBN 913448791-3
Vi fotograferar på nära håll, Ole Pedersen, Fotos Blå 1963
Närbildsfötografering, Hasselblad (O Pedersen) 1971
Medicinsk fotografering, Hasselblad (O Pedersen) 1972
Reproduktionsfotografering, Hasselblad (T Alm) 1974
Industrifotografering, Hasselblad, (T Alm) 1971
Wie fotografiere ich meine Samlung?, Heiner Henninges, ISBN 3804354769
M fl
Inspirationsböcker
Close to nature, Lennart Nilsson, ISBN 0394540891
Bättre naturbilder, Åke Lindau, ISBN 9175863359

Lite kul måste jag säga när jag efter mitt inlägg ser att det är just Ole Pedersen som var översättaren till Croy's bok. Har även Lindau's bok.
 
Kapitlen om närbildsfotografering i Croys Das Contax Buch,1953 samt Das Contarex Buch, räcker länge. Tyskan måhända avhåller någon.
H. Freytags Contax Praxis, 1938-53 innehåller ett detaljerat närbildskapitel.
Hans The Contax way, 3e ed 1953, på engelska, är än lättare tillgänglig och med gott om närbildstabeller och tips.
H. Stöcklers Die Leica in Beruf und Wissenschaft är en gammal bibel i ämnet, mitt ex är från 1941.
Modernare för TL kamror är tex W. Wurst Exakta Kleinbildfotografie, 1974. Som med tysk noggranhet går igenom det mesta från mikro till makrofotografering, bl a.
Ole Pedersen hade jag glädjen att höra i ett par föredrag med bildvisningar om medicinsk och dentalfotografering.
 
Numera är väl det mesta "importerat kinesiskt krafs" och det är inget fel på det. Min Macbook och min Iphone t ex.

Landet den tillverkas i och människorna den tillverkas av har väl nada betydelse, utan det är väl den ohejdade kinesiska kopieringen som medför problem, tex kvalitetsbekymmer.
Macbook och iphone är väl knappast kopierat krafs.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.