Annons

behöver hjälp med System kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin-B skrev:
Sigma 17-70
Sigma 70-300mm apo(eller Pentax FA 75-300mm men sigman är bättre)
Pentax FA 50/1.4

För 28:an finns en rad som är snarlika;

DA 21mm/3,2
FA 28mm/2.8
Eller varför inte DA 14mm/2.8 (kanske lite dyr men betydligt mer vidvinkel)

Sen finns även FA 31 & FA 35 som ligger därikring.

Alla dessa objektiv ovan blir även stabliserade (VR/SR).
En spontan kommentar är att Nikons telezoom bara motsvarar Sigman när det gäller brännvidd och inte bildkvalité.
 
Zotamedu skrev:
En spontan kommentar är att Nikons telezoom bara motsvarar Sigman när det gäller brännvidd och inte bildkvalité.

Jaha...Och Pentax FA 50/1.4 är både ljusstarkare och skarpare. Vart vill du komma? Även 28:an är bättre i och med autofokus.

Nikonzoomen är dessutom mer än dubbelt så dyr som Sigman. För den prislappen får du kanske 15% bättre prestanda. Allvarligt talat, är vi upp i nästan 6000kr så tar jag hellre en 70-200/2,8 för 9000 eller sigmas 100-300mm/f4 för 10000 än en budgetzoom till överpris.
 
Martin-B skrev:
Jaha...Och Pentax FA 50/1.4 är både ljusstarkare och skarpare. Vart vill du komma? Även 28:an är bättre i och med autofokus.

Nikonzoomen är dessutom mer än dubbelt så dyr som Sigman. För den prislappen får du kanske 15% bättre prestanda. Allvarligt talat, är vi upp i nästan 6000kr så tar jag hellre en 70-200/2,8 för 9000 eller sigmas 100-300mm/f4 för 10000 än en budgetzoom till överpris.

Ja Nikon har en 50/1.4 också.
Priset i förhållandet till prestanda är aldrig linjärt i när det handlar om såna här saker. Jag valde nikons före Sigma för bättre bildkvalité.
Min 28 är inköpt för 400 och är mest en leksak för att experimentera med bakvända gluggar jag borde inte tagit med den i jämförelsen.
 
Hej Magnus!

Jag är ägare till en K10:a, en kamera som väl brukar hävda sig bra i tester. I Kamera&Bilds senaste test av system kameror under 15000skr låg väl k10:an i topp och samsung systerkameran vann väl testet om jag inte missminner mig.I ett tidigare test från samma tidning ansågs att skulle man hitta något jämförbart från Nikon fick man gå till D200:an som var dubbelt så dyr. Enda tidnig som skrivit ner K10 är väl Digitalfoto för alla men tester från den tidningen är det väl ingen som tar på allvar. Har för mej att det sitter samma sensor i K10 Och D200 så det borde väl inte vara så stor skillnad bildmässigt.
Ska man jämföra K10 mot D40 så skulle jag tro att de flesta som är insatta i ämnet skulle säga att du får betydligt mer kamera för pengarna om du köper Pentaxen. och jag är INTE någon märkesfanatiker.
PÅ objektivsidan så finns det väl en del gluggar (obs ordvitsen) i sortimentet om man vore hänvisad enbart till pentax egna objektiv men det finns ju fullgoda alternativ från fristående tillverkare, så det borde inte vara något problem.
Skulle jag skälv välja en kamera idag och inte var bunden sen tidigare i något system, skulle det kunna bli både Nikon eller Canon.
Ska man se till begagnatutbudet som någon nämde som ett argument för Nikon "vinner" väl Canon lätt. Titta på blocket eller här på fotosidan 75% Canon 20% Nikon resten är väl kringutrustning och de andra kameratillverkarna.

Men D40 är väl inte något dumt val du köper ju in dig på ett bra system och kan ju som du var inne på, senare byta upp dig till D300 när den börjar komma ner i pris eller dyker upp begagnatmarknaden.D300 verkar ju vara en mycket kompetent kamera, men alldeles för dyr för min budget.
Men nya kameror kommer ju hela tiden, så när det är dags att byta upp sig så kanske det är Canon eller rent utav Pentax som har den där kameran som alla skulle vilja ha.

För att runda av det hela, har du en mer begränsad budget köp Pentax/Samsung mer kamera för pengarna under 10000 får du inte.Spelar inte pengarna någon roll köp Canon eller Nikon för 150000skr plockar du ihop en fin utrustning.
Är det ren bildkvalite du är ute efter finns ju Hasselblad.

Micke.
 
Lawson skrev:


*SNIP*

Skulle jag skälv välja en kamera idag och inte var bunden sen tidigare i något system, skulle det kunna bli både Nikon eller Canon.
Ska man se till begagnatutbudet som någon nämde som ett argument för Nikon "vinner" väl Canon lätt. Titta på blocket eller här på fotosidan 75% Canon 20% Nikon resten är väl kringutrustning och de andra kameratillverkarna.

Men D40 är väl inte något dumt val du köper ju in dig på ett bra system och kan ju som du var inne på, senare byta upp dig till D300 när den börjar komma ner i pris eller dyker upp begagnatmarknaden.D300 verkar ju vara en mycket kompetent kamera, men alldeles för dyr för min budget.
Men nya kameror kommer ju hela tiden, så när det är dags att byta upp sig så kanske det är Canon eller rent utav Pentax som har den där kameran som alla skulle vilja ha.

För att runda av det hela, har du en mer begränsad budget köp Pentax/Samsung mer kamera för pengarna under 10000 får du inte.Spelar inte pengarna någon roll köp Canon eller Nikon för 150000skr plockar du ihop en fin utrustning.
Är det ren bildkvalite du är ute efter finns ju Hasselblad.

Micke.



tack för input.

mmmm... Hasselblad såg en Hasselblad för 400.000kr bakstycket enbart. Synd den var bara en liiiten bit över min budget ;-)



allvarligt talat;
jo de blir nog Nikon ev. Canon så får jag kolla efter en billig beg. makro eller vänta tills jag kan focusera bra (manuellt) å köpa en billi fast manuell macro glugg.


Skälet att jag inte jämförde d40/d40x med Pentax k100D/Super är att 100 pentaxarna har dålig batteri tid.


Tack
 
-big kahuna- skrev:
Jag saknar proffs och "prosumer"-gluggar i pentaxsortimentet, framför allt på telesidan. Vad förselår du att jag skulle skaffa till en Pentaxkamera som motsvaar mitt Nikkor 80-400 VR t.ex?
Jag tror någon av Sigmas alternativ skulle funka för dig om inte Pentax kommande 60-250 räcker till.
 
Pentax vs Canon-Nicon

Är varken Canon, Nicon eller Pentax anhängare.
Men skulle jag väla mellan en K10 och Nikons D40/D40x samt Canons motsvarande skulle nog det självklara valet falla på Pentaxen.
Vädertätning och i kameran inbygd skakreducering anser jag är argument nog att välja bort C/N till förmån för Pentaxen. Och att man inte skulle hitta objketiv som passar ens smak tror jag är lite långsökt. Skulle man mot förmodan inte hitta något i orginalsortimentet finns det ju utmärkta pirater att tillgå. Tror förresten att det i senaste FOTO fanns tester av Pentax-objektiv med lysande resultat.
Och hur är det nu med tillgången på Nikons objektiv till just D40/x? Är det inte enbart en speciellt anpassad serie som passar till den kameran, men jag kan ha fel där?
Varför inte ta en titt på Pentax hemsida? Ganska så övertygande anser jag.//Leif
 
Pentax K100D är inte dum den heller, även om den inte är vädertätad. Den har antiskak och ger mycket fina bilder.
 
Postar om ett gammalt inlägg:
Börja med att skaffa alla tillverkares broschyrer.

Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du VILL ha.
Titta sedan på BLIXTAR och dess olika funktion mellan märkena.
Titta till sist på priserna.

Om prischocken uteblir så kan du lugnt välja vad du vill om du ändå skall köpa hela ditt system nytt.

När du sedan har chockats färdigt över priserna så går du ut på nätet och ser om det finns sådan optik som du skulle VILJA ha (kanske inte har råd med nu) begagnat. Se över DIN begagnatmarknad helt enkelt.

Nästa steg, vilket märke kan du låna av kompisarna? Om nu kompisen har 22 Caononobjektiv då blir valet mycket enklare.
Måste du ha ett eget macro, supertele...osv
Det är ALLTID BILLIGAST att LÅNA!

Vid prischock så har troligtvis Olympus fallit bort eftersom det inte finns ngn begagnatmarknad idag. TROR!! Olympus bytte objektivfattning när man gick över till digitalt.

Canon har sålt mest i flera år och Nikon säljer mest idag vilket borgar för en stor beg. marknad imorgon för jättarna.

Om man bara skall köpa nytt spelar det ingen roll vilket märke du väljer utan det är bättre att titta på nypris & prestanda.

Skall man bara ha ljussvaga kitobjektiv (billigt) så är Skakningsreducering i huset guld värt.

Skall man leta efter extrema telen på begagnatmarknaden så är det nog bara Nikon & Canon kvar.

Så allt beror på vilken målsättning du har i det långa loppet.


Lite mer personligt färgade råd:

Hur mycket kommer du att lägga på optik?

Under 8000 = Sony utan tvekan eftersom du får AS i huset och därmed kan kompensera för mindre ljusstark optik.

Kommer du bara handla nytt = Sony (pga AS)
Kommer du bara handla begagnat = Nikon/Canon

Det är vad jag tycker.

Jag tycker att Pentax & SONYs akilleshäl den begagnade marknaden som är mindre. Men håller på att bygga upp ett väl avvägt objektivprogram.
 
Re: Re: behöver hjälp med System kamera köp

Erik Schalin skrev:
Den dagen kamerorna tar bilderna så behövs inte fotograferna. [/Q]

Bra sagt.
trots allt är det ju dom 'mjuka tillbehören' som TAR alla bilder :)


sony säger du... men det bliva nog en D40 ev. D40x kanske canon.
heller pentax eller...etc etc.. ;-)

Det som får mig och tveka mest är som du pekar ut, begränsat objektiv utbud/beg marknad.
jag hade ju tänkt och kunna 'ta med' mig gluggarna när jag köper nästa kamera.


tack för input
 
Sony, Pentax.... vad som med VR i huset menar jag.

Du kan alltid ta med det du använder till nästa kamera men man måste inse att man väljer system NU, den första gg alltså.

Personligen tycker jag inte att D40 är intressant eftersom att valet begränsar den begagnade marknade iom att D40 kräver motorn i objektivet.
 
Jag var i samma sits för c:a en månad sedan, tänkte lägga mina two cents som total nybörjare... Jag hade i princip bestämt mig för en Canon 400D, bra pris, bra bildkvalitet, bra objektivutbud... Sen var jag och kände på en Pentax K10D som egentligen låg lite över min tänkta budget. Idag har jag en Samsung GX10, som ju är samma som K10D, och är grymt nöjd. Även om jag inte vet om bilderna i sig blir bättre, så är ju känslan i GX10 helt överlägsen 400D. Att det blir lite sämre utbud på objektiv ser jag inte som ett stort bekymmer, jag har kitglugg och Samsungs 50-200 som ju skall vara väldigt prisvärd, ska köpa ett Macro och ett 50/1,4. Sen är jag nog rätt nöjd, oavsett hur mycket begagnat det finns =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.