Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man köpa billig makrotub?

Produkter
(logga in för att koppla)

riktigadavid

Aktiv medlem
De är helt manuella utan någon mekanisk eller elektrisk överföring, så du behöver ett objektiv med bländarring för att kunna ändra bländaren och fokus blir manuellt.

Dessutom kan ljusmätning och annan automatik i kameran begränsas (eller inte fungera alls).

Men kan man leva med detta så är de klart prisvärda och ger lika bra resultat som långt dyrare mellanringar.
 
Finns ju på tradera bla för runt 100kr, tex denna i länken här.
http://www.tradera.com/NY-MakroTub-For-Nikon-Kamera-D80-D60-D40-D300-D200-m-m--auktion_107727018
Ska man köpa i någon fotobutik så får man ju betala 10ggr så mycket.
Funkar dom här billiga eller ska man akta sig från såna av någon anledning?
Svar som "man får vad man betalar för" eller liknande är jag inte intresserad av. Vill gärna ha svar av någon som verkligen testat dessa.

Hej
Att använda kan vara helt okey men den fastnade på objektivet så vi hade ett mindre h-te att få bort macrotuben. Det var en skruv som spärrade. Även gängorna är av dålig kvalitet och kan vara svåra att skruva av. Efter detta så använder jag det ej. Bättre med närlinser eller macroobjektiv.
Monica
 
Okej då förstår jag. Tack för svaren.
Men hur blir bländningen då om man kör med ett sådan och inte kan ställa den? Finns det något standardvärde den ställer in sig på då eller hur funkar det? Jag har dålig koll på hur allt sånt där fungerar :)
 
Okej då förstår jag. Tack för svaren.
Men hur blir bländningen då om man kör med ett sådan och inte kan ställa den? Finns det något standardvärde den ställer in sig på då eller hur funkar det? Jag har dålig koll på hur allt sånt där fungerar :)

Objektivet behåller så vitt jag vet den bländare det hade när det satt på kameran senast, därav tricket med att ställa önskad bländare, hålla in bländarförhandsvisningsknappen och lossa gluggen. Lite jobbig teknik i längden, skulle jag säga.
 
Okej men då går det iaf att ställa den.
Kan ju vara värt 100kr ifall man vill prova lite bara. För att köpa ett för 1000kr finns inte på listan. Inte idag iaf!
Det jag var orolig för var ifall hela skiten skulle ramla ihop och objektivet skulle fara i backen. Så länge ingen råkat ut för det så är jag glad ;)

Men då vet jag mer! Ska nog köpa ett sånt här och experimentera lite. Tack för svaren :)
 
Själv har jag halvt på skoj köpt en kopplingsring på ebay för $4.95 som jag sitter och väntar på om den ska komma fram eller ej. Ska också bli intressant att se om det går att få några vettiga bilder från ett bakvänt och ett rättvänt objektiv. :)
 
Makrotub? Är det mellanringar ni pratar om? Ordet "makrotub" är mig veterligen inget som finns i Svensk vokabulär :)
 
Detta gäller:

1. Du måste ha ett objektiv med bländarring.
2. Du får inge autofukus (men det trodde du inte heller)
3. Du får ingen exponeringsmätning om du inte har en D200 eller "bättre".

Men... En "makrotub" (mellanringar) är bara ett dyrt, tomt hål. Har man förutsättningarna i form av ett lämpligt objektiv (till exempel ett begagnat manuellt Micro-Nikkor kan man utan vidare få bra resultat. Ett "normalobjektiv" är gångbart, egentligen vilket objektiv som helst med fast brännvidd mellan 35 och 135 mm. Ett billigt manuellt objektiv går lika bra som ett fancy AF-objektiv ihop med en sådan här mellanring.

Exponeringen bedömer du med histogrammet och en grovkoll på bilden på LCD-skärman. Ljuset brukar inte ändra sig så mycket på de korta stunder det brukar handla om mellan provskott och skarpt läge (om du jagar insekter, t ex).

Har du däremot ett "normalzoom" (kitzoom) skulle jag hellre satsa den beskedliga slanten på en försättslins. Dels därför att de antagligen saknar bländarring, dels för att det kan bli konstiga effekter med zoomen som får ett långt utdrag.

100 spänn låter annars ganska rimligt.
 
Makrotub? Är det mellanringar ni pratar om? Ordet "makrotub" är mig veterligen inget som finns i Svensk vokabulär :)

Jo, numera. Jag tänker inte själv skriva "makrotub" än på länge, utan använda "mellanringar", men vi är nog snart omkörda.

Google säger dock fortfarande 100 000 - 3500 i "mellanringar":s favör, så än finns det hopp.

Frid, broder!

Per.
 
Egentligen är det väl bra med två skilda ord för "makrotub" och mellanring, då det som avses med makrotub vad jag förstått inte är mellanringar i egentlig mening, utan en förenklad form av dessa utan kopplingar för varje form av automatik mellan kamera och objektiv. Mellanringar förefaller betydligt mer praktiska att använda än de primitivare makrotuberna.
 
"makrotub" är nog bara en dålig översättning från engelskans "(macro) extension tube".

Mellanringar har vad jag vet alltid hetat mellanring oavsett hur mycket automatik de innehållit. Från början hade inte systemkamerorna någon koppling för automatik mellan kamera och objektiv så då var mellanringarna helt tomma rör. Men med tiden kom det mekaniska kopplingar och senare även elektriska kopplingar.
 
Senast ändrad:
Det är säkert som du säger. De första mellanringar jag köpte på 70-talet har jag för mig hade viss automatik. Själv tycker jag att makrotub är lite passande för att särskilja de olika varianterna. Makro är ju faktiskt stavat med k som på svenska och ordet tub finns. Men man behöver väl inte berika språket med fler ord än nödvändigt.

Vad jag förstått så är makrotuber just en uppsättning olika långa rör, med speciella separata anslutningar för kamera- och objektivbajonett. Alltså, trotts att det är tre olika rör, finns det bara två bajonettanslutningar för hela uppsättningen. Denna typ av mellanring skiljer sig alltså från traditionella mellanringar, där varje delring har en hon- och hanbajonett. För mig ramlar ordet makrotub helt rätt för att särskilja typerna.

Men det är nog en dålig översättning som orsakat ordet, om man nu kan kalla det ett ord då det inte är vedertaget. Man kanske skall säga uttryck.
 
Vad jag förstått så är makrotuber just en uppsättning olika långa rör, med speciella separata anslutningar för kamera- och objektivbajonett. Alltså, trotts att det är tre olika rör, finns det bara två bajonettanslutningar för hela uppsättningen. Denna typ av mellanring skiljer sig alltså från traditionella mellanringar, där varje delring har en hon- och hanbajonett. För mig ramlar ordet makrotub helt rätt för att särskilja typerna.
Att de har en annan lösning är främst för att optimera tillverkningskostnaden då delarna blir billigare att tillverka och kräver mindre andel montering, men funktionen blir den samma.
Men,det innebär också en fördel genom att man lätt kan blanda olika fattningar om man har flera.
 
Någon som vet vad det här är förresten? http://www.tradera.com/Mackrotillbehor-auktion_107498362

Men då kanske det kan vara värt att skaffa sig ett gammalt objektiv där man kan ställa bländare på objektivet? Typ ett sånt här?
http://www.tradera.com/Nikon-Nikkor-50mm-1-1-4-Nr-4223636-auktion_107079374

Det ser ut som en 2x telekonverter med makrofunktion. Man får dels en fördubbling av brännvidden, dels kan man ställa in så man får makro med avbildningsskala förmodligen ända till 1:1. Har aldrig använt en sådan så jag vet, men förmodligen stjäl den lika mycket ljus i makroläget som den gör som telekonverter, dvs 2 steg. Bildkvalitén lär också bli lidande.

Om jag vore du skulle jag nog kolla in närbildslinser, stjäl inget ljus och det finns billiga att testa med på Kaffebrus. Fastnar man sedan för makro kan man ju investera i ett makroobjektiv om man vill och tycker att man behöver förbättra den tekniska kvalitén på bilderna.

Med så kallade makrotuber åker man vad jag förstår på den olägenheten att behöva ställa skärpan i nedbländat läge, vilket kanske inte är så lätt alla gånger då sökaren blir mörk och det blir svårare att se.

Edit: Dock kommer bildkvalitén att bli bättre med mellanringar än med billiga närbildslinser.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.