Annons

Vågar man blåsa på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

eufra

Ny medlem
Jag har fått skräp på sensorn och frågade i en affår om de kunde hjälpa mig. Javisst, jag kunde komma in dagen efter då han var där som var duktig på det, så kunde han blåsa lite. Sen frågade jag i en annan fotoaffär om samma sak och hon sa då att man absolut inte ska blåsa in i kameran eftersom det då bara kommer in mer skräp. Hon rekommenderade istället att lämna in kameran och de skulle skicka iväg den för rengöring vilket skulle kosta typ 700-900 kr. Hon varnade min också för att vänta för länge eftersom skräpet då kunde "bränna fast" på sensorn!?!

Så, vågar man låta dem blåsa på sensorn i den första affären eller inte?? Och kan skräp bränna fast så att det inte går att få bort??

Mvh /Ulrika

Blåsa går fint, med en riktig blåsbälg. Inte med munnen alltså, det är rena döden.

blåser dom gratis så låt dom göra det, ananrs köper du en blåsbälg med luftfilter vid insuget för några tior...sedan kan du blåsa hur ofta du vill själv.

Notera dock att blåsmetoden inte garanterar att det försvinner, men allt löst damm försvinner. Håll kameran upp o ner så "ramlar" det ur ev, var i en så ren miljö som vanligt när du gör detta, förslagsvis utomhus :) Läs i alla trådar som finns härför mer info :)

Det finns massor av trådar här på Fotosidan ang sensorrengöring.. sök på sensor etc så har du massor att läsa...

Jag brukar göra ren sensorn själv med sn lite större gummiblåsa typ: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5610 blås absolut inte själv då det finns risk för saliv etc på sensorn..

Man bör inte göra detta i dammiga miljöer.. men i normala rum. men vist det blir bättre om man lämnar in det för riktig rengöring men det kostar ju massa pengar..

Jag brukar hålla kameran men objektivet neråt, lossar objektivet,,, blåser ren kamera & sensor med den kraftiga blåsbäljen , blåser bakre linsen på objektivet , återmonterar objektivet..

men det finns nog lika många lösningar på sensor rengöring som fotografer,,

Att låta butiken blåsa är ju ett alternativ,, men blåsaren är så pass billig att man lika gärna kan göra det själv.

Att dammet skulle "bränna" fast låter inte klokt.. säkert bara en dålig anledning för att du skall lämna in den för riktig rengöring för tusen kronor...

Lycka till

Tack Kalle!

Vill bara tilllägga och undra om det går bra med tryckluft på flaska/burk som jag fattade det som att de hade i affären? Inte tvunget blåsbälg? Det blir inte för kraftigt blås med komprimerad luft??

Tack för hjälpen!!

såvida det inte är special burk för kamearengöring så rekomenderas inte tryck luft! olja, kyla o annat kan skada sensorn

eufra skrev:
Tack Kalle!

Vill bara tilllägga och undra om det går bra med tryckluft på flaska/burk som jag fattade det som att de hade i affären? Inte tvunget blåsbälg? Det blir inte för kraftigt blås med komprimerad luft??

Tack för hjälpen!!

Sök och läs innan du gör något, tex på

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html.

Luft på flaska är inte någon bra ide´ att använda direkt på sensorn, flera har fått rejäla problem efter det.

mvh

Bent

Luft på burk är inte att rekomendera över huvud taget enligt min uppfattning och erfarenhet. Jag använder luft på burk i andra sammanhang och skulle aldrig köra ner den på insidan i mina kameror av flera skäl.

Dels så har jag ingen aning om luftens kvalité. Men eftersom jag dyker så har läst några artiklar om problemen med att hålla kvalitén på andningsluft och vad såda kompressorer kostar. Tror inte att det är lättare eller billigare med luft på burk och framförallt så litar jag inte på att företagen inte försöker snåla. Det andra är att luft, eller gas över huvud taget, som expanderar kyls väldigt effektivt vilket leder till kondensfukt, påtaglig sådan. Det händer ofta med de luftburkar jag använder. Händer även med en dykflaska om man öppnar den för friflöde.

Det finns speciella blåstutor man kan köpa och de ser ungefär som en sån tuta som man sköljer öronen med. Bortsett från att det sitter en backventil i baken på tutan så att man inte suger in dammet man just blåste upp och på så vis blåser det fram och tillbaka.

Mvh
Maverick

eufra skrev:
Tack Kalle!

Tack för hjälpen!!

Om du rör burken medan du blåser så är det stor risk att du får drivgas på sensorn. Använd en bälg istället. Det finns massor av trådar där det diskuteras allt från tejp till öronsköljsblåsor. Kolla där och undvik mitt och andras misstag.

en superbillig variant är att köpa en "revaxör" på apoteket. kostar typ en 20a... fick tipset av en sportfotograf.
DSC_3474.JPG

Man kan säga som så att luft på burk är suveränt! Trycket är dock lite väl häftigt & risken med det hela är att man lutar burken, då kommer det obönhörligen med vätskedroppar!

Jag har kört luft på burk i kameror & på negativ & dia i snart 30 år men aldrig i en DSLR på sensorn & jag kommer aldrig heller att våga göra det, detta trots att jag kan hanteringen.

Blåsbälg gäller, om inte det räcker så gäller någon av dessa våtmetoder som finns, har själv dock aldrig behövt nåt annat än blåsbälg.

//Larsa

Hi folks

Jag har använd luft på burk till min D100:a under flera år utan ett enda problem. Som tidigare sagt måste burken hållas på ett sådant sätt att ingen drivgas kommer med. Se även till att burken är tillräckligt fylld. Detta sätt är egentligen inget jag rekomenderar då det är rätt lätt hänt att drivgasen kommer med och då har du obönhörligen fläckar på sensorn. Det enklaste och säkraste är att använda en lite blåsbälg.

Mankan

Borde således fungera med ädelgas, på jobbet har jag tillgång till sådana gaser, av sådan kvalité som används i renrumsmiljö, d v s samma miljö som sensorer tillverkas. Eftersom det är ädelgaser så reagerar de inte och innehåller definitivt inga andra otyg. Kanske inte så många som provat dessa.

growingart.se skrev:
Borde således fungera med ädelgas, på jobbet har jag tillgång till sådana gaser, av sådan kvalité som används i renrumsmiljö, d v s samma miljö som sensorer tillverkas. Eftersom det är ädelgaser så reagerar de inte och innehåller definitivt inga andra otyg. Kanske inte så många som provat dessa.
Det är nog inte gasen som är det intressanta. Trycksatta burkar måste ju vara täta, och då används troligen o-ringar, som ju måste vara smorda med något. Detta smörjmedel vill man definitivt inte ha på sensorn. "Drivgasen" är ju själva gasen som man blåser med, och varför den skulle fastna som fläckar kan jag inte begripa, då den förstås avdunstar omedelbart vid det låga trycket, även om den momentant bildar små droppar på sensorn.
Det är alltså gasens renhet som är avgörande, och luft på burk är knappast nån produkt för laboratoriejobb, vilket detta ju i princip handlar om.

Hvorfor ikke suge?

For løstsittenede støv benytter jeg en kirurgisk éngangssug av plast, montert til en støvsuger.
Sugespissen er ca. 3 mm.i diameter i enden av en tynn slange.
Kan enket føres over lowpassfilteret uten å komme i kontakt med dette.
En unngår å kun flytte på støvet.

Kommentar?

Gudbrand skrev:
Hvorfor ikke suge?

For løstsittenede støv benytter jeg en kirurgisk éngangssug av plast, montert til en støvsuger.
Sugespissen er ca. 3 mm.i diameter i enden av en tynn slange.
Kan enket føres over lowpassfilteret uten å komme i kontakt med dette.
En unngår å kun flytte på støvet.

Kommentar?
Det låter ju lysande! Betyder "støvsuger" dammsugare? Vacuum cleaner, om du är lika osäker på vad det svenska ordet betyder som jag är angående det norska:-D

Var finner man dylika engångs-spetsar?

Støvsuger er det samme som dammsugare.

Slike suger brukes av helsepersonell ved kirurgiske inngrep.De selges av dentaldepoter og medisinaldepoter. Jeg vet ikke om de selges enkeltvis.
En kan jo spørre sin tannlege eller lege om en!
Slike finnes i mange fabrikat og utførelser.
Jeg benytter en som heter: Medena M0408,
17 cm-3.0x4.0 mm. fra ASTRA Tech. (Ref. 68118)

Adresse Astra Tech: Box 14. S-431 21 Mölndal, Sv.

Gudbrand skrev:
Støvsuger er det samme som dammsugare.

Slike suger brukes av helsepersonell ved kirurgiske inngrep.De selges av dentaldepoter og medisinaldepoter. Jeg vet ikke om de selges enkeltvis.
En kan jo spørre sin tannlege eller lege om en!
Slike finnes i mange fabrikat og utførelser.
Jeg benytter en som heter: Medena M0408,
17 cm-3.0x4.0 mm. fra ASTRA Tech. (Ref. 68118)

Adresse Astra Tech: Box 14. S-431 21 Mölndal, Sv.
Aha! Men hur ser de ut? Är det någon mjuk spets? Annars borde man kunna tillverka en sådan ganska enkelt själv:)

Spissen (enden) er et "halvhardt" plastrør, 3-4 mm. i diameter, 17 cm.langt,som er festet til en myk,fleksibel slange, ca. 1 cm.i diameter og vel 1 meter lang.
Denne slangen festes til støvsugeren.

Jeg pleier å unngå å legge plastrøret i direkte kontakt med sensorfilteret. Men jeg vet ikke om kontakt her kan gjøre noen skade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar