Annons

Vågar man använde undervattenshus?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
lilla sonen "4mån" ska börja med babysim
tänkte köpa undervattenshus till min ixus750
vågar man använda sånt
det är ju kört om det kommer in lite vatten
eller ska man köpa några engångskameror som man kan fota undervatten
 
hehe, fråga om mod. Jag hade använt engångskamera. i f a l l något oförutsätt skulle inträffa :D
 
Hej
Jag skulle helt klart testa huset tomt först för att se om det läckte. Kameror mår som annan elektronik inte bra av vatten men jag känner faktiskt till eff fall då en kamera hamnade på botten av en pool och fungerade utmärkt efter 8 timmar i ugnen på 50 grader;)
Går i liknande tankar själv, och letar lite UW-hus till min 300D.
/Johan
 
Harry_ skrev:
lilla sonen "4mån" ska börja med babysim
tänkte köpa undervattenshus till min ixus750
vågar man använda sånt
det är ju kört om det kommer in lite vatten
eller ska man köpa några engångskameror som man kan fota undervatten

Motfråga:

Vågar Canon sälja undervattenshus som inte fungerar ?

Tror inte det.

Rätt skött så borde det ju fungera alldeles ypperligt, sen måsta man vara aktsam om packningen och skölja med sötvatten om man varit utomhus, säkert i klorvatten också för den delen.
 
Finns ett fall från ARN där konsumenten fick rätt mot tillverkaren av ett UV-hus som inte höll tätt. Tillverkaren fick ersätta kameran. Kan ju vara skönt att veta.
 
JA!!!

Jag gör det iaf och peppar, peppar så har jag inte dränkt någon av mina kameror hittils. Har haft kameror i uv-hus från flera olika märken under ytan. Nikon, Canon, Olympus, Sony osv...

Tänk bara på att du sköter o-ringen. Inte för mycket men heller inte för lite silikonfett på den.

Ta en titt på mina bilder så får du avgöra själv om det är värt det eller inte. http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=29010
 
Re: JA!!!

Ta en titt på mina bilder så får du avgöra själv om det är värt det eller inte. http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=29010 [/B][/QUOTE]

riktigt snygga bilder du hade tagit under vattnet.

Jag har själv två kameror som jag kan ha under vattnet. Och än så länge har jag inte varit med om något läckage.
Jag använde en canon s1 is när jag fotograferade min son under vattnet.
Jag tyckte det var så kul att fotografera honom så jag köpte ett Ewa Marine Undervattenshus.
Och där var jag nervös första gången jag skulle ner i vattnet med den. En Ewa Marine påse ser ut som en modifierad fryspåse med en förslutningsklämma i ena änden. Fast dom garanterar att den ska klara 50 meter så var jag jättenervös bara jag skulle ner på 50 cm.

Så mitt råd är: köp ett hus om du inte har ett. Jag tror inte du kommer att ångra det. Jag har för mig att uv-hus till Ixus kamerorna inte är så farligt dyra.

Här är en bild jag har tagit, dock inte på min familj.
 

Bilagor

  • baby.jpg
    baby.jpg
    54.4 KB · Visningar: 1,864
Kan inte kommentera undervattenhus, men engångskameror har jag erfarenhet av. De fungerar jättebra utomhus med mycket ljus (typ Thailand), men inte alls inomhus. Bilderna blir alldeles för mörka helt enkelt. Med en digital kamera kan du iallafall möjlighet att efterbehandla bilderna när de är för mörka & brusiga.
Min erfarenhet begränsar sig till fotandet av babysim med en enda engångskamera. De 200kr som det kostade var helt bortkastade.
 
Självklart fungerar dom

Självklart håller husen tätt om de används på rätt sett.
Se till att o-ringen är fri från smutts och insmord så bör du inte ha några problem.

En annan sak är att dykhus oftast läcker vid ytan (om det nu läcker), inte på djupt vatten. På djupt vatten håller vattentrycket UV huset tätt.

Jag kommer att köpa ett UV hus till min kamera när jag börjar dyka ingen...
 
Harry_ skrev:
lilla sonen "4mån" ska börja med babysim
tänkte köpa undervattenshus till min ixus750
vågar man använda sånt
det är ju kört om det kommer in lite vatten
eller ska man köpa några engångskameror som man kan fota undervatten

Apropå engångskameror så kan jag bara säga att på vårt babysim Badkompaniet (www.badkompaniet.se) så blir det inte ett skvatt av engångskameror. Vi och även flera som jag vet har provat har inte lyckats få till en enda exponering tillräckligt bra för att labbet ska kunna göra kopior av dem. Även när man fotar med digitalkamera där inne blir det helskumt, det har väl med deras lysrör att göra. Så undervattenshus kan väl vara skoj. Hos oss kommer det dock en fotograf och fotar undervattensbilder som man sen får köpa om man vill.
 
Re: Re: Vågar man använde undervattenshus?

Fredrik H skrev:
Motfråga:

Vågar Canon sälja undervattenshus som inte fungerar ?

Tror inte det.


En fråga.... jag har för mig att det är inte kameratillverkarna själva som säljer kamerahusen utan det är utomstående tillverkare som egentligen inte har med modellerna att göra. Stämmer detta helt, delvis eller inte alls? *nyfiken*
 
För femton år sedan lånade jag en videokamera i tjugotusensklassen och ett undervattenshus från en extern tillverkare, för att filma min grabb i babysimmet...

Kameran var bara några decimeter under vattnet, men jag var ändå skitnervig - speceillt då det började bubbla om uv-huset...

Jo, det gick bra, och vi har en minut med ganska läcker film på killen som nu är 16 år. Tyvärr i dåtidens sämre kvalitet, men det duger.
 
Har en arbetskollega som dyker och fotar med en sony cybershot.Enligt honom så står det finstilt i sonys papper att uv-huset används på egen risk.
Verkar ju inte allt för tryggt.
Roger
 
roger_f skrev:
Har en arbetskollega som dyker och fotar med en sony cybershot.Enligt honom så står det finstilt i sonys papper att uv-huset används på egen risk.
Verkar ju inte allt för tryggt.
Roger

Klart att de skriver att uv-huset används på egen risk... Allt för att minska risken för stämning om en olycka skulle vara framme.

Läckage under ytan består till 90% användarfel och inte materialfel. Du kan ju inte skylla på t.ex. en o-ring om det läcker för det är ju du personligen som ska ha sett till att den är hel och ren innan du slår ihop huset och stoppar det under vatten.

Har väl gjort runt 3-400 dyk med kamera och blixt och den enda gång det hänt något så har det varit att en o-ring varit för gammal och uttänjd och därmed inte tätat ordentligt. Dvs mitt fel som inte bytte o-ring.
 
KÖR BARA!

Tycker helt klart att du ska satsa på det.
Jag har ett UV-hus till min ixus 400 (som för övrigt är bortslarvad, så om det är nån som vill ha ett UV-hus så säg till;-) ).

Huset har jag haft med mig varje dag två säsonger i thailand. Håller man bara rent det så funkar det perfekt. Men som nån annan sa så är det kanonsvårt att fota i en mörk simhall. Använder man blixt rakt på så blir det rätt grötigt och man ser all smuts i vattnet. Kanske har du en polare som har en kraftig UV-lampa? Det funkar utmaärkt att hålla kameran i en hand och lampan i andra. (Många nattdyk i thailand var det..)
Glöm heller inte att det är underskattat att filma med kameran under vattnet även i dåligt ljus!

Lycka till!

MVH Daniel Hansson (som har en hel drös med ixus-UV-bilder)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.