Annons

Vågar man använde undervattenshus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är grymt sugen på att satsa lite kosing på en Fujufilm F11 och ett UV-hus... kanon ISO-prestanda är ju inte fel.
 
Drar man det till sin spets så ska ett undervattenshus vara gjort för och tåla vad säljaren kan anta att det ska användas till.

Dvs att en privatperson ska läsa manualen och använda det under vatten med sin kamera.

Avviker det från detta är den felaktig enligt KKL och så kommer skadeståndsbollen i rullning.

Skule det inte hålla måttet så får butiken ochförmodligen i slutändan tillverkaren stå för kostnaderna.

Jämför med att sälja ett regnställ som inte håller tätt och sedan på förpackningen skriva "skyddar ej helt mot regn, används på egen risk".

Så friskrivnignar för läckande UV-hus måste i princip vara för felaktigt handhavande enligt en tydlig manual.
 
Re: Re: Re: Vågar man använde undervattenshus?

chajo skrev:
En fråga.... jag har för mig att det är inte kameratillverkarna själva som säljer kamerahusen utan det är utomstående tillverkare som egentligen inte har med modellerna att göra. Stämmer detta helt, delvis eller inte alls? *nyfiken*

Stämmer delvis.

Om du tittar på exempelvis Ixus 750 som diskussionen handlar om så säljs UW-husen under namnet Canon.

Men pratar vi om systemkameror så är det oftast utomstående tillverkare.

T.ex Ikelite och Nikonos, den senare lär väl ha samröre med Nikon antar jag ?
 
Jag har ganska dåliga erfarenheter av undervattenshus. Köppte ett sådant som jag hade med mig till Rhodos, första gången jag tog foto under vattnet fungerade det hur bra som helst. Men andra gången så såg jag plötsligt att undervattenshuset var fullt med vatten... det kan vara så att jag har råkat få remmen från kameran i mellan där man ska stänga den, så det inte blev helt tätt men kollade inte det tyverr. (Som tur var hade pappa sin digitalkamera med sig så jag fick några foto under de resterande dagarna på Rohdos).

3 dagar senare testade jag att sätta igång kameran och den fungerade perfekt i 2 minuter, när jag skulle sätta igång den igen så fungerade det inte alls och har inte gjort det på ett halvt år.. Tesade den en gång för någon månad sedan och även då fungerade den perfekt i 2-3 minuter men har inte fungerat sen dess...
 
På tal om säkerhet.

Jag har för mig att det i manulaten till min Nikon D100 (ingen UV-kamera) står det "att man inte ska byta minneskort under vattnet."

Tanken har aldrig slagit mig, faktiskt...
 
Fungerar fint!

Har själv en Sony T1 i ett orginal Sony uv hus. Det är märk max 40 meter, men det fungerar fint ner till åtminnstånde 72 meter. (Själv testat...)

Finns lite bilder på

http://www.moskus.se/BilderDyk.htm

Undervattensbilderna är tagna med Sonyn, dock ej efterbehandlade på något sett.

Viktigt är att ha 100% koll på o-ringarna, minsta lilla grus,damm eller hårstrå, fiber, och det kommer att läcka.

Dock brukar det inte precis spruta in, i och med att de flesta hus är transparanta så går det att se om det kommer in vatten och då ta upp kameran.

Vill man kan man lägga in små bitar at Wettex duk, om det får plats, dessa tar kondens och småläckage. Har själv aldrig haft ens småläckage, men vet av andras erfarenhet att detta fungerar.

Lycka till!

Tobbe

P.S Har 5-6 bekanta som har uv hus till sina kompakt digital kameror, bl.a. Ixus, Minolta. Dessa fungerar utmärkt, har aldrig hört om något läckage. D.S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.