Malla skrev:
Har rest både i Sydamerika och Asien och aldrig råkat ut för något (mer än ficktjuvar). Reser alltid med två systemkameror, skulle aldrig våga att bara ha med en, dels för risken att bli rånad och dels ifall något skulle hända med kameran, typ gå sönder. Den ena ligger kvar på hotellet eller nerpackade i ryggsäcken när jag är på resande fot.Ett tips är en typ packpåse som man använder för olika kläder i ryggsäcken. Jag gör två hål i botten på packpåsen som jag trär igenom axelremmen och trär packpåsen över kameran. Dels är den inte iögonfallande när man bär den på axeln och sen skyddar den mot smuts och damm. Oftst så har jag kameran i dagsryggsäcken som hänger lite snett fram med ena armen över.
Jag har också en liten kompakt som är lätt att ta fram när det inte är läge med systemkameran.
Var i Venezuela nu sist, som ska vara mycket värre än Columbia när det gäller kriminalitet, utan problem, dock åkte jag bara igenom Caracas som vi blev varnad för. Träffade en tjej vars kompisar hade blivit rånade två! gånger i Caracas. Ena gången rånade av taxichauffören.
För övrigt gäller sunt förnuft och försiktighet, låt dock inte oron ta över reseglädjen.