Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar jag ta systemkameran till Colombia.....?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar besöka Bogota då och då och instämmer med Pers tips på sevärdheter där, Boteromuseet är också värt ett besök. Dagtid känns det rätt säkert i de mer välbeställda delarna av staden men skall man åka runt i landet måste man flyga då det annars är stor risk att råka illa ut. Jag har en känsla av att blir man bara rånad får man vara nöjd, de är tyvärr många kidnappningar och rånmord. Vissa delar av Bogota är inte heller speciellt säkra och kontrolleras av paramilitär.
 
Min gumma är från Colombia...

Ta gärna med dig en stor & dyr kamera till Colombia... men var försiktig med var & hur du använder den...



Trevlig resa... men se upp för polisen...
 
Mavve skrev:
Det låter som du talar från egen erfarenhet Jan-Olof (och även Magnus?) kring Colombia. Om du/ni har några guldkorn som inte får missas får ni gärna tipsa.

Mvh Martin

Har ingen erfarenhet direkt av just Colombia. Däremot reste jag i Brasilien, Bolivia och Peru. I Peru resta jag ett tag med ett par som var från Colombia och de berättade en del om landet. Bland annat passade jag på att fråga just om det du kallar "oförtjäna rykte". Visst är det överdrivet en del grejer, men de var ändå väl medvetna om vad det var jag syftade på och insåg problematiken i att resa på vissa ställen i landet som turist.

Om du skulle bli drabbad av någon tråkighet kan det nog innebära vissa problem att vända sig till den vanliga polisen. Då kan man åka på många onödiga utgifter, korruptionen är väl utbredd vad jag förstår. Kolla upp var det finns svenska konsulat, eller var svenska kyrkan finns. Kontakta gärna dom och etablera en kontakt innan ni reser. Där kan man få mycket bra tips på just säkerhetsaspekter och liknande. Plus att ni då har en kontakt om det skulle hända nåt på resan.

Cartagena vet jag att Colombianerna själva gärna reser till, skall vara en riktigt mysig stad!

Mvh Magnus
 
mange78 skrev:

Om du skulle bli drabbad av någon tråkighet kan det nog innebära vissa problem att vända sig till den vanliga polisen.
Mvh Magnus


Kan man inte vända sig till polisen?
Hur ska man då anmäla en stöld eller ett överfall?

För att få ersättning ut på försäkringen hemma så måste man kunna visa papper på att man gjort en polisanmälan av brottet på platsen.

/Erik
 
Mavve skrev:
Det låter som du talar från egen erfarenhet Jan-Olof (och även Magnus?) kring Colombia. Om du/ni har några guldkorn som inte får missas får ni gärna tipsa.
Mina guldkorn har redan andra nämnt. Men om ni besöker guldmuseet i Bogota gå även in i kyrkan tvärs över gatan.
 
eon skrev:
Kan man inte vända sig till polisen?
Hur ska man då anmäla en stöld eller ett överfall?

För att få ersättning ut på försäkringen hemma så måste man kunna visa papper på att man gjort en polisanmälan av brottet på platsen.

/Erik

Jo, givetvis ska man anmäla brottet på plats. Men det kan i regel vara bättre att vända sig till turistpolis om det finns tillgängligt. Men det är ganska sällsynt i Sydamerika. Därför kan det vara bra tt ha en bra kontakt vid konsulat eller liknande som vet hur procedurerna med myndigheter fungerar i resp. land. Vilka avgifter har de laglig rätt till att ta ut etc.. Ofta testar dom, kan man argumentera emot (helst på det inhemska språket) klarar man sig bättre.
 
Efter att ha spenderat hela helgen sightseeing i El Salvador, och resonerat att jag inte skulle ha tid / inte sakert att ta med mig systemaren har jag fatta ett beslut om att aldrig resa nagonstans utan atminstone 20D och 16 - 35 mm.

Jag har sett bada aktiva och inaktiva vuklaner, extrema landskap, vackra strander.. Hoppas att min Pentax Optio S4i lyckades ta nagot bra i alla fall.

Mitt rad, res inte utan din dslr, du kommer vara forbannad hela tiden.

Grrr.
 
fredriklindstrom skrev:
Efter att ha spenderat hela helgen sightseeing i El Salvador, och resonerat att jag inte skulle ha tid / inte sakert att ta med mig systemaren har jag fatta ett beslut om att aldrig resa nagonstans utan atminstone 20D och 16 - 35 mm.

Jag har sett bada aktiva och inaktiva vuklaner, extrema landskap, vackra strander.. Hoppas att min Pentax Optio S4i lyckades ta nagot bra i alla fall.

Mitt rad, res inte utan din dslr, du kommer vara forbannad hela tiden.

Grrr.

Hoppas S4:an skötte sig! Ja, DSLR:en får tas med.
 
Mavve skrev:
Hej!

Är tillsammans med sambon på väg till Sydamerika på en backpackingresa. Turen går via Venezuela-Colombia-Costa Rica.

Problemet gäller vilken kamera jag ska ta med. Naturligtvis skulle det "förståndiga" vara att endast ta kompakten (IXUS 430), men samtidigt kommer det säkerligen finnas underbara fototillfällen då jag verkligen vill ha systemaren (Canon 20D). Resebilderna/minnena får ju en annan kvalitet med systemaren.

Genom att inte skylta med kameran i onödan och vara beredd att det inte lämpar sig i vissa områden så lutar det åt att ha med 20D. En tanke har då även varit att skaffa en mer anonym/sliten kamerarem (utan Canon digital lysande....). Ytterligare i det spåret har varit tanken att maskera LCD-displayen på något lämpligt sätt, så att det eventuellt kan uppfattas som en vanlig systemkamera. Något tips på maskering?

Hur har ni tänkt i liknande situationer?

Mvh Martin

Vågar du åka dit själv?

Det är väl bara att lämna i från sig kameran när man blir rånad i Colombia, eller när man blir rånad i Sverige. Överenskommelsen är att de hotas med stryk om värdeskaker inte lämnas över och lämnar man inte över saker verställs hotet.l En helt vanlig affärsöverenskommelse som man köper sig ur med prylarna.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg.. eftersom du är digitalist så är det ett måste att ha tillgång till en riktigt bra trumskanner (100.000-200.000 kronors klassen) om du ska fota film... Annars är det meningsslöst.

Om du ska fota med film så måste du ju kunna ganska mycket om exponering eftersom du inte kan se direkt om det blev bra, nej, man kan inte lita på helautomatik och inte heller på en ljusmätare i en kamera.

Om du nu ändå bestämmer dig för film och småbild så kan jag bara rekommendera en kamera:

Minolta SRT101 + 50/1:1,4 och eller en 28/2,8

Håller i alla väder, helt fantastisk kamera, kolla recensionerna här på FS.
 
Har rest både i Sydamerika och Asien och aldrig råkat ut för något (mer än ficktjuvar). Reser alltid med två systemkameror, skulle aldrig våga att bara ha med en, dels för risken att bli rånad och dels ifall något skulle hända med kameran, typ gå sönder. Den ena ligger kvar på hotellet eller nerpackade i ryggsäcken när jag är på resande fot.Ett tips är en typ packpåse som man använder för olika kläder i ryggsäcken. Jag gör två hål i botten på packpåsen som jag trär igenom axelremmen och trär packpåsen över kameran. Dels är den inte iögonfallande när man bär den på axeln och sen skyddar den mot smuts och damm. Oftst så har jag kameran i dagsryggsäcken som hänger lite snett fram med ena armen över.
Jag har också en liten kompakt som är lätt att ta fram när det inte är läge med systemkameran.
Var i Venezuela nu sist, som ska vara mycket värre än Columbia när det gäller kriminalitet, utan problem, dock åkte jag bara igenom Caracas som vi blev varnad för. Träffade en tjej vars kompisar hade blivit rånade två! gånger i Caracas. Ena gången rånade av taxichauffören.
För övrigt gäller sunt förnuft och försiktighet, låt dock inte oron ta över reseglädjen.
 
Malla skrev:
Har rest både i Sydamerika och Asien och aldrig råkat ut för något (mer än ficktjuvar). Reser alltid med två systemkameror, skulle aldrig våga att bara ha med en, dels för risken att bli rånad och dels ifall något skulle hända med kameran, typ gå sönder. Den ena ligger kvar på hotellet eller nerpackade i ryggsäcken när jag är på resande fot.Ett tips är en typ packpåse som man använder för olika kläder i ryggsäcken. Jag gör två hål i botten på packpåsen som jag trär igenom axelremmen och trär packpåsen över kameran. Dels är den inte iögonfallande när man bär den på axeln och sen skyddar den mot smuts och damm. Oftst så har jag kameran i dagsryggsäcken som hänger lite snett fram med ena armen över.
Jag har också en liten kompakt som är lätt att ta fram när det inte är läge med systemkameran.
Var i Venezuela nu sist, som ska vara mycket värre än Columbia när det gäller kriminalitet, utan problem, dock åkte jag bara igenom Caracas som vi blev varnad för. Träffade en tjej vars kompisar hade blivit rånade två! gånger i Caracas. Ena gången rånade av taxichauffören.
För övrigt gäller sunt förnuft och försiktighet, låt dock inte oron ta över reseglädjen.

Tack för tipsen Mats. Tråkigt för tjejerna....
 
Jag reser runt i sydamerica nu for tillfallet. Har betat av colombia och ar i ecuador sen 2 och 1/2manad och har blivit av med tva systemkameror... bada gangerna pa bussresor. forsta gangen i colombia mellan san gil o santa marta, jag lag o sov under en nattresa med kameran i en vanlig ryggsack mellan benen. Andra gangen mellan colombianska gransen o quito i ecuador, drogad med knockoutdrog och ryggsacken sonderskuren. Det var en colombiansk man i 50ars aldern som jag suttit o pratat med sen gransen(en mycket trevlig man), fragade om jag ville smaka en godis sen vart de svart i nagra timmar.
Reste runt i sydostasien forra vintern och fotade hejvilt overallt i ett halvar bla i kambodja som ar ett av varldens fattigaste lander utan problem. sa visst ar det skillnad pa asien o syd amerika. Var inget trevligt inlagg det har, men jag vet andra som rest runt utan problem. Jag antar att jag haft valdig otur plus att jag ar inte speciellt forsiktig av mig, ser jag en bild drar jag fram kameran utan att fundera sa mycket over om det ar lampligt eller ej. Ar man forsiktig och ar tva bor det ga bra.
Skulle trots detta inte tveka att ta med en systemkamera hit igen, hatar mer an allt annat bilderna jag far fran an kompakt. Go for it!
 
Varningslampa...

Simon Berglund skrev:
Jag reser runt i sydamerica nu for tillfallet. Har betat av colombia och ar i ecuador sen 2 och 1/2manad och har blivit av med tva systemkameror... bada gangerna pa bussresor. forsta gangen i colombia mellan san gil o santa marta, jag lag o sov under en nattresa med kameran i en vanlig ryggsack mellan benen. Andra gangen mellan colombianska gransen o quito i ecuador, drogad med knockoutdrog och ryggsacken sonderskuren. Det var en colombiansk man i 50ars aldern som jag suttit o pratat med sen gransen(en mycket trevlig man), fragade om jag ville smaka en godis sen vart de svart i nagra timmar.
Reste runt i sydostasien forra vintern och fotade hejvilt overallt i ett halvar bla i kambodja som ar ett av varldens fattigaste lander utan problem. sa visst ar det skillnad pa asien o syd amerika. Var inget trevligt inlagg det har, men jag vet andra som rest runt utan problem. Jag antar att jag haft valdig otur plus att jag ar inte speciellt forsiktig av mig, ser jag en bild drar jag fram kameran utan att fundera sa mycket over om det ar lampligt eller ej. Ar man forsiktig och ar tva bor det ga bra.
Skulle trots detta inte tveka att ta med en systemkamera hit igen, hatar mer an allt annat bilderna jag far fran an kompakt. Go for it!

Ja en del lär sig aldrig... ;) Personligen så skulle Jag nog se dessa två (2) norpade "hus" som en brutalt nyttig snyting för framtida resor i Sydamerika... Självklart så ska man lägga stor vikt på bildenkvalitet mm... men extas-perfektionismen får ju aldrig stå över självbevarelsedriften Simon... annars kan ju försök nr, tre (3) lätt bli din död...
Så snälla Simon... ta med ett Ikea-staffli nästa gång du åker till Colombia... annars är det lätt att bli nervös... ;)


Lycka till...
 
Senast ändrad:
Simon Berglund skrev:
Jag reser runt i sydamerica nu for tillfallet. Har betat av colombia och ar i ecuador sen 2 och 1/2manad och har blivit av med tva systemkameror... bada gangerna pa bussresor. forsta gangen i colombia mellan san gil o santa marta, jag lag o sov under en nattresa med kameran i en vanlig ryggsack mellan benen. Andra gangen mellan colombianska gransen o quito i ecuador, drogad med knockoutdrog och ryggsacken sonderskuren. Det var en colombiansk man i 50ars aldern som jag suttit o pratat med sen gransen(en mycket trevlig man), fragade om jag ville smaka en godis sen vart de svart i nagra timmar.
Reste runt i sydostasien forra vintern och fotade hejvilt overallt i ett halvar bla i kambodja som ar ett av varldens fattigaste lander utan problem. sa visst ar det skillnad pa asien o syd amerika. Var inget trevligt inlagg det har, men jag vet andra som rest runt utan problem. Jag antar att jag haft valdig otur plus att jag ar inte speciellt forsiktig av mig, ser jag en bild drar jag fram kameran utan att fundera sa mycket over om det ar lampligt eller ej. Ar man forsiktig och ar tva bor det ga bra.
Skulle trots detta inte tveka att ta med en systemkamera hit igen, hatar mer an allt annat bilderna jag far fran an kompakt. Go for it!

Aj aj aj.. trist historia. Ja, bussresor är luriga. Själv hade jag hänglås på ryggan och försökte hålla mig vaken så mycket som möjligt, men det var inte helt lätt på dom resorna som varade 15-20 timmar...
 
Tja hänglås hjälper ju inte så mycket mot rakblad men däremot att resa i par, hålla sig nykter och ständigt vara på rätt plats vid rätt tillfälle är något som jag kan rekommendera ;-)

För att återgå till några av de tidigare tipsen med att lyssna på lokalinvånarna så är det faktiskt inte jämt de har helt 100 verklighetsupfattning då vi inte delar samma problem:

1. ser ut som om vi är Amerikaner =
2. ser ut som om vi är miljonärer
3. hanterar inte språket flytande

Vad gäller Venezuela så ska man nog tänka på Chavez ganska starka anti Amerikanska propaganda i samband med valet och signalera ganska tydligt att man inte är "Gringo"...
 
Per Lönnheden skrev:
Tja hänglås hjälper ju inte så mycket mot rakblad

Förvisso inte, men det hjälper mot att man somnar och någon öppnar väskan, vilket ju var vad som hände i det ena fallet. Ofta är det bra att resa med två väskor på långa bussresor. En stor rygga som man förvarar i lastutrymmet och en liten rygga som man har värdesakerna i och förvarar mkt nära sig själv i bussen.

Sen kan det också vara bra att resa med de lite dyrare bolagen, där tyckte jag säkerheten var bättre. på ett bolag hade man bussvärdar (vakter) som höll uppsikt över passagerarna.
 
Kan vara värt att köpa till en axelrem som man modifierar lite för de speciella förhållanden som råder i ex. Sydamerika?

Som ni säkert vet är det vanligt att ficktjuvar - oftast mycket skickligt och obemärkt - skär av kameraremen med ett rakblad eller motsvarande. Min gamla tyskalärarinna kände en dag helt plötsligt, på bussen i Peru, att det fläktade till lite kring magen. Någon hade skurit av hennes "pengarör" som hängde från halsen, och också råkat snitta t-shirten...

Att enkelt råda bot på dessa knivar och rakblad gör man genom att trä en relativt tunn ståltråd genom hela remen. Man liksom syr stygn, med några centimeters mellanrum. Sedan kan man om man vill också tejpa remen på valfritt sätt. Billigt och bra!

Finns mig veterligen inget rakblad som lätt skär igenom vanlig tunn ståltråd.
 
Det där rådet om att ha en wire i kameraremmen skall man inte följa. MO för den här typen av stölder kan skilja ordentligt, och skulle en väskryckare komma t ex på en moped/mc eller helt enkelt bara vara oskicklig och beslutsam kan det bli förfärligt trist. Något måste ge efter, och en smal wire runt halsen - ja, ni förstår säkert själva.

JAg har sagt det innan, och säger det igen: Ägodelar kan (och bör) man försäkra. Sedan agerar man så förståndigt man kan, är så vaksam man kan och så lite "lättlurad" man kan - utan att förstöra resan och upplevelserna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.