Annons

Vågar jag ta systemkameran till Colombia.....?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Svensson skrev:
Det där rådet om att ha en wire i kameraremmen skall man inte följa. MO för den här typen av stölder kan skilja ordentligt, och skulle en väskryckare komma t ex på en moped/mc eller helt enkelt bara vara oskicklig och beslutsam kan det bli förfärligt trist. Något måste ge efter, och en smal wire runt halsen - ja, ni förstår säkert själva.

JAg har sagt det innan, och säger det igen: Ägodelar kan (och bör) man försäkra. Sedan agerar man så förståndigt man kan, är så vaksam man kan och så lite "lättlurad" man kan - utan att förstöra resan och upplevelserna.
Ingen har sagt något om att man skall ha en smal vajer runt halsen?! Det hela handlar om att man trär en metalltråd upp och ned genom själva kameraremmen för att förhindra möjligheten att enkelt skära av remmen med ex. kniv eller rakblad.

Om någon kommer på moped och tar tag i kameran kan sprids trycket över hela kameraremen - och min är ungefär 4 cm bred. Kom nu inte och säg att en 4 cm bred kamerarem i tyg fungerar som en giljotin? Tvärtom lär kameran bara glida ur förövarens händer när remmen spänns.

För övrigt tipsar även Ken Rockwell om denna gardering.
 
Sebastian Mandrean skrev:
Ingen har sagt något om att man skall ha en smal vajer runt halsen?! Det hela handlar om att man trär en metalltråd upp och ned genom själva kameraremmen för att förhindra möjligheten att enkelt skära av remmen med ex. kniv eller rakblad.

Om någon kommer på moped och tar tag i kameran kan sprids trycket över hela kameraremen - och min är ungefär 4 cm bred. Kom nu inte och säg att en 4 cm bred kamerarem i tyg fungerar som en giljotin? Tvärtom lär kameran bara glida ur förövarens händer när remmen spänns.

För övrigt tipsar även Ken Rockwell om denna gardering.

Vid närmare eftertanke låter en en ståltråd runt halsen som en helt lysande ide, om någon rycker din kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.