Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar jag pilla själv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Caroline, bara som information om du inte redan visste det, smuts i sökaren påverkar inte hur slutresultatet blir på filmen. Det enda det gör är att störa dig när du komponerar bilden :)
Var försiktig när du pillar med tops inne i sökaren, mattskivan (den som bilden projiceras på) och spegeln är jättekänsliga för repor. Det är i regel bättre att leva med lite smuts där än att torka för mycket.
 
OJOJ

Nu känner jag mig jätte dum,,,,,,slår mig själv på fingrarna med linjal......skyller på min väldigt korta historik i fotografins värld.....ojoj men tack för upplysningen..
 
när jag dissekerade och rengjorde mitt objektiv frågade jag lite här på fotosidan först hur man skulle göra. Sedan satte jag mig under en bra skrivbordslampa med två A3-papper under, då kunde man lägga delarna där och skriva på pappret och ringa in om det behövdes.

Obejtivet var ett MicroNikkor 55/2,8. Det var lätt och smidigt att rengöra och resultated blev lysande!
 
Friskt vågat !!!., hälften vunnet!!!
Jag brukar lägga det jag skruvar på i en
tom låda för fotopapper. Och så håller jag mig där.
Tejpar fast små skruvar i ordning och sedan skriver jag små anteckningar i bland.
När det gäller elektronik så vet jag attdet kan jag inte så det får gå till reperatören.
En del linser har gått åt pipan genom åren, speciellt zoomar med små nylonbussningar och styrningar av av plast. I promise jag har underbara luppar...
 
jag gör som lasse.. fast jag har aldrig behövt gå in i nåt objektiv (eller slänga nåt), utan jag har pillat med kamera (en gammal manuell nikon FM2) när det kommit outspädd vinbärssaft på objektivfästet och liknande och motorn när den tjorvat eller när nåt skramlat omkring därinne i motorn. det har alltid gått så bra så.
nu har dock min gamla kamera dock pajat så tillvida att en av slutarridåernas lameller tjorvat ihop sig och blivit buckliga på köpet (finns det nåt tunnare och emligare än slutarlameller? suck!). där kan jag inte gå in själv och byta lameller och ha mig, så kameran får gott vänta tills jag har pengar till en reparation. *suck*

men en liten låda där man tar isär dyrgripen, tejp till skruvar och notera ned vad man gör om det är första gången... skitbra.
sen kanske jag ska tillägga att jag är ganska teknisk av mig, trots att jag är tjej. *ler fräckt*
däremot ger jag mig inte gärna in i elektronikens värld. löda fast sladdar på kretskort möjligtvis, men jag håller mig hellre till mekaniken.

tjo!
 
Estethia skrev:
sen kanske jag ska tillägga att jag är ganska teknisk av mig, trots att jag är tjej. *ler fräckt*

Trots? Vi tjejer är eller har väl aldrig varit sämre? Det är väl bara något vissa karlar möjligtvis kan behöva inbilla sig för att höja sin självkansla ibland? ;O)
 
det var därför jag tillade *ler fräckt*...
det var menat som en lekfull spark åt just såna män, om någon sådan läste här inne.. *flinar*

"såna" män har jag tampats med många gånger tyvärr. så tyvärr är det inte bara jag som "drar alla över en kam".
särskilt mycket fick jag tampas för en tio år sen ungefär, för jag såg dessutom mycket yngre ut än vad jag var. *väldigt mycket jobbigare än man kan tro*
så nästan alla män trodde inte bara att jag kunde mindre om tekniska prylar bara för att jag var tjej; jag var ju dessutom bara en liten flicka!

klart det måste sårat deras manliga stolthet många gånger när de tex. inte klarat av att fixa en strulande kopiator, medans jag vant gått emellan och fixat felet på en blank sekund.
och när jag jobbade på posten så lärde jag mig snabbt alla sorters buntningsmaskiner och hur man laddade dom samt fixade de vanligast felen (och tro mig. de knasade jämt!).
många utskällningar var det, om att jag som var så "okunnig" (vadå, har alla tjejer gröt i hjärnan sen födseln?) inte skulle "leka med så farliga saker"! (vadå leka? det måste man nödvändigtvis inte göra med alla maskiner när man ändå trots allt passerat 20 års åldern)

för att dra in ämnet mer åt fotohållet (ja, jag vet. jag har spårat ur nu) så har det många gånger känts ganska jobbigt när någon (alltid en medelålders man) anlitat mig för mina bilders skull, trott att jag varit kille (ja, jag heter ju christel.. går mycket lätt att förväxla med.. just det! christer!) och sen gett mig myyycket skeptiska och besvikna blickar när lilla jag trätt in i rummet med kamerautrustningen (som inte var fy skam) tungt hängande på min axel.
ja faktum är att jag fått utstå både spott och spä på många olika jobb, bara för att jag är tjej och sett ung ut. och alltid från medelålders män.
(sorry alla medelålders män.. men för tio år sen var ni nog inte medelålders iaf.. *ler*)
så man fick ju en helt klart snevriden syn på dessa män, och jag trodde ett tag att alla medelålders män var såna. ;o)
(jo, jag har förstått nu, att det finns andra "sorter")
nu har dryga tio år gått, jag börjar se lastgammal ut och har svar på tal om nåt sånt händer idag (vilket det, pga. begynnande fåror i mitt ansikte, händer allt mer sällan.. *ler*), men förr var det ganska jobbigt.
man fick lära sig den hårda vägen att sverige inte är så jämlikt som man kan tro, trots allt.
(har mycket fler exempel, men inget som hör hit.. om nu detta ens gör det.. *fniss*)

men! nu spårade jag ur..
sorry..
;o)
 
*Självfallet är vi medelålders män duktigare på att repa kameror än dig Christel.*

Se bara på mig som nästan fick min gamla Minolta Himatic att fungera häromdagen, den (delarna)ligger tyvärr i en kasse nu men det var en annan sak...

Jag var ju så nära, suck.

Larsa
 
hehe. jag gjorde misstaget en gång att låna ut min gamla FM2 (fast då var den inte så gammal) till en snubbe (dock betydligt yngre än medelålders).
självklart (?) tappade han den tungt i golvet.. ;o) *klant*
jag blev bra stött (jag oxå) när han inte ville stå för en reparation när det blev en stor buckla i skalet som hindrade lucklåset från att fungera som det skulle.
men efter lite nervös hamring på skalets insida så syntes det knappt.
men jag lånar aldrig ut min kamera nå mer..
särskilt inte till en kille.. ;o)
*fnissa*

/trött christel vars febriga dotter äntligen somnat...
 
Funderade just på varför du var vaken, själv så jobbar jag nattskift, snart hemgång...

Larsa
 
"Pilla själv"?

Hej Caroline! Christer Pettersson ger Dej, och oss andra, bra&sakliga råd beträffande "självmekning".
Det finns inte så mycket att tillägga...
Jag skruvar ochså gärna själv, med gott om tid, god belysning, bra verktyg, "ostört" och även i övrigt under "rena förhållanden".
"Klinisk hygien rekommenderas"...
Senast bytte Jag bottenplattan under Mitt Z1-p hus, "hur lugnt som helst"...
Ett gott råd: lägg upp skruvar och dylikt enligt "sprängskiss" så ska Du se att det "ordnar sej"!!!
De allra bästa(FOTO-)hälsningar&lyckönskningar!
Stefan S
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.