ANNONS
Annons

Växla mellan två filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Är det någon som har provat följande:

Knäppa 9 (t.ex) bilder med diafilm. Hitta ett motiv som passar utmärkt för Tri-X 400. Spola tillbaka diafilmen. Sätta i Tri-X. Ta ett gäng bilder. Hitta ett perfekt diamotiv. Spola tillbaka och ta ur Tri-X. Använda en filmutdragare för att dra ut början på diafilmen ur rullen. Sätta i filmen i kameran. Knäppa 9 svarta bilder med objektivslocket på, f/22 och 1/4000. Ta bilden på det fina diamotivet!

Tror ni att det funkar? Kan en modern kamera (Nikon F80) på beskrivet sätt mata fram filmen till rätt ruta eller riskerar man att dubbelexponera den föregående rutan? Isåfall kan man ju ta tio svarta bilder istället. Riskerar man att skada filmen/filmrullen när man använder filmutdragaren?
 
Fungerar alldeles utmärkt.

Ta en extra exponering och var noga med att skriva på rullen hur många rutor du tagit.
 
Trevligast är dock, om modellen erbjuder det, att ställa in huset på att lämna sista delen av filmen utanför huset så man slipper pillandet med filmutdragaren.
 
På min kamera, en Minolta Dynax 7, kan jag ställa in så att en liten filmsnutt är kvar när man spolar tillbaka filmen.
När det sen är dags att sätta i filmen igen ställer jag in kameran så att den spolas fram till rätt ruta. Brukar lägga till en eller två rutor för att vara på den säkra sidan.
Borde även funka på en Nikon:)
 
Dynax 9 har väll en funktion som kommer ihåg hur många exponeringar som gjorts på resp rulle? Så framspolningen till rätt ruta sker automatiskt.
 
Detta gör jag ofta. Både Konica Hexar och Ricoh GR1 har denna funktion. Av SLR finns flertalet som har den funktionen. På mekaniska kameror är det ju också möjligt... Men, kom ihåg att skriva på antal exponerade bilder. Jag har fått ett antal dubbelexponeringar och dom korten skulle naturligtvis blivit mina allra bästa...
 
Som sagt, funkar alldeles utmärkt..

ända sedan 1959 för mig.. :)

Man returspolar inte in hela filmen..
märker antal tagna exp. på den lilla bit som sticker ut, och sätter i en annan rulle, där man tar ett antal exp. spolar tillbaka, (men inte in i kassetten), osh så tar man en tredje rulle... :)

Ibland,
ibland, så missar man uppmärkningen å får en härligt dubbelexponerad rulle...

Men det har nog bara hänt en eller två gånger under 40 år.. :)
 
Jag har försökt några gånger, men pga att det varit bråttom inte märkt upp tillräckligt bra, har det resulterat i dubbelexponeringar nästan varje gång. Jag gör aldrig så längre. Om jag vill byta film så sätter jag aldrig tillbaka den gamla utan framkallar den även om inte hela filmen är exponerad.

Roine W.
 
Smart att skriva på fliken. Jag måste tyvärr använda mig av en filmutdragare för enda sättet att lämna kvar en flik med F80:n är väl att rycka ur batterierna i rätt ögonblick! :p

Men ni tror inte att man kan skada filmkassetten med filmutdragaren? Till exempel om man gör så ofta och använder "självrullade" filmkassetter.
 
Marcus Nordén skrev:
Smart att skriva på fliken. Jag måste tyvärr använda mig av en filmutdragare för enda sättet att lämna kvar en flik med F80:n är väl att rycka ur batterierna i rätt ögonblick! :p

Men ni tror inte att man kan skada filmkassetten med filmutdragaren? Till exempel om man gör så ofta och använder "självrullade" filmkassetter.

Va! Fixar inte F80 detta? Hmm, undrar vilken prisklass man måste upp i när det gäller Nikon då för att få denna funktion ;-)...

hur som helst går det utmärkt i alla fall. Att framkalla en rulle med endast 8-9 bilder känns sjukt onödigt om man inte har bråttom. Det är väl bara att se till och skriva upp ordentligt.
 
Marcus Nordén skrev:
Smart att skriva på fliken. Jag måste tyvärr använda mig av en filmutdragare för enda sättet att lämna kvar en flik med F80:n är väl att rycka ur batterierna i rätt ögonblick! :p
En service-verkstad kan ställa in kameran så att den alltid lämnar en liten flik utanför rullen.

Man hade givetvis hellre önskat sig det som en "custom funkction", men men ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.