Annons

Växa med 7D, eller snåla med 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Har svåååår beslutsångest kring detta val, då jag funnit ett förmånligt erbjudande:

5D + 18-70 + 512MB för 7500:-
7D + 28-100 + 70-210 för 9900:-

Låter rätt billigt, eller hur? :p

Då är frågan alltså, är det värt att spara 2500:-? Jag är nybörjare, men jag har en känsla av att jag kommer att fota mycket, då jag redan sedan länge haft ett stort fotointresse, men inte någon vidare kamera.

-Vad är det för viktiga funktioner man inte får hos 5:an?
-Är kitoptiken såpass bra att jag kommer att vilja behålla 70-210:an om nåt år?

Det är väl de viktigaste frågorna. Som det ser ut så är priserna i alla fall sådana att jag kan tänka mig att köpa vilken som, men det är ju trevligt att som fattig student inte behöva slänga ut mer pengar än nödvändigt.

Tack på förhand för tips och input!

Editerat: Att jag ser det som extra förmånligt är för att det är hos Onoff, där jag som student kan få jävligt bra avbetalningsvillkor.
 
Senast ändrad:
Ursäkta att jag är misstänksam, men stämmer verkligen dina priser?
En 7D kostade i sverige för någon vecka sedan ca 12' och i Tysklad ca 10'. Detta är enbart huset, ingen objektiv.
Om man går in på Onoff granskar lagret så är det en bristvara == inget som man kommer att få med andra ord.
Vill inte förstöra dina planer, men det är lite för bra för att vara sant.

Annars så skulle jag klippa till på en 7D för det priset, skillnaden mellan 5 & 7 är mekanik så som sökare, knappar och reglage samt att 7 är gjord i metall.

/Per
 
Jag ser att du har rätt, och det är ju inte konstigt med det priset. Dessutom är det en sådan produkt som endast kan köpas på nätet, men den finns också för samma pris i butik, men då utan det extra 70-210-objektivet.
Var helt inställd på D5D, men så såg jag detta... Tack för att du påpekade hur det ligger till:)

Well, då får jag väl återgå till planen om D5D. Tänkte springa iväg och klämma lite på den och jämföra med Nikon D50 nu!

Jag ser nu förresten att man kan få D5D med 70-210:an (utöver 18-70 då) och 512 meg för 8400:-... Är väl inte fy skam det heller!
 
Två butiker har enstaka ex kvar av 7D med 28-100 för 9999:-
Eftersom du bor i STHML eller i närheten ring och kolla denna butiken:

ONOFF STOCKHOLM
Släntvägen 4
194 54 UPPLANDS VÄSBY
Telefon: 08-701 06 80

Öppettider:
Vardagar:11-20
Lördagar:10-17
Söndagar:11-17

Den andra butiken ligger på Backaplan i Göteborg.

Jag skulle valt 7D, om det inte skiljde mer i pengar, det är en grym kamera.
 
Observera 100 euro cash-back pâ 7D huset i paketet utan 70-210 zoomen.
Det är ändâ en glugg du inte vill ha :)
 
Gunnar D skrev:
Observera 100 euro cash-back pâ 7D huset i paketet utan 70-210 zoomen.
Det är ändâ en glugg du inte vill ha :)
Observera också att det erbjudandet gällde till och med den 15 april 2005, alltså 6 månader för sent.
Hmmm, dåligt uppdaterad sida.
 
Annars hittar jag

KMD 7D för 13.000:-

28-100/3,5-5,6 1.400:-

70-210/4.5-5.6 900:-

Verkar vara ett kanonpris att köpa 7D för 9.990:-

Observera docj vad som står

100 Euro tillbaka - om du skriver ut och sänder in nedanstående kupong enligt anvisningarna på kupongen. Erbjudandet gäller till 15 april 2005.

15 april 2005 är ett tag sedan
 
...det var ju själva fan att Onoff skulle dumpa precis som när man handlat själv. Nåja, 8000kr på dustin var inte dyrt det heller..
 
Som nybörjare lär du nog kunna växa med 5D:n också! Du får dessutom ett objektiv med bättre vidvinkel.
 
Nu har jag klämt lite på D5D och Nikon D50 på Onoff, och det gjorde saken ännu jävligare...

Minoltan känns faktiskt riktigt jävla plastig. Inte alls kul i jämförelse med Nikon. Så även objektivet.
Dock ligger den bra i handen, men inte lika bra som D50:n.

Man vill ju inte köpa en kamera för så många tusen som ser ut att komma att pajja inom ett år:-(

Men jag talade med en gubbe som sa att det fanns några D7D på centrallagret också, så jag ska ringa dit. Har inte klämt på nån sån, men om den har metallhus så lär den ju inte vara plastig får man hoppas.

Edit: Och de har inte "dumpat". Det är en enveckas kampanj, så sno er på om ni vill ha nåt därifrån.
 
Tycker du att D5D:an känns jätteplastig så ska du naturligtvis inte köpa den. Då borde en D7D:a vara ett bättre alternativ.

Själv tycker jag D5D:an inte alls känns "plastig" utan riktigt gedigen. Men det är klart att alla har ju olika krav. Kitobjektivet däremot kan jag hålla med om känns plastigt.
 
Jag tycker inte att D5D känns plastig i huset. D50 känns dock något mera gedigen i huset, om än marginellt. Minolta optik känns för mig helt ok, däremot D50:s kitoptik var nog det sämsta jag nånsin kännt på. Jag tyckte den var fruktansvärt plastig och racklig.

Dan: Hur är 75-300:an jämfört med 18-70:an?
"Mekanisk" känsla och bildkvalite´n?
 
Köpte mitt begagnat så objektivet är ca 10 år gammalt. Känns absolut inte plastigt iaf! ;)

Känslan är mycket bra i det och bildkvaliten är helt ok med tanke på priset (betalade 500kr för mitt).

AF:en är dock riktigt trög ibland när det är lite mörkt eller låg kontrast.

Men som sagt så har jag en äldre modell. Har ingen aning om hur de nya är.
 
Ja, det är fan inte lätt detta... Man kan ju å andra sidan resonera som så, att jag antagligen kommer vilja ha ett bättre hus med högre upplösning om nåt år, och det kanske ändå är dumt att ställa för höga krav på det nu förestående köpet. Men i så fall kan jag nog också klara mig fint med Nikons lite färre och mer svåråtkomliga funktioner. Bildkvaliteten verkar tillräcklig, om inte likvärdig i jämförelse tycker jag.

Visst är det fånigt, men lite fåfäng är man ju. Jag vill trivas med känslan och utseendet på huset, och tyvärr tyckte jag verkligen att 5D:n såg ut och kändes rätt vissen.

Det brinner i plånboken känner jag. Blir nog kamera innan fredag. Ser ut som D50 eller 5D är närmaste konkurrenter trots allt, för de har till och med nu på nån timme tagit bort 7D från butikslistan på Onoffs hemsida! Kvar finns nätköpepaketet, och efter lite snack med en fotopolare så känns det som att 28-100 kanske kommer kräva ett vidvinkelobjektiv också, och så skenar priset raskt iväg.

Beträffande Nikons 18-55 så tyckte jag att den kändes mycket gedignare och proffsigare den med faktiskt.

Nu ska jag läsa recensionen av D5 i "Kamera & Bild" som jag just inhandlat:)
 
Nu har jag lusläst recensionen i Kamera & Bild, men det hjälpte inte min beslutsångest.

Skulle 5D se ut och kännas som D50 hade jag inte tvekat en sekund. Jag vet inte om det säger nåt? Ska man bry sig så mycket om känsla framför teknik? Kanske det är det man ska...

En sak jag lurar på är hur det funkar att fota i mörker med båda dessa kameror. D50 har ingen belysning hos den övre lilla displayen, och 5D har ingen sådan display alls. Verkar lite meckigt att fippla med LCD:n i onödan, men det kanske är skit samma?
Jag känner att mitt fotograferande kommer att företagas i ganska skum belysning ofta, då detta kan vara viktigt. Där är ju då 5D:s skakskydd antagligen oumbärligt, och utan belysning hos övre displayen på D50 så tappar den ju sin funktion.

Ingen som har fler åsikter? Erfarenheter av båda kameror efterlyses!
Jag har faktiskt funderat mer på även D70s, då den har det jag saknar, även om priset är högre.

Edit: Är det nån som vet om 5D har skärpedjupskontroll förresten? Har inte funnit nån info om detta.
 
D5D har skärpedjupskontroll. Den har fokusbelysning med hjälp av den inbyggda blixten eller externblixt när det behövs.
 
D5D har skärpedjupskontroll. Det är dessutom en skön kamera tycker jag. Har dock inte känt på D50. Displayen tycker jag fungerar ypperligt, men det är klart att man kan bli "bländad" i mörkare miljöer.

Jag är helnöjd, men jag tror inte du gör bort dig med en D50 heller. om du tycker den känns skönare så ta den, men allt är ju å andra sidan en vanesak.

Det är för övrigt inget fipplande med displayen, bara att ta bort ögat från sökaren så tänds den för att sen släckas igen när du sätter ögat till.
 
Senast ändrad:
Rent förnuftsmässigt lutar det åt 5D, men jag kan inte släppa att den är så jävla ful och plastig.
Kan inte begripa att jag är den enda som tycker så?
Det gäller i och för sig även Canon. EOS 350D är ju en skämt rent mekaniskt utvändigt jämfört med Nikon D50, och då ska vi inte tala om D70! Nikons kameror är verkligen förtroendeingivande, skitsnygga och ergonomiska vid första anblick.
Synd att inte de andra tillverkarna lägger ned lika mycket möda på formgivningen tycker jag. Skulle jag vara blind så ligger dock 5D alldeles utmärkt i handen, och det är väl så man får tänka antar jag. Antar att även 7D har mycket snarlikt grepp, men större? Det ser så ut på bild i alla fall.

Lik förbaskat så tror jag att det blir en 5D. Den verkar ha såpass mycket trevligheter att bjuda på i förhållande till priset att jag får försaka känslan. Ska jag lägga till för att ha råd med en 7D så väljer jag nog hellre en D70s faktiskt, även om den saknar antiskakfunktion.

Min plan lutar alltså åt att INTE bry mig om framtida uppgraderingar, utan att köpa mig till bästa möjliga bildkvalitet för pengarna nu, och sen då eventuellt byta system om jag finner intresset tillräckligt stort.
Det är ju faktiskt så, att en fetbra glugg kostar lika mycket som kameran ifråga, så vid bättre ekonomi så är det ingen förlust att jag köpt "fel" grund. Det är då bara att bita i det sötsura äpplet och välja på nytt:)

Jag återkommer givetvis med utlåtande och recension när jag köpt, oavsett hur valet fallet ut.
 
Haha, jo precis... Men man tycker ju att det bör finnas lite "intern kritik". Men om man tittar på recensionerna av vilken produkt som helst så verkar det ju som att ingen nånsin vill erkänna några nackdelar med just deras utrustning. Lite märkligt att ALLA kameror får typ 4 eller 5/5... Jag litar ju inte ett dugg på dessa omdömen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.