Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Växa med 7D, eller snåla med 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade nog ungefär dina tankar innan jag köpte 5D. Tyckte den såg kantig ut, kände även på D50 men valde slutligen 5D. För mig kändes greppet bättre än Nikons och antiskak avgjorde köpet.
Det märkliga har hänt att jag nu inte för ett ögonblick tycker kameran är ful och plastigt hus håller jag inte alls med om, tycker det känns gediget.
Och bildkvalitén är mycket bra men det brukar den ju vara i Nikons kameror också.
 
Makten skrev:
Haha, jo precis... Men man tycker ju att det bör finnas lite "intern kritik". Men om man tittar på recensionerna av vilken produkt som helst så verkar det ju som att ingen nånsin vill erkänna några nackdelar med just deras utrustning. Lite märkligt att ALLA kameror får typ 4 eller 5/5... Jag litar ju inte ett dugg på dessa omdömen.

Det kan ju bero på att kameravalet man gör är personligt och alla bedömer sitt eget köp som det bästa man kan göra! Jag gick inte in i butiken och köpte en D5D fast jag egentligen ville ha en annan kamera. Och 5D känns i det närmaste perfekt för mig. Tycker du att den känns plastig eller är känslig för hur den ser ut, så får du väl tycka det och köpa en annan kamera.
 
Gissa om jag grubblat i natt, haha! :-D


-Hjärnan säger KM D5D när det gäller allt utom plastigheten, men den är nog inget problem.
Bilderna blir säkerligen bättre med denna.

-Hjärtat säger Nikon D50, och det är väl mindre rationellt förklarbart. Den är snyggare, bättre ergonomi (för mig då), känns oerhört mycket bättre byggd kvalitetsmässigt.

Det står mellan hjärta och hjärna, och jag tror bestämt att hjärtat ska få avgöra.
Jag står inte ut med tanken på att plocka fram en kamera som inte känns "rätt" när jag fotar, även om den är tekniskt överlägsen på nästan samtliga punkter.

Får se om jag lyckas låta bli att snegla på D5D:n när jag knallar in i butiken i eftermiddag, hehe.

Tack för responsen på tråden!
 
Jag tror absolut att du gör rätt i att köpa den kamera du känner för, annars kommer du att reta dig varje gång du ska plåta. Jag tror inte att du skulle kunna avgöra mellan två bilder vilken som är tagen med KM resp Nikon. Den skillnad som finns är säkerligen bara mätbar i tester. Ev bildkvalitetshöjning ligger isåfall i dyrare optik.
Synd bara att du känner som du gör. Jag tycker precis tvärtom. Har beställt en D5D som jag får idag, fast det är klart, tittar man i min "kameraväska" så står det nog KM i pannan på mig också. (men jag måste erkänna att D50/D70 är snygga kameror)
 
Lyssna på hjärtat ;)

Själv stod jag också och valde mellan dom.

När jag plockar upp min D50 ryser jag av välbehag ;)

Om bilderna inte är 100 beror inte på den stackarn utan på dess ägare som har mycket att lära :)
 
Köpte mig en 7D. nu med facit i hand så kanske jag skulle väntat på 5D o lagt pengarna på bra optik istället. och på så vis kommit upp i samma summa o blivit nöjd.
Men greppet o känslan i 7D är ruskigt bra o jag trivs med alla reglage. Men nu är pengarna slut o nu har jag insett vilka dåliga objektiv jag haft hela tiden o fotat med.
 
Makten skrev:
Hjärnan säger KM D5D när det gäller allt utom plastigheten, men den är nog inget problem.
Bilderna blir säkerligen bättre med denna.

-Hjärtat säger Nikon D50, och det är väl mindre rationellt förklarbart. Den är snyggare, bättre ergonomi (för mig då), känns oerhört mycket bättre byggd kvalitetsmässigt.

Har själv inte klämt på de båda men tycker verkligen du ska gå mer på känslan, om du känner som du gör för D5D så är frågan om du inte ska kika på någon av Nikonkamerorna, varför inte D70S?

Ang. recensionerna & idel 5:eek:r & i princip bara goda omdömmen så håller jag med, & om man väl hittar nån liten nackdel så skriver man oftast att det inte har nån betydelse;-)

Själv så "tror" jag att jag var så objektiv som möjligt när jag recenserade min D7D, alla kameror har nämligen mindre bra saker också, så är det bara... Man får se till det man prioriterar & fundera på om man kan leva med nackdelarna.

Kan du det? Du skriver om & om igen vad du känner för plastigheten & känslan i D5D kontra D50, ta det lugnt & kläm lite till & fundera.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Ang. recensionerna & idel 5:eek:r & i princip bara goda omdömmen så håller jag med, & om man väl hittar nån liten nackdel så skriver man oftast att det inte har nån betydelse;-)

Måste tillägga att det finns många bra recensioner här på FS, ser att mitt föregående inlägg såg lite negativt ut på den punkten...

//Larsa
 
Japp, nu har jag handlat en D50, så nu vill jag inte höra nåt om hur bra 5D är! ;-)

Batteriet är på laddning, så inga kort tagna än...
 
Makten skrev:
Japp, nu har jag handlat en D50, så nu vill jag inte höra nåt om hur bra 5D är! ;-)

Batteriet är på laddning, så inga kort tagna än...
Då är det kanske dags att du flyttar till Nikon Digitalt nu då, här på Minolta Digitalt kommer vi fortsätta ösa lovord över 5:an.
*ler ironiskt*

Grattis till DSLR-köpet, du kommer så småningom upptäcka att det troligen inte hade spelat någon roll vilket märke du köpt, för det som är dyrt är allt runt omkring. En sjysst glugg drar lätt iväg uppåt 4-5 tusen och ska du ha en bra telezoom, räkna med 10-20 tusen beroende på vad du kräver av den.
Kollar man över sin utrustning verkar det som att huset står för ungefär 1/5 av kostnaden, men det är ju trots allt objektivet som flyttar verkligheten till sensorn och huset är ju egentligen bara ett fäste för sensorn.
 
Makten skrev:
Japp, nu har jag handlat en D50, så nu vill jag inte höra nåt om hur bra 5D är! ;-)

Batteriet är på laddning, så inga kort tagna än...


He He..!!
Jag får min D5D i eftermiddag...
Jag ska plåga dig för all framtid...

Nej, jag skojar såklart.

Lycka till med ditt köp.
 
Beslutsångest?
För vadå?
KM 5D och KM 7D har ju exakt samma bildsensor, men vikten och storleken är det stor skillnad på,
verkligen.
Vill man ha mycket "bells and wissles" köper man den ena, av de två!
Är man medveten om, att fotografens kunskaper och optiken är viktigare, än kamerahuset, ja, då köper man den andra, av de två.
Fotografering är roligast, utan för mycket kompliserade inställningar.
 
Jag har inte ångrat mig;-) Jag trodde faktiskt att jag skulle sitta och vela som fan efter köpet, och undra "kanske den där minoltan vore bättre ändå?". Men jag är nöjd med kameran förutom på nån enstaka punkt.
Den som vill frossa i D50:ns brister kan ju läsa min tråd här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47961
Kanske kan det få nån av er som velar att välja Minoltan med gott samvete? ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.